اجلاس سراسری رئیسان مراکز ملی، استانی و موسسه های تحقیقاتی سازمان تات برگزار شد

بازدید: 74 بازدید

اجلاس سراسری رئیسان مراکز ملی، استانی و موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی در بخش اول صبح روز شنبه 12 آذر ماه سال جاری، با حضور حجت الاسلام ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان، دکتر مردی مشاور عالی سازمان، معاونان و مدیران ستادی در سالن همایش‌های موسسه تحقیقات اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

حجت الاسلام ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهادکشاورزی، برگزاری این اجلاس را در تقویت اراده، امید و مدیریت هماهنگ و یکپارچه مجموعه های تحقیقاتی سازمان تات سودمند دانست و از برگزار کنندگان این مراسم تقدیر کرد.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان ضمن آسیب‌شناسی سیر تحولی ساختار و فعالیت‌های  موسسه‌ها و مراکز تحقیقاتی ذیل سازمان تات، ارائه راهکار برای حل مشکلات اولویت‌دار بخش کشاورزی را مقدم بر تولید علم در ماموریت‌های پژوهشی موسسه ها و مراکز تابعه سازمان دانست و تلاش برای پاسخگو بودن این ساختار در مجموعه وزارت جهاد کشاورزی را مورد تاکید قرار داد.

وی تشکیل شورای راهبردی تحقیقات با ریاست مستقیم معاونان وزیر در سازمان های اجرایی را از دیگر اقدام‌ها در راستای هماهنگی تحقیقات در خدمت به بخش اجرا  برشمرد و خاطر نشان ساخت: تشکیل این شورا پیامدهای مطلوبی در جهت تغییر نگاه به عملکرد سازمان تات ایجاد کرده است و این راهبرد را تا تثبیت جایگاه سازمان به عنوان پیشران اصلی برنامه‌های بخش کشاورزی ادامه خواهیم داد.

برگزاری نشست‌های نخبگانی، ایجاد ماهیت ظاهری تحقیقاتی در زمین‌های اجرای طرح تحقیقاتی و اخذ سند تک برگ برای ایستگاه‌های تحقیقاتی و مستند سازی فعالیت‌ها از دیگر مواردی بود که رئیس سازمان در سخنان خود به آن اشاره کرد.

دکتر مخبر معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی سازمان با عنوان اینکه نوسان (ناپایداری)، پیچیدگی، عدم قطعیت و ابهام از چهار ویژگی های مهم چالش های جهان امروز، که سازمان‌ها تحت تاثیر آن قرار خواهند گرفت است اظهار داشت: مهارت‌های تجزیه و تحلیل و سرعت تصمیم‌گیری از ویژگی‌های دارای اهمیت مدیریت است.

مهندس احمدی معاون توسعه مدیریت و منابع سازمان ضمن تشریح اهم رویکردها، برنامه ها و اقدامات سازمان در حوزه مدیریت این معاونت اظهار داشت: شعار معاونت توسعه مدیریت و منابع انسانی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی اینست که سازمان تات بهره‌مند از منابع انسانی توانمند، متخصص، نوآور و کارآفرین است.

دکتر مردی مشاور عالی رئیس سازمان ضمن مقایسه عملکردهای محصولات در شاخص پایه، الگوی کشت و نمونه کشوری در کشت آبی و دیم و اشاره به تدوین سند ملی امنیت غذایی، برنامه راهبردی و اجرایی طرح الگوی کشت گفت: سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی به بلوغ سازمانی و زیر ساخت‌های لازم برای تحول دست یافته است.

