رئیس بخش تحقیقات مرتع: ارزیابی و تولید بذور مادری 57 گونه مهم مرتعی، از مهمترین اقدامات بخش تحقیقات مرتع در سال گذشته بود.

بازدید: 161 بازدید
  • رئیس بخش تحقیقات مرتع مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در راستای تبیین دستاوردها، اهداف و برنامه های بخش پژوهش مرتع گفت: از مهمترین اقدامات بخش تحقیقات مرتع در سال گذشته، ارزیابی و تولید بذور مادری 57 گونه مهم مرتعی بود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، خداقلی اظهار داشت: بخش تحقیقات مرتع از سال 1340، بیش از شش دهه، مهمترین منبع تولید اطلاعات بنیادی و ارائه راهکارهای اجرائی در سطح بزرگترین اکوسیستم کشور بوده است. وی افزود: تدوین بیش از 1300 گزارش نهائی، 145 کتاب شناسائی و معرفی تیپ های گیاهی، 22 کتاب در مورد تولید و برداشت علوفه، حد بهره برداری مجاز گونه های مرتعی، رفتار چرائی دام، زمان مناسب ورود و خروج دام و کتاب پراکنش گیاهان داروئی مراتع در 27 استان، بخشی از تلاش های محققین مرتع کشور است.

رئیس بخش تحقیقات مرتع گفت: طی سال گذشته اقدامات ارزشمندی درجهت مدیریت و بهره برداری پایدار با نگرش اکوسیستمی و در سه بخش تحقیقات بلند مدت، تحقیقات تولید بذور و همکاری با بخش های اجرائی انجام شد.

وی در زمینه تحقیقات بلند مدت در سال گذشته ضمن اشاره به برداشت اطلاعات میدانی از 74 سایت در اکوسیستم های مختلف مرتعی افزود: با توجه به ضرورت کسب اطلاعات به­روز، طرح تحقیقاتی پایش تغییرات پوشش تاجی اکوسیستم‌‌های مرتعی ایران با استفاده از اطلاعات دورسنجی ماهواره سنتینل2، تدوین شده و این طرح برای تکمیل داده های بلند مدت دراکوسیستم های مختلف، مورد استفاده قرار می گیرد.

خداقلی درخصوص برنامه ریزی جهت تولید بذر گونه های مرتعی برای مدیریت دیمزارهای کم بازده اظهار داشت: تغییر اقلیم و گرمایش جهانی در بسیاری از مراتع، منجر به کاهش و یا عدم زادآوری شده است. از طرفی، بهترین مراتع کشور در سال های گذشته به دلایل مختلف، تغییر کاربری داده و به عنوان دیمزار مورد بهره برداری قرار گرفته و یا پس از چند سال بهره برداری، رها شده است.

وی افزود: بررسی های انجام شده توسط بخش تحقیقات مرتع نشان می دهد از 11.7 میلیون هکتار مساحت دیمزارهای کشور،  فقط حدود سه میلیون هکتار، دارای شیب کمتر از هشت درصد و میزان بارش سالانه بیش از 300 میلیمتر است و شرایط کشاورزی دیم را دارد لذا کشت گونه های مرتعی علوفه ای پایا و مقاوم در این مناطق، می تواند ضمن حفاظت آب و خاک، بخش قابل توجهی از کمبود علوفه کشور را جبران کند.

رئیس بخش تحقیقات مرتع، مهمترین محدودیت ها را، تبدیل دیمزارهای کم بازده و فقدان بذور گونه های مرتعی مرغوب دانست و گفت: از مهمترین اقدامات سال گذشته، برنامه ریزی برای تولید بذور گونه های مهم و مرغوب مرتعی بود که در این راستا اقداماتی شامل: انعقاد تفاهمنامه تولید بذور مرتعی با سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور؛ تولید بیش از 650 کیلوگرم بذور گونه ای مرغوب و برتر مرتعی(شامل گراس، فورب، بوته ای، شورروی و گون های علوفه ای)؛ انعقاد قرارداد با سازمان اتکا تحت عنوان «ارائه خدمات تخصصی، تحقیق و توسعه پایلوت‌‌های غنی‌‌سازی پوشش گیاهی، در مراتع تحت اختیار این سازمان در منطقه لار»؛ همکاری با شرکت مزارع نوین ایرانیان برای تولید بذور مرتعی و غنی سازی همچنین، احياء و ترمیم کلکسيون گياهان مرتعي در ايستگاه تحقيقات هُمند آبسرد؛ همکاری با طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت و همکاری در برنامه الگوی کشت انجام گرفته است.

خداقلی در بخش پایانی سخنان خود گفت: در سال جاری، برنامه‌های مفصلی برای پیشبرد اهداف مؤسسه در بخش مرتع در نظر داریم که می توان به: استمرار برداشت های طرح های بلند مدت بصورت زمینی و استفاده از داده های دورسنجی؛ ایجاد پایلوت های مزارع نمایشی تولید بذور گونه های مرتعی؛ اجرای عملیات میدانی غنی سازی مراتع وابسته به اتکا؛ برگزاری جلسات نخبگانی با موضوعات تولید بذر گونه های منتخب سازگار با تغییر اقلیم و جهش تولید در دیمزارها و کشت گونه های گون علوفه ای در مراتع با مشارکت مرتعداران پیشرو؛ اشاره کرد.

نمونه بروشورهای تدوین شده در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت

 

مزرعه تولید بذور مادری یونجه در ایستگاه البرز

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های بخش مرتع
اشتراک گذاری
ورود به سایت