
بازدیدها: 0
- رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در جلسه شورای پژوهشی، ضمن تأکید بر اهمیت دو موضوع تجاریسازی و درآمدزایی برای مؤسسه، اظهار داشت: پایههای تحقیقات در مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، بر مبنای تحقیقات توصیفی و شناختی استوار بوده است و بر مبنای تجاریسازی شکل نگرفته، بنابراین، تجربیات کمی در این خصوص در مؤسسه وجود دارد.
به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، در ابتدای جلسه شورای پژوهشی، گزارش عملکرد و فعالیتهای اداره تجاریسازی و انتقال فناوری توسط ودود صمدی اصل، مسئول اداره تجاریسازی و انتقال فناوری و امور درآمدزایی مؤسسه، به اعضای حاضر در جلسه ارائه شد و ایشان به سؤالهای مطرح شده پاسخ داد.
در ادامه جلسه شورای پژوهشی، علی علیزاده، ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات همکاران اظهار داشت: در برخی از مؤسسات پژوهشی، موضوع تجاریسازی به یک روال روتین تبدیل شده است ولی این موضوع در مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، به دلیل اینکه عمده تحقیقات این موسسه دارای پایههای توصیفی و شناختی هستند، در زمینه تجاریسازی، تجارب اندکی وجود دارد. وی یادآور شد: ورود به این کار، در ابتدا دشوار خواهد بود، ولی لازم است تمامی بخشهای تحقیقاتی مؤسسه در این زمینه گامهای مؤثری بردارند.
علیزاده ادامه داد: معرفی ارقام و ارائه آن به بخش خصوصی و تدوین قرارداد، یکی از موضوعاتی است که باید مورد توجه بخشها قرار گیرد. وی افزود: شاید در ابتدا نیازی نباشد که به دنبال درآمدهای کلان باشیم و یا بخش خصوصی را جستجو کنیم بلکه میتوانیم حداقل در ابتدا با بخش اجرا، طی انعقاد قرارداد، همکاری نماییم.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در بخش دیگری از سخنان خود تأکید کرد: اصل این است که رقمی را معرفی کنیم که متقاضی داشته باشد. وی افزود: تجاری سازی همیشه شامل درآمدزایی نیست بلکه میتواند شامل این باشد که محصولی را تولید کنیم و نهادی متقاضی آن گردد، حتی اگر عایدی مالی چشمگیری هم نداشته باشد. لذا قسمتی از وظایف بخشهای پژوهشی باید این باشد که در کنار معرفی رقم، به دنبال مشتری رقم، نیز باشند.
علیزاده با اشاره به لزوم توجه به فعالیتهای مؤسسه در حوزه تجاری سازی افزود: فعالیتهای تجاریسازی مؤسسه نباید محدود به معرفی رقم باشد بلکه باید در حوزههای متنوع دیگری از جمله: تولید انواع عوامل کنترل کننده بیولوژیک، مایکوریزا، اپلیکیشنهای شناسایی گیاهان، چاپ و تکثیر تولیدات محتوایی، فناوری کشت بافت و … باید نیز کار شود.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در توضیح تفاوت میان تجاریسازی و درآمدزایی گفت: تجاریسازی یعنی یافتن مشتری برای دستاوردهای تحقیقاتی مان و عرضه فناوری و یا دستاورد حاصل از فعالیتهای مطالعاتی و تحقیقاتیمان به متقاضیان بیرونی. وی ادامه داد: از آنجا که این رویکرد در این موسسه در ابتدای راه است، لذا مانند هر کاری که در ابتدای راه باشد، نیاز به تفکر، ابتکار و توجه ویژه دارد.
علیزاده در توصیف اهمیت فعالیتهای پایهای مؤسسه اظهار داشت: ما فعالیتهای توصیفی و شناختی مؤسسه را کوچک نمیشماریم. این فعالیتها جزو الزامات کار ما هستند و توانستهاند دستاوردهای وزینی از جمله “مجموعه فلور ایران” را به همراه داشته باشند.
وی در حوزه درآمدزایی نیز اظهار داشت: چارهای جز خودگردان شدن نداریم و این امر محقق نمیشود مگر با همکاری و مشارکت همه بخش ها برای ایجاد و افزایش درآمدزایی مؤسسه.
رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ضمن تأکید به بخشهای تحقیقاتی برای توجه به موضوع درآمدزایی اظهار داشت: افزایش درآمدزایی در مؤسسه، مشارکت همه بخشهای تحقیقاتی را میطلبد. وی به عنوان نمونه به وجود ظرفیتهای فراوان آزمایشگاههای مؤسسه و باغ گیاهشناسی ملی ایران در زمینه آموزش عملی برای دانشآموزان ابتدایی تا دبیرستان اشاره کرد و از همه حاضرین در جلسه درخواست کرد به ظرفیتهای مؤسسه برای افزایش درآمدزایی، توجه کنند.
گفتنی است جلسه شورای پژوهشی، یکشنبه 12 اسفند، با حضور علیزاده، رئیس مؤسسه؛ ثاقب طالبی، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافتهها و سایر اعضا در محل سالن جلسات مدیریت هماهنگی امور پژوهشی و ارتباطات علمی تشکیل شد.
جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کلیک کنید.