نقش حذف ظرفیت‌های سیلابی در فعال شدن کانون‏‌های گرد و غبار استان خوزستان

بازدید: 57 بازدید

جلوگیری از وقوع سیلاب اگر غیرممکن نباشد بسیار دشوار است اما مدیریت سیلاب در جهت کاهش خسارات وارده، نیاز به برنامه­ ریزی بلند مدت و جامع در جهت بهینه­ سازی کاربری اراضی حوزه­ های آبخیز، متناسب با استعداد و طبیعت اولیه آن، عدم دست کاری­ های غیرکارشناسانه در طبیعت، حفظ و به رسمیت شناختن حریم رودخانه ­ها و غیره دارد.

استان خوزستان از نظر مورفولوژی از دشت­های رسوبی-سیلابی، اراضی پست و شور(هورها) تشکیل شده است. ساختار شکل­ گیری این اراضی بر اساس سیلاب­ هایی بوده که در گذشته در این استان به­ وقوع پیوسته است.

وقوع سیل در استان خوزستان، خسارات چند میلیاردی به کشاورزی، تاسیسات زیربنایی و مناطق مسکونی وارد می­آورده است (بهارلویی و همکاران، ۱۳۸۵). متاسفانه همواره اولین و ساده ­ترین راهکار برای مقابله با خسارت سیل، مهار سیلاب به وسیله سدها و بندهای خاکی بوده است. بر طبق آمار موجود از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۶، تعداد ۱۰۹ بند خاکی در استان خوزستان احداث شده است (درگاهیان و همکاران، ۱۳۹۷).

همچنین از سال ۱۳۷۵ تا ۱۳۹۵، تعداد ۱۴ سد جدید در حوزه آبخیز زهره-جراحی، ۱۷ سد در حوزه آبخیز رودخانه کارون و ۸ سد در حوزه آبخیز رودخانه کرخه احداث شده است (رضوی­ زاده و خسروشاهی، ۱۳۹۷). احداث این سازه­ ها با کاهش چشمگیر ظرفیت سیلابی دشت­های خوزستان، بی تردید در فعال شدن کانون­های گرد و غبار استان تاثیر بسزایی داشته ­اند. این در حالی است که، اقدام مهم و اصولی جهت مقابله با خطر و به ویژه خسارات سیل پهنه ­بندی سیلاب می ­باشد تا با تعیین نوارهای ساحلی سیل­ گیر در حاشیه رودخانه ­ها، نوع کاربری هر پهنه متناسب با میزان خطر سیل­ گیری تعیین شده و سرمایه­ گذاری­ها در حاشیه ­های رودخانه با خطرات آتیه سیل مواجه نباشند.

لذا شناسایی مناطق سیل­گیر، تهیه نقشه محدوده سیل­گیر و پایش تغییرات سطوح  سیل­گیر در طی زمان، از اقدامات اساسی و برنامه‏ ریزی شده که به عنوان یک گزینه مهم در مقابله با خطر طبیعی سیل و کاهش خسارات ناشی از آن در نظر گرفته شود.

 

متن کامل این مقاله را به قلم سمانه رضوی‌زاده، استادیار پژوهش، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در بخش دیدگاههای نشریه طبیعت ایران به نشانی زیر بخوانید:

http://irannature.areeo.ac.ir/article_121264_d6b07f897344b42701abdee3bb3f2e27.pdf

دسته‌بندی اخبار اصلی اخبار و تازه های بیابان
اشتراک گذاری
ورود به سایت