نخستین نشست توجیهی پیرامون ضرورت و چگونگی راه‌اندازی مرکز رشد فناوری‌های منابع طبیعی در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

بازدید: 64 بازدید

در دنیای جدید، اهمیت پژوهش به دلیل نوآوری و اهمیت نوآوری نیز به دلیل سود اقتصادی آن است. جایگاه بالای ایران در تولید علم در میان کشورهای اسلامی و جهان و اما اینکه از نظر نوآوری رتبه بسیار پایینی را داریم، بیانگر این نکته تلخ می‌باشد که در تجاری‌سازی علم موفق عمل نکرده‌ایم. عدم تجاری‌سازی دستاوردهای پژوهشی و انتقال دانش به صنایع، موجب از دست رفتن سرمایه ملی می‌شود که برای تولید علم صرف شده است.

در راستای جهـت‌دهـی سـرمایه‌هاي اجتماعی به سـوي کسـب و کارهـاي دانـش بنیـان، گسـترش زیرسـاخت‌هـاي توسـعه فنـاوري و حمایـت از فعالیت‌هاي دانش‌بنیان و توسعه ساختارها و زیربناهاي لازم براي رشد فعالیتهاي دانایی محور در بخش کشـاورزي و منابع طبیعی و با هدف نهایی ایجاد بستري مناسب جهـت تحقـق اقتصـاد دانش بنیان در کشور، تاسـیس مراکـز رشـد به عنوان یکی از برنامه هاي محوري سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزي، (به عنوان بزرگترین شبکه پژوهشی کشور در حوزه کشاورزی و منابع طبیعی) در یک دهه گذشته در دستور کار قرار گرفته است. این مراكز با هدف كاهش موانع و عوامل بازدارنده فعاليت هاي آغازين شرکت های فناور نوپا مي باشد که با پشتيباني هاي لازم و ارائه خدمات اوليه، نقش مؤثري در پا گرفتن و بالندگي و بالاخره افزايش ضريب موفقيت اين واحدها خواهند داشت.

در همین راستا به منظور حمایت از صاحبان ایده‌های نو در حوزه‌های کاری مرتبط با منابع طبیعی، ایجاد مرکز رشد در موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در دستور کار قرار گرفته است. مرکز رشد واحدهای فناوری منابع طبیعی، مرکزی خواهد بود چند منظوره که هدف آن ارائه خدمات پشتیبانی جهت ایجاد و توسعه حرفه های جدید توسط کارآفرینانی است که در قالب واحدهای نوپای فعال در زمینه‌های مختلف منتهی به فناوری متشکل شده‌اند و اهداف اقتصادی مبنی بر دانش و فن دارند.

برای انجام این مهم، موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در روز یک شنبه، 6 شهریور سال 1401 شمسی، میزبان آقای دکتر ولدان، سرپرست محترم پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود. در این گردهمایی که با حضور آقای دکتر علیزاده علی آبادی، رئیس محترم موسسه و مدیران بخش های ستادی موسسه تشکیل شد، به تشریح کلیات اجرای این تصمیم مهم پرداخته شد.

آقای دکتر علیزاده در ابتدای نشست، ضمن بیان اهمیت ایجاد مرکز رشد منابع طبیعی در کشور و با اشاره به زمینه‌های فعالیت موسسه، شرایط موجود در موسسه را برای اجرای این برنامه، مستعد دانسته و ابراز امیدواری کردند که با همکاری کلیه بخش‌های تحقیقاتی موسسه، بستر لازم برای شوفایی استعدادهای نو و به ثمر نشستن ایده‌ای جدید در این حوزه فراهم شود. منافع ملی و سازمانی موسسه ایجاب می‌کنند از منابع مهم و قابل توجهی که در قالب نیروهای متخصص، اعتبارات و فرصت زمانی جهت انجام تحقیقات در این موسسه صرف می‌شود، حداکثر بهره‌برداری به عمل آید بطوریکه جامعه نیز از نتایج آن در بخش های گوناگون بهره‌مند گردد.

ایشان بیان داشتند: اعتقاد قوی داریم که در کلیه بخش های تحقیقاتی موسسه،  این توانمندی وجود دارد که در کنار عمل به وظایف و ماموریت های حاکمیتی، در این حوزه نیز فعالیت‌های اثرگذار داشته باشند.

در ادامه، آقای دکتر ولدان، با ذکر خلاصه ای از تاریخچه ایجاد مراکز رشد در دنیا و ایران، ایجاد مرکز رشد منابع طبیعی را برای کشور بسیار لازم و مفید دانستند. شایان ذکر است در حال حاضر، تعداد 28 مرکز رشد (اقماری/ مستقل) در ذیل سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی در تعامل با پارک های فناوری استانی زیرمجموعه وزارت علوم، در حوزه های علوم دامی، داروسازی (سرم سازی رازی)، گیاه پزشکی، تحقیقات فنی و مهندسی و بیوتکنولوژی فعال هستند. در حوزه فعالیتهای موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع نیز با در نظر گرفتن گرایش های پژوهشی متنوع از قبیل گیاهان داروئی، بیوتکنولوژی، علوم چوب و کاغذ و … پیش بینی می شود مرکز رشد موسسه از استقبال بسیار خوبی از طرف صاحبان ایده ها و کارآفرینان این حوزه مواجه شود و بدیهی است حمایتهای کامل از طرف سازمان تات و نیز پارک علم و فناوری تازه تاسیس کشاورزی و منابع طبیعی از این مرکز انجام خواهد شد.

در راستای تحقق شعار سال 1401 (تولید، دانش‌بنیان، اشتغال‌آفرین) و ماده 5 آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین در بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی، مصوب هیات وزیران مورخ 1401/1/27 مبنی بر توسعه زیست‌بوم فناوری در بخش کشاورزی، منابع‌طبیعی و غذا و با هدف زمينه‌سازي برای تحقق اقتصاد دانش‌بنيان، جهت‌دهي سرمايه‌هاي اجتماعي به سوي كسب و كارهاي فناورانه، توسعه زیرساخت‌های لازم براي رشد فعاليت‌هاي دانايي‌محور بخش كشاورزي و منابع‌طبیعی، پارک علم و فناوری کشاورزی و منابع طبیعی از تاریخ ۲۴ خردادماه جاری در استان البرز آغاز بکار کرده است. با ایجاد این پارک، مرکز رشد موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور به عنوان یکی از زیست‌بوم‌های فناوری و نوآوری بخش کشاورزی و منابع‌طبیعی در ذیل این پارک فعالیت خواهد داشت.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت