پیگیری تامین پایدار آب برای باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

بازدید: 52 بازدید

پیرو پیگیری های مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در خصوص تامین پایدار آب برای باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، در روز چهارشنبه بتاریخ ۹ اسفند ۱۳۹۶، در جلسه‌ای با حضور آقای دکتر حمیدرضا عدل، معاون محترم فنی، امور زیر بنایی و تولیدی سازمان برنامه و بودجه کشور و آقای دکتر حسین پور از سازمان برنامه و بودجه کشور و آقایان مهندس بختیاری، مدیر عامل محترم شرکت سهامی آب منطقه‌ای تهران و مهندس ابراهیم‌نیا، مدیر کل محترم دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و فاضلاب از وزارت نیرو و مسئولین مؤسسه مورد بحث و بررسی قرار گرقت.

 

 

آقایان دکتر جلیلی (رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور)، مهندس عراقی (مشاور رئیس مؤسسه و مدیر امور اجرایی باغ گیاهشناسی ملی ایران)، مهندس خدایی (مشاور رئیس مؤسسه) و خانم ها دکتر جمزاد (رئیس بخش تحقیقات گیاهناسی مؤسسه) و مهندس عطار (مدیر طرح و برنامه

 

مؤسسه) در محل باغ گیاهشناسی ملی ایران در این جلسه به تشریح مشکل و ارائه توضیحات تکمیلی در این موضوع پرداختند.
ضمن ارائه راهکارهایی از طرف آقای مهندس بختیاری و مهندس ابراهیم‌نیا برای رفع این مشکل، آقای دکتر عدل نیز در خصوص تامین منابع مالی انتقال آب به موسسه نظر مساعد دادند.

 

شایان ذکر است که در پیگیرهای و مذاکرات قبلی، مقرر شده بود که آب مورد نیاز برای آبیاری باغ از تصفیه‌خانه شهر قدس تامین و در اختیار مؤسسه قرار گیرد. در ادامه و در این جلسه، مقرر شد پیگیریها و اقدامات بعدی با در نظر گرفتن کیفیت آب مورد نظر و بررسی نتایج آزمایشات کیفی پساب انجام شود.

در باغ گیاهشناسی ملی ایران قطعاتی از مناطق مرطوب ایران و دنیا ایجاد شده است که به طور طبیعی با توجه به شرایط اولیه رویشگاهی این گیاهان باید رطوبت کافی دریافت نمایند . درصورت تعلل در رسیدن آب خسارت های جبران ناپزیر به آنها می رسد . با توجه به اینکه باغ گیاهشناسی ملی ایران علاوه بر حفظ منابع ژنتیکی کشور و دنیا نقش اساسی در آموزش و گردشگری هم دارد بنا بر این تامین آب کافی در قطعاتی که در این ارتباط طراحی شده اند از دید زیبایی شناختی نیز سهیم می باشد .
با اینکه مدیریت باغ گیاهشناسی ملی ایران تلاش زیادی در بالا بردن بهره وری آب نموده است ولی تامین آن در حد نیاز متفاوت که حدود ۱۸۰لیتر در ثانیه می باشد برای این باغ حیاتی می باشد و کمتر از این، مجموعه را به شدت دچار تنش آبی خواهد کرد.

 

در ادامه آقای مهندس ابراهیم‌نیا، مدیر کل محترم دفتر برنامه‌ریزی کلان آب و فاضلاب از وزارت نیرو از باغ گیاهشناسی ملی ایران بازدید نمودند.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های گیاه شناسی اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت