بهره وری از مرتع به سمت گیاهان دارویی می رود

بازدید: 52 بازدید
بهره وری از مرتع به سمت گیاهان دارویی می رود

وزیرجهاد کشاورزی از ‘تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی’ در این وزارتخانه خبرداد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی سازمان جنگل ها- محمود حجتی روز دوشنبه در آیین آغاز به کار سومین جشنواره گیاهان دارویی در مصلای تهران افزود: در جهان اقبال روزافزونی در خصوص گیاهان دارویی وجود دارد و روز به روز دامنه آن گسترده تر می شود.
وی بیان کرد: ایران با توجه به حجم فلور گیاهی و تنوع اقلیمی ودارا بودن گیاهان منحصر به فرد، در بین سایر کشورها از جایگاه خاصی برخوردار است به طوری که حتی در گیاهان مشترک و گیاهان کشت شده در ایران از لحاظ خواص قابل مقایسه با سایر کشورها نیست کما اینکه در این زمینه زعفران ایران در صدر قرار دارد.

حجتی با اشاره به تقاضای روزافزون استفاده از گل محمدی افزود: سال به سال ۱۰ درصد به کشت گل محمدی افزوده می شود، و صدها هزارعرصه قابل کشت به صورت دیم برای گیاهان دارویی در کشور وجود دارد.

وی ادامه داد: با مذاکراتی که با معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری داشته ایم اعلام کرده ایم که هر مقدار تقاضا در زمینه مواد موثره را می توانیم در اختیار معاونت علمی قرار دهیم.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که در کشور ما صدها هزار کشت گل محمدی و سایر گیاهان صورت می گیرد و امروزه ما آنها را از بین می بریم یا پایمال می کنیم، افزود: به همین منظور یک برنامه در جهاد کشاورزی با عنوان ‘تغییر رویکرد بهره وری و نگهداری مرتع از پرورش دام به گیاهان دارویی’ تدوین و تصویب شده است.

حجتی گفت: این برنامه رویکرد مهمی است که با خود ارزش افزوده بالا و اشتغال در تولید گیاهان دارویی و نیز حفاظت منابع گیاهی خدادادی را به همراه دارد.

وی یادآور شد: امروز اغلب به دلیل چرای بی رویه، فرسایش خاک، از دست دادن سفره های آب و تخریب محیط زیست روبرو هستیم؛ گیاهان دارویی عرصه ای است که گنج گرانبها تلقی می شود و کمتر از آن استفاده کرده و بهره برده ایم.

حجتی ابراز امیدواری کرد با تلاش شرکت های دانش بنیان رشد روزافزونی در تجارت جهانی و بازار تقاضای جهان داشته باشیم.

بر اساس این گزارش، سومین نمایشگاه و جشنواره گیاهان دارویی و طب سنتی با شعار اقدام و عمل دانش بنیان، پیشران اقتصاد مقاومتی از ۱۵ تا ۱۸ شهریور در مصلی برقرار است.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت