برگزاری یکصد و سی و هشتمین همایش دفاع از طرح‏های تحقیقاتی خاتمه یافته مؤسسه

بازدید: 61 بازدید

یکصد و سی و هشتمین همایش دفاع از طرح‏های تحقیقاتی خاتمه یافته مؤسسه، با تعداد ۱۲۴ طرح/پروژه تحقیقاتی به منظور ارائه آخرین دستاوردهای علمی و یافته‌های کاربردی طرح‌های تحقیقاتی خاتمه یافته مؤسسه و تبادل نظر کارشناسان و صاحب‏ نظران عرصه‏ های علمی و اجرایی کشور، در روز سه‌شنبه ۵ شهریور ۱۳۹۸ با حضور اعضای هیئت علمی و کارشناسان موسسه و مراکز استانی و کارشناسان واحد های اجرایی سراسر کشور در سالن اجتماعات مؤسسه برگزار شد.

شناسایی، ارزیابی مورفولوژیکی و احیاء بذر ذخایر ژنتیکی جنس گونAsrtragslus موجود در بانک ژن منابع طبیعی ایران

نخستین سخنرانی مربوط به نتایج تحقیقات طرح جامع  شناسایی، ارزیابی مورفولوژیکی و احیاء بذر ذخایر ژنتیکی جنس گون Asrtragslus موجود در بانک ژن منابع طبیعی ایران  بود که توسط آقای دکتر علی اشرف جعفری ارائه شد.

این طرح با هدف کشت، شناسایی، ارزیابی و احیای بذر گون های موجود در بانک ژن منابع طبیعی، تهیه شناسنامه صفات زراعی و مورفولوژیکی و سیتوژنتیکی، تعیین روش‌های مناسب جوانه زنی و کاشت بذور و تعیین بهترین تیمار خواب شکنی برای گونه‌هایی که مشکل جوانه‌زنی دارند، انجام گرفته است. گروه‌بندی توده‌های گون‌ مورد مطالعه بر اساس صفات مورفولوژیکی و سیتوژنتیکی انجام شده که محققان در این زمینه به اطلاعات ارزشمندی دست پیدا کرده اند.

طرح جامع  شناسایی، ارزیابی مورفولوژیکی و احیاء بذر ذخایر ژنتیکی جنس گونAsrtragslus موجود در بانک ژن منابع طبیعی ایران  در قالب ۵ زیر طرح به مدت ۴ سال از سال ۱۳۹۳ لغایت ۱۳۹۷ اجرا و نتایج آن را در قالب گزارش نهایی، مقالات علمی در مجلات معتبر علمی پژوهشی و کتاب چاپ و منتشر شده است. اعضای پانل این سخنرانی، خانم د.کتر جم‌زاد، آقای دکتر خداقلی، دکتر پروین صالحی شانجانی بودند.

لینک دانلود سخنرانی: احیاء بذر ذخایر ژنتیکی جنس گونAsrtragslus

بررسی کاربرد روش نمونه‌برداری(k-nn (k-nearest neighbor به منظور جایگزینی با روش معمول نمونه‌برداری در جنگلهای شمال و غرب کشور

سخنرانی دوم مربوط به نتایج طرح ملی بررسی کاربرد روش نمونه‌برداری(k-nn (k-nearest neighbor به منظور جایگزینی با روش معمول نمونه‌برداری در جنگلهای شمال و غرب کشور بود که از سوی مجری آن آقای دکتر رضا اخوان ارائه و دفاع شد.

بررسی امکان استفاده از روش نمونه برداری k-NN در جنگل‌های شمال کشور به جای استفاده از روش پلات های دایره‌ای ۱۰ آری با هزینه کم‌تر و دقت نمونه‌برداری مناسب و به علاوه بررسی امکان استفاده از روش نمونه برداری k-NN در جنگل‌های غرب کشور به جای استفاده از روش خط نمونه با دقت نمونه‌برداری بیشتر در این پروژه بررسی شده است.
این پروژه مزیت استفاده از روش نمونه برداری k-NN را بررسی کرده است. محققان در این طرح به بررسی نتایجی مانند دقت مناسب تر نمونه‌برداری در روشk-NN نسبت به روش خط نمونه بوده و به علاوه بالاتر بودن سرعت نمونه‌برداری به روش k-NN نسبت به روش های پلات دایره ای و خط نمونه دست یافته اند.

پروژه ملی  بررسی کاربرد روش نمونه‌برداری (k-nn (k-nearest neighbor به منظور جایگزینی با روش معمول نمونه‌برداری در جنگلهای شمال و غرب کشور در قالب ۴ زیر پروژه در استان‌های مازندران، کردستان، لرستان و کهگیلویه و بویر احمد،  به مدت ۴ سال از سال ۱۳۹۳ لغایت ۱۳۹۷ اجرا و نتایج آن را در قالب گزارش نهایی، مقالات علمی در مجلات معتبر علمی پژوهشی و کتاب چاپ و منتشر شده و یا در دست داوری علمی و چاپ است. اعضای پانل ایشان آقایان دکتر غیبی، آقای دکتر مصطفی جعفری، آقای دکتر احمد رحمانی بودند.

 لینک دانلود سخنرانی: بررسی کاربرد روش نمونه‌برداری (k-nn (k-nearest neighbor

بررسی سازگاری و استقرار گونه های درختی غیر مثمر با استفاده از فاضلاب و توانمندی گونه های مختلف در ترسیب کربن و فلزات سنگین

آخرین سخنرانی مربوط به نتایج تحقیقات پروژه ملی بررسی سازگاری و استقرار گونه های درختی غیر مثمر با استفاده از فاضلاب و توانمندی گونه های مختلف در ترسیب کربن و فلزات سنگین  بود که از سوی مجری آن مهندس هاشم کنشلو ارائه و دفاع شد.

این پروژه ملی  در مناطق خشک و نیمه خشک کشور و با اهدافی چون تعیین مناسب ترین و سازگارترین گونه های درختی با توجه به شرایط محیطی (اقلیم، خاک و پساب فاضلاب)، تولید مواد سلولزی و چوبی، کاهش آلودگی هوا، خاک و آب و همچنین بررسی قابلیت گونه های درختی غیرمثمر در ترسیب کربن و فلزات سنگین، افزایش فضای سبز و پیشگیری از بیابان زایی انجام شده است.

پروژه ملی بررسی سازگاری و استقرار گونه های درختی غیر مثمر با استفاده از فاضلاب و توانمندی گونه های مختلف در ترسیب کربن و فلزات سنگیندر قالب ۱۰ زیر پروژه در به مدت ۵ سال از سال ۱۳۹۱ لغایت ۱۳۹۶ اجرا و نتایج آن را در قالب گزارش نهایی، مقالات علمی در مجلات معتبر علمی پژوهشی و کتاب چاپ و منتشر شده و یا در دست داوری علمی و چاپ است. اعضای پانل ایشان آقایان دکتر مصطفی جعفری، خسرو ثاقب طالبی، دکتر مهدی پورهاشمی، دکتر غیبی بودند.

لینک دانلود سخنرانی: بررسی سازگاری و استقرار گونه های درختی

حاضرین همایش در آخر از ۱۲۱ فقره پوستر ارائه شده در یکصد و سی و هشتمین همایش دفاع از نتایج پروژه های تحقیقاتی نیز دیدن کردند.

 

 

دسته‌بندی اخبار و تازه های اداره نظارت اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت