گفت‌وگوی رئیس مؤسسه با خبرگزاری ایرنا درخصوص جشنواره گل های داودی

بازدید: 73 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، دکتر علیزاده در تاریخ 1402/8/1 در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایرنا درباره برگزاری جشنواره گل‌های داودی اظهار داشت: این جشنواره همه ساله همزمان با شروع فصل زیبای پاییز و در پی استقبال بی­نظیر هموطنان، در باغ گیاه شناسی ملی ایران برگزار می‌شود.

 

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور افزود در این جشنواره بیش از ۵۳۰ رقم از گل‌های داودی در بیش از ۱۰۰ رنگ و سایز متنوع در معرض دید عموم قرار می­گیرد که در فضایی به وسعت حدود چهار هزار متر مربع کشت شده است.

وی، هدف از برگزاری این جشنواره را آشنا ساختن شهروندان با باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به عنوان یک سرمایه ملی، ارتقای فرهنگ جامعه در زمینه حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی و حفظ گونه‌های گیاهی برشمرد.

علیزاده تصریح‌کرد مطابق آخرین آمارهای جهانی، حدود ۱۶۰ گونه گل داودی در سطح جهان شناسایی شده که مشتمل بر بیش از ۲۰ هزار رقم (کولتیوار) است.

وی گفت: بازدیدکنندگان می­توانند همه روزه از ۹ صبح تا ۱۷ عصر با مراجعه به باغ گیاه­شناسی ملی ایران، از این جشنواره دیدن کنند.

بر اساس این گزارش، باغ گیاه‌شناسی ملی ایران یکی از باغ‌های گیاه‌شناسی منحصر به فرد است که عملیات اجرایی آن در سال ۱۳۴۷ با واگذاری قطعه زمینی از مراتع ملی در اراضی چیتگر بین تهران و کرج ایجاد شد. مساحت این باغ حدود ۱۴۵ هکتار و ارتفاع آن از سطح دریا، 1320 متر بوده و دارای آب و هوای نیمه‌خشک و میزان بارندگی متوسط سالیانه حدود ۲۴۰ میلی‌متر است. حداکثر دمای هوا در ماه‌­های تیر و مرداد به ۴۳–۴۲ درجه سانتیگراد و حداقل دمای هوا در زمستان به پائین‌تر از منفی ۱۰ درجه سانتیگراد می‌رسد. طرح جامع باغ گیاه‌شناسی ملی ایران به گونه‌ای پیش‌بینی شده که نشان دهنده الگویی از باغ ایرانی باشد.

در این باغ ۶۴ گونه درخت و درختچه از ناحیه رویشی هیرکانی (لیلکی، انار وحشی، افرا، سیاه‌ال، انجیلی و به وحشی)، همچنین ۲۴۰ گونه گیاهی از ناحیه رویشی البرز (پونه، آویشن، ثعلب، توتیا، نعناع چمنی، گزنه، شیپوری، گلپر، سنبل صحرایی، زنبق، خیارک)، ۴۲ گونه چوبی و ۳۰ گونه علفی از ناحیه رویشی زاگرس (بلوط ایرانی (برودار)، مازودار، ویول، زرشک، سنجد، گلابی وحشی، مو، بید، سپیدار، ارغوان، سیاه تلو، زبان گنجشک و زالزالک) و و ۲۳ اجتماع گیاهی و حدود ۴۰ گونه گیاهی از ناحیه رویشی کویری و بیابانی ایران، همچنین ناحیه رویشی هیمالیا (کاج کاشفی، سدروس و بلوط همیشه سبز)، ناحیه رویشی منطقه قفقاز و آسیای میانه (مازو، آوری، افرا و بارانک)، ناحیه رویشی آمریکا (دارتالاب و کاج تدا و درختان و درختچه‌های پهن برگ) ناحیه رویشی چین و ژاپن، ناحیه رویشی سیبری و باغ‌های اروپایی وجود دارد.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت