همکاری‌های مشترک بین‌المللی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور: گزارش پروژه همکاری با دانمارک

بازدید: 70 بازدید

مجری: خسرو ثاقب طالبی (بخش تحقیقات جنگل)

طبق تفاهم‌نامه­‌ای که در سال 1396 بین موسسه تحقیقات جنگل­ها و مراتع کشور و دانشگاه کپنهاگ کشور دانمارک منعقد گردید، مقرر شد همکاری‌های علمی و آموزشی بین تیم‌های ایرانی و دانمارکی در زمینه‌های باغ‌گیاه‌شناسی، درختان سریع‌الرشد، سازگاری درختان با توجه به تغییر اقلیم، تبادل بذر برای اهداف علمی و پژوهشی انجام شود.

کشور دانمارک یکی از پیشروترین کشورها در زمینه جنگلکاری و توسعه سطوح جنگلی است. دانمارک نیز مانند ایران تا چندی پیش به عنوان یکی از کشورهای با پوشش کم جنگل (LFCC) شناخته می‌شد. در قرن گذشته سطح وسیعی از  جنگل­‌های دانمارک به کشاورزی و دامداری تبدیل شد و سطح جنگل‌های این کشور به 3 درصد کاهش یافت. اما در دهه‌های اخیر، با جنگلکاری با گونه‌های مختلف، به‌ویژه سوزنی‌برگان، سطح جنگل‌های دانمارک به 14درصد افزایش پیدا کرده است.

محورهای همکاری

این تفاهم‌نامه شامل هفت ماده است که هر دو موسسه موافقت می‌نمایند در موارد شرح زیر همکاری نمایند:

  • انجام پروژه‌ها و موضوع‌های تحقیقاتی و علمی
  • تبادل تجربه و دانش
  • تبادل بازدید و ملاقات اعضای آکادمیک، تبادل دانشجو، برگزاری کنفرانس‌های علمی مشترک، کارگاه آموزشی، انتشارات مشترک، همکاری در شبکه‌های ارتباطی علمی
  • موسسه میزبان امکانات مطالعاتی و تحقیقاتی را تامین خواهد نمود.
  • هزینه‌های سفر و اقامت از طریق بودجه طرح‌های تحقیقاتی تامین خواهد شد.
  • تبادل لوازم و ابزار کار (تامین توسط تیم دانمارکی)

 نتایج مقطعی همکاری

در راستای همکاری‌های پیش‌بینی شده در این تفاهم‌نامه مقرر گرديد پروژه‌ای در مورد “بررسی سازگاری گونه‌های مختلف پهن‌برگ با توجه به تغییر اقلیم”  به‌طور همزمان در ایران و دانمارک اجرا شود.

براي اجراي پروژه و آشنايي محققان و مجريان زيرپروژه‌ها، در استان‌هاي شمال کشور (گيلان، مازندران و گلستان) يک برنامه بازديد و آموزش (برای همکاران موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و همچنین سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) در کشور دانمارک برگزار شد که افراد به مدت 9 روز در بهار سال 1396 به کشور دانمارک اعزام و دوره آموزشی برای اجرای طرح را گذراندند.

براي جمع‌­آوري بذر نياز به يک تيم مجرب و آموزش ­ديده بالارونده از درخت و با رعايت ايمني و امنيت جاني فرد جمع­‌آوري­‌کننده بذر مي‌باشد. به همين‌منظور مقرر شد که اساتيد متخصص در اين زمينه به حدود 20 نفر از افراد معرفي شده توسط سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور و موسسه تحقيقات جنگلها و مراتع کشور آموزش‌هاي لازم را ارائه دهند. براي اين آموزش‌ها نياز به 10 دستگاه لوازم و ابزار کامل و مدرن بالا رفتن از درخت بود که توسط هيئت دانمارکي تهيه و به مجريان ايراني پروژه اهدا شد. دوره آموزشي با حمایت سازمان جنگلها و مراتع و آبخیزداری و با همراهی مرکز بذر آمل به مدت 3 هفته در پاییز سال 1396 در مرکز آموزش کلارآباد چالوس برگزار و به شرکت‌کنندگان گواهي بين‌المللي گذراندن دوره اعطا شد.

در چارچوب اجرای طرح نیز تا کنون بذر دو گونه بلوط و افرای اروپایی با پروونس‌های مختلف برای موسسه ارسال و به همراه بلوط و افرا و توسکای ایرانی پس از تولید نهال در نهالستان در عرصه‌ای به وسط 15 هکتار در ایستگاه تحقیقات چمستان کاشته شدند تا سازگاری و رشد آنها بررسی و با هم مقایسه شوند. بذر گونه‌های دیگری از بلوط و نمدار اروپایی نیز در دست ارسال هستند.

   کارگاه آموزشی بالا رفتن از درخت و جمع‌آوری بذر با ابزار مدرن    

نهال‌های تولید شده در ایران و دانمارک

              

دسته‌بندی اخبار روابط بین الملل اخبار و تازه های بین الملل
اشتراک گذاری
ورود به سایت