در این جلسه دکتر جعفری، معاون پژوهش و فناوری سازمان تات به ارتقاء اثربخشی، تقویت پاسخ‌گویی و آینده‌پژوهی در راستای نیازهای هر بخش، توسعه هدفمند طرح های کلان و ساماندهی طرح های پژوهشی اشاره کرد و تقویت همکاری با دانشگاه‌ها و بخش‌های اجرایی به منظور هم‌افزایی، توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری و فناوری، تدوین و اصلاح آیین‌نامه ها، ضوابط و دستورالعمل‌ها در راستای افزایش اثربخشی، توسعه و همکاری بین‌المللی و توسعه نرم‌افزاری در راستای دولت الکترونیک و کشاورزی هوشمند به عنوان مهمترین برنامه‌های حوزه پژوهش و فناوری سازمان پرداخت.

دکتر ابراهیمی، معاون آموزش و ترویج سازمان تات نیز به مطالبی را در خصوص کلیات، وظایف، ماموریت‌ها، آسیب‌شناسی و چالش‌های مراکز تحقیقاتی و آموزشی زیرمجموعه سازمان تات ارائه کرد.

دکتر نجفیان، رئیس موسسه تحقیقات تهیه و اصلاح نهال و بذر به عنوان نماینده موسسات تحقیقاتی در اولین روز این اجلاس درخصوص موضوعات مطروحه در نظرسنجی که این مرکز تحقیقاتی از روسای موسسات تحقیقاتی زیرمجموعه سازمان تات انجام داده است اشاره کرد.

عصر روز نخست از اجلاس دو روزه سراسری رئیسان مراکز ملی، استانی و موسسه‌های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی روز شنبه 12 آذر ماه سال جاری، با سخنرانی  دکتر ساداتی نژاد وزیر جهادکشاورزی ، دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی ، دکتر علایی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، مهندس حسینی رئیس سازمان شیلات ایران،  نمایندگانی از موسسه‌ها و مراکزتحقیقاتی ادامه یافت.

وزیر جهاد کشاورزی با تاکید بر ضرورت بهره‌مندی از ظرفیت  بالقوه بخش کشاورزی در رونق اقتصادی گفت: سازمان تات (تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی) سرمایه کشاورزی ایران است، ما باید بتوانیم این سرمایه بزرگ خود را به خوبی معرفی و آن را توصیف کنیم.

دکتر خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی گفت: تمام ظرفیت موسسه‌های تحقیقاتی در اختیار معاونان وزیر است و در صورت کوتاهی در این بخش، من مطالبه ‌گر هستم؛ امروز چرخ دنده سازمان تحقیقات درگیر حوزه اجرا شده و اتفاقی که سال‌ها آرزوی آن را داشتیم محقق می‌شود.

شاهپور علایی‌مقدم رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سخنران دیگر این  مراسم به سلامت محصولات کشاورزی با منشاء گیاهی اشاره کرد.

مهندس حسینی رئیس سازمان شیلات ایران گفت: تاکنون به تجاری‌سازی و معرفی آبزی‌پروری به عنوان یک کار اقتصادی کمتر پرداخته شده است که با ایجاد شورای راهبری تحقیقات در حوزه‌های تکنولوژی، فرصت، ظرفیت و پتانسیل زیادی برای این بخش وجود دارد.

پایان این بخش از مراسم با حضور وزیر جهادکشاورزی و معاونان وزیر لوح تقدیر به دکتر محسن مردی برای عملیاتی نمودن الگوی کشت  اعطا شد.

دومین روز از اجلاس سراسری رئیسان مراکز ملی، استانی و موسسه های تحقیقاتی سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی روز یکشنبه 13 آذر ماه سال جاری، با برگزاری پنل های آموزشی معاونت برنامه ریزی و امور اقتصادی، معاونت پژوهش و فناوری، معاونت آموزش و ترویج کشاورزی، معاونت توسعه مدیریت و منابع، حراست و کرسی های نظریه پردازی، ادامه یافت و در پایان بیانیه این اجلاس قرائت شد.

مصاحبه رئیس موسسه با شبکه ملی برکت، در خلال اجلاس

 

بازدید وزیر محترم و رئیس محترم سازمان تات از غرفه دستاوردهای موسسه

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار ویژه
اشتراک گذاری
ورود به سایت