کشف سه گونه جدید از گیاهان آوندی در ایران

بازدید: 101 بازدید
کشف و معرفی سه گونه جدید از گیاهان آوندی در ایران

به تازگی سه گونه جدید از گیاهان آوندی از مناطق مختلف ایران توسط پژوهشگران موسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع ایران کشف و به دنیای علم معرفی شد. گونه‌های جدید معرفی شده به خانواده‌های کلاه‌میرحسن (Plumbaginaceae)، گل‌گاوزبان (Boraginaceae) و پروانه‌آسا (Fabaceae) تعلق دارند.

گونه اول با نام علمی  Acantholimon hamadannicum  به سرده کلاه‌میرحسن و بخش sect. Acantholimon تعلق داشته و در بخش کوچکی از مناطق کوهستانی شمال استان همدان در محدوده ارتفاعی 2400-2200 متر رویش دارد. گونه A. hamadannicum توسط دکتر مصطفی اسدی و دکتر محمد محمودی، از پژوهشگران بخش گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع ایران به عنوان گونه‌ جدید تشخیص داده شد و در شماره دوم از جلد 27 مجله گیاهشناسی ایران منتشر شده است.

کشف و معرفی سه گونه جدید از گیاهان آوندی در ایران

در همین شماره از مجله گیاه‌شناسی ایران گونه دیگری با نام علمی Onosma alburzensis  توسط دکتر محمد امینی‌راد، از پژوهشگران بخش گیاه‌شناسی موسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع ایران در همکاری با دکتر فریده عطار از دانشگاه تهران و دکتر منصور میرتاجدالدینی از دانشگاه شهید باهنر کرمان معرفی شده است. این گونه که به زیربخش Asterotricha  از سرده Onosma تعلق دارد در کوههای البرز در منطقه الموت قزوین و منطقه طارم زنجان پراکندگی دارد.

همچنین گونه دیگری از سرده Hedysarum با نام علمی Hedysarum pseudomacranthum توسط دکتر مصطفی اسدی از موسسه تحقیقات جنگل‌ها مراتع ایران با مشارکت دکتر فرخ قهرمانی‌نژاد از دانشگاه خوارزمی و خانم الهه چغامیرزایی دانشجوی دکترای گروه علوم گیاهی این دانشگاه به عنوان گونه‌ای جدید در شماره اول از جلد 28 مجله گیاهشناسی ایران به دنیای علم معرفی شده است. این گونه در کوه‌های تالش، واقع در شمال‌غرب ایران، رویش دارد.

هر سه گونه جدید به دلیل پراکندگی جغرافیایی محدود و جمعیت‌های اندک و نیز به دلیل دخالت‌های انسانی در رویشگاههای آنها در سطوح مختلف در معرض خطر انقراض قرار داشته و نیازمند توجه ویژه و برنامه‌های حفاظتی توسط سازمانهای مسئول می‌باشند.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی Uncategorized @fa اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های گیاه شناسی معرفی گونه های گیاهی جدید
اشتراک گذاری
ورود به سایت