برگزاری کارگاه آموزشی طرح جامع "سنجش و پایش جنگل های زاگرس"

بازدید: 56 بازدید

به گزارش مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، کارگاه آموزشی طرح جامع “سنجش و پایش جنگل­های زاگرس (فاز اول)” با حضور همکاران بخش تحقیقات جنگل مؤسسه و مجریان و همکاران این طرح از استان­های زاگرسی در تاریخ ۱۳۹۷/۰۵/۰۹ در سالن اجتماعات مؤسسه برگزار شد.

در ابتدای کارگاه، آقای دکتر پورهاشمی (مجری مسئول طرح جامع) با ارائه توضیحاتی در خصوص این طرح به معرفی زیر طرح­ های آن (پروژه ­های ملی) که شامل: سنجش و پایش ساختار جنگل‌های زاگرس، سنجش و پایش اندوخته کربن جنگل‌های زاگرس، سنجش و پایش زوال جنگل‌های زاگرس، سنجش و پایش ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاک و عناصر برگ با تأکید بر پدیده زوال بلوط در جنگل‌های زاگرس و کاربرد سنجش از دور سه‌بعدی در پایش ساختار توده‌های جنگلی زاگرس بودند، پرداختند. ایشان در ادامه به معرفی مجریان پروژه ­های اشاره شده، مدت زمان اجرا، محل های مورد مطالعه و تعداد و مساحت سایت­ های مورد مطالعه نیز اشاره کردند.

پس از توضیحات ایشان، مجریان هریک از پروژه ­های ملی ذکر شده در خصوص اهداف، روش پژوهش، نحوه برداشت اطلاعات و تجزیه و تحلیل داده­ ها توضیحات کاملی ارائه کردند. در این میان، پرسش­ هایی که توسط مجریان و همکاران نیز مطرح می­ شد، توسط مجریان پروژه­ ها و اعضای پنل (آقایان دکتر پورهاشمی، دکتر ثاقب­ طالبی و دکتر رحمانی) پاسخ داده می­ شد.

در ادامه، جناب آقای دکتر جلیلی و سرکار خانم دکتر سفیدکن نیز برای دقایقی در جلسه حضور یافتند. دکتر جلیلی در خصوص اهمیت پایش در کشور و داده­ های جمع­ آوری شده از این طرح بزرگ توضیحاتی را برای اعضای شرکت کننده ارائه نموده و اظهار داشتند که داده­ ها و اطلاعات جمع­ آوری شده می ­تواند برای اهداف آینده این جنگل­ها با ارزش بوده و راه گشای بسیاری از مسائل در جنگل­های زاگرس باشد.

در خاتمه، دکتر پورهاشمی و دکتر ثاقب­ طالبی در جمع­ بندی کارگاه خواستار همکاری کامل کلیه مجریان و همکاران ستادی و استانی برای اجرای هرچه بهتر طرح، ارائه گزارشات ادواری و شرکت در جلسات مرتبط بودند که بتوان پس از ۵ سال فاز اول اجرای طرح به نتیجه قابل قبولی در خصوص پایش جنگل­های زاگرس رسید.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های جنگل اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت