گزارش پروژه بین‌المللی “جمع‌­آوري و شناسايي دو بالان خانواده (Dolichopodidae (Insecta, Diptera به عنوان شاخص زيستي به منظور ارزيابي تنوع زيستي در جنگل‌های هیرکانی”

بازدید: 44 بازدید

مجری: فرزانه کازرانی (بخش تحقیقات حفاظت و حمایت)

طبق تفاهم‌نامه‌ای که در سال 1397 بین موسسه سلطنتی علوم طبیعی بلژیک با موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع کشور منعقد گردید، پروژه “جمع‌آوري و شناسايي دو بالان خانواده (Dolichopodidae (Insecta, Diptera” به عنوان شاخص زيستي به منظور ارزيابي تنوع زيستي در جنگل‎های هیرکانی تصویب شد که این پروژه در استان­‌های گلستان، گیلان و مازندران در حال اجرا است.

تنوع‎زیستی به‎عنوان ابزاری برای ارزیابی ساختار، تحول و کیفیت یک اکوسیستم به‎کار می‎رود. به‎طور کلی تنوع‎زیستی حاکی از آن است که هر محیط زیست غنی از موجودات زنده مختلف است و می‎توان آن را به عنوان سیستمی که گونه‎های آن در گردش و تعامل‌­اند در نظر گرفت. در این بین شاخص‎های زیستی به‎عنوان یک برچسب برای شرایط خاص زیست‌محیطی به‎شمار می‎روند.

جنگل­‌هاي شمال ایران یکی از مهم‌ترین و با ارزش­‌ترین اکوسیستم‌­هاي کشور  محسوب می‌شوند که دارای فون و فلور منحصر به فردی در دنیا هستند. این جنگل­‌ها با داشتن حدود 80 گونۀ درختی و 50 گونۀ درختچه­‌اي جزء جنگل‌هاي مهم دنیا بوده و شباهت­‌هاي زیادي به جنگل­‌هاي پهن­‌برگ اروپاي مرکزي دارد، با اين تفاوت كه از نظر تعداد و تنوع­ گونه­‌اي بسیار غنی­‌تر هستند.

مگس‎های خانواده Dolichopodidae یا مگس‎های پابلند متعلق به زیر راسته Barchycera، با بیش از 7500 گونه توصیف شده و 276 جنس، یک خانواده بسیار بزرگ از راسته دوبالان هستند. اغلب گونه‎های این خانواده در جنگل‎های معتدل-مرطوب یافت می‎شوند. تحقیقات نشان داده ‎است که مگس‎های خانواده Dolichopodidae نیازهای زیستگاهی ویژه‎ای دارند و به‎ سرعت به تغییرات محیطی واکنش نشان می‎دهند که این خصوصیت آن‎ها را به‎طور بالقوه تبدیل به یک شاخص زیستی خوب برای ارزیابی کیفیت محیط و اهداف حفاظتی می‎کند. در این راستا، گونه‎های این خانواده می‎توانند یک مدل برای ارزیابی کیفیت محیط به دلایل زیر باشند: 1- به طور کلی تقریبا تمامی گونه­‌ها به آسانی شناسایی می‎شوند؛ 2- تنوع گونه‎ای آنها زیاد است؛ 3- زیست‎شناسی افراد این خانواده به اندازه کافی در دنیا شناخته شده است و 4- گونه‎های این خانواده نیازهای اکولوژیکی خاصی دارند (Pollet & Grootaert, 1999). از سوی دیگر با توجه به اهمیت کنترل طبیعی حشرات توسط گونه‎های شکارگر مگس‎های خانواده Dolichopodidae به‎خصوص در جنگل‎ها، تحقيق در مورد مگس‎های این خانواده در تعريف نقش بالقوه‎ي آن‎ها به عنوان عوامل كنترل بيولوژيك، از اهميت خاصي برخوردار است.

هدف اصلی از این پژوهش، جمع‎آوری اطلاعات در مورد تنوع زیستی خانواده Dolichopodidae در جنگل‎های هیرکانی و کاربرد آن‎ها به‎عنوان شاخص‎های زیستی در این اکوسیستم‎ها است. بدین منظور، نمونه­‌برداری دوبالان خانواده Dolichopodidae در جنگل‎های هیرکانی با استفاده از تله مالیز (یا تله چادری) که بهترین نوع تله برای به دام انداختن دوبالان است و تور حشره­‌گیری (برای پوشش کامل منطقه) در استان‎های گیلان، مازندران و گلستان طی سال‌های 1397 تا 1399 انجام شد. به منظور بررسی تنوع گونه‎ای در ارتفاعات مختلف، همچنین نمونه‎برداری در هر استان در محدوده بالابند، میان­‌بند و پایین‌بند انجام شد. با توجه به اینکه پراکنش افراد این خانواده در جنگل­‌های هیرکانی بسیار زیاد است، با مقایسه تنوع گونه‎ای خانواده Dolichopodidae در جنگل‎های هیرکانی می‎توان میزان تنوع گونه‎ای را در مناطق مختلف ارزیابی و مناطق مناسب با شرایط مساعد برای رشد حشرات که آسیب‎پذیرترین نوع موجودات در جنگل هستند، را مشخص نمود.

با توجه به نتایج پروژه حاضر، تاکنون 30 گونه از دوبالان خانواده Dolichopodidae شناسایی شده‌­اند. همچنین سایر گونه‌­های دوبالان از خانواده­‌های مختلف در حال بررسی و شناسایی است که از این بین 2 گونه جدید برای دنیا و تعدادی رکورد جدید برای ایران به حساب می‌آیند. صحت شناسایی نمونه­‌های انجام شده با همکاری همکاران خارج از کشور توسط بارکدینگ تایید می‌شود.

 

  

 

   

نمونه­‌ای از تله چادرهای نصب شده در نقاط مختلف جنگل‌­های هیرکانی 

دسته‌بندی اخبار روابط بین الملل
اشتراک گذاری
ورود به سایت