رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور: با ثبت صحیح داده های علمی، گنجینه ای ارزشمند برای نسل های بعد، به یادگار می گذاریم.

بازدید: 94 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، علی علیزاده در جلسه شورای پژوهشی، ضمن تأکید بر ضرورت شکل گیری واحد اکوانفورماتیک در مؤسسه گفت: دیتاهای جمع آوری شده علمی باید ابتدا به اطلاعات، سپس به علم تبدیل شده و آن علم نیز باید بتواند راهگشای یک مسئله باشد. وی افزود: داده هایی که جمع آوری می کنیم، عموماً اصولی، کامل، جامع و مرتبط با هم نیستند لذا باید داده برداری به نحوی انجام شود که به راحتی بتوانیم آنها را ثبت و درکنار هم، تفسیر کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در راستای تحقق این مهم افزود: از سال های قبل در این خصوص در مؤسسه، اقداماتی انجام شده ولی نیاز داریم با ایجاد واحد اکوانفورماتیک به فعالیت های گذشته، شتاب دهیم.

علیزاده ضمن معرفی عباس گرجی چاکسپاری به عنوان مسئول کارگروه اکوانفورماتیک مؤسسه ادامه داد: از رؤسای بخش های تحقیقاتی انتظار می رود هدایت، جهت دهی و مدیریت این موضوع را در بخش خود پیگیری کنند و همه بار مدیریتی و فکری موضوع را بر عهده نماینده بخش خود در کارگروه مذکور نگذارند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با بیان این نکته که شکل گیری واحد اکوانفورماتیک در زیرمجموعه معاونت پژوهشی، مستلزم صرف وقت، هزینه و انرژی است، یادآور شد: مشکلات مسیر، نباید نا امیدمان کند و حصول نتیجه مطلوب به تدریج اتفاق خواهد افتاد.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود ضمن درخواست از رؤسای بخش های تحقیقاتی مبنی بر اینکه نیاز بخش خود را به اکوانفورماتیک احساس کنند اظهار داشت: کمیته اکوانفورماتیک مؤسسه باید به دنبال راهکارهایی باشد که دیتاهای بخش ها، ساماندهی، ذخیره سازی، مستندسازی، پردازش و آنالیز شده و به مراحل بعدی برسد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در انتها از نمایندگان بخش ها در کارگروه اکوانفورماتیک درخواست کرد ضمن صرف وقت، بیشترین اشراف و اطلاعات را در زمینه اکوانفورماتیک، بدست آورند تا در توسعه اکوانفورماتیک در بخش خود، اثرگذار باشند.

در این جلسه، عباس گرجی گزارش خود تحت عنوان “گزارش پیشبرد کارگروه اکوانفورماتیک” را به اعضای حاضر درجلسه ارائه داد. وی ضمن اشاره به کتاب تحقیقات بلندمدت در منابع طبیعی به عنوان منبعی مناسب برای آشنایی علاقه مندان به مبحث اکوانفورماتیک، به موضوعاتی از جمله مفهوم، مزایا و حوزه فعالیت اکوانفورماتیک، تجربیات جهانی، ژورنال های اختصاصی، بانک اطلاعات موجود در مؤسسه و نقشه راه پرداخت و به پرسش­های مطرح شده پاسخ داد.

گفتنی است جلسه شورای پژوهشی مؤسسه، امروز، شنبه 1403/2/8 با حضور علی علیزاده، رئیس مؤسسه؛ خسرو ثاقب طالبی، معاون پژوهش، فناوري و انتقال یافته­ها؛ متینی زاده، مشاور و رئیس حوزه ریاست و سایر اعضاء شورا همچنین، نمایندگان بخش های پژوهشی در کارگروه اکوانفورماتیک، در سالن جلسات اداری مالی برگزار شد.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت