معرفی کهور آمریکایی

بازدید: 125 بازدید

طاهره علی­زاده، پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل، موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

Prosopis Juliflora که با نام‌­های محلی گوناگونی مانند کهور آمریکایی، کهور پاکستانی و سمر (Somr) در جنوب ایران معروف است (شکل 1)، بومی آمریکای ­جنوبی، مرکزی و مکزیک است. کهور آمریکایی از دهه 1340 خورشیدی توسط دریانوردانی از پاکستان به سیستان و بلوچستان آورده شد و از آنجا به دیگر نقاط ساحلی جنوب کشور (هرمزگان، بوشهر و خوزستان) و جنوب استان فارس (لار) گسترش یافت.

در ابتدا از این گونه برای تثبیت اراضی اطراف پایگاه‌های هوایی و مسیرهای درون­ و برون­ شهری استفاده شد. کهور آمریکایی در مناطقی با بارندگی متوسط سالانه کمتر از 250 میلی­متر در جنوب ایران رویش دارد و گونه‌ای همیشه­ سبز است که پس از جوانه‌زنی به­ سرعت رشد می­‌کند و طول ریشه‌های آن طی هشت هفته به 40 سانتی‌متر می­‌رسد. این گونه تندرشد که سرعت رشد آن بیشتر از کهور ایرانی است، دارای قابلیت تثبیت نیتروژن است. گونه‌ای خاردار، با تاج درخت بسیار گسترده و چتری­ فرم است و در اکثر موارد شاخه‌دهی آن نزدیک به زمین است (شکل 2). ارتفاع درخت 8 تا 10 متر و گاه تا 15 متر است و قطر این درخت به 45 سانتی­‌متر و در شرایط مناسب رویشگاهی به 1/2 متر هم می‌رسد.

شکل2- تاج چتری و آویزان کهور آمریکایی (عکس: طاهره علی¬زاده، اردیبهشت‌ماه 1399، عسلویه)

شکل2- تاج چتری و آویزان کهور آمریکایی (عکس: طاهره علی زاده، اردیبهشت‌ماه 1399، عسلویه)

از آنجا­که بذرهای کهور آمریکایی توسط حیوانات وحشی، اهلی و سیلاب به‌آسانی و با سرعت پخش می‌شود، جلوگیری از گسترش طبیعی آن بسیار دشوار است. سیستم ریشه این درخت شامل ریشه‌های جانبی و مورب است که حداکثر تا نیم‌متری خاک پیش می‌­روند و نیز ریشه‌های عمودی که حداکثر تا 40 متر در جستجوی آب به اعماق خاک نفوذ می­‌کنند. کهور آمریکایی به­ سبب داشتن ویژگی‌هایی مانند تولید نهال آسان، مقاومت به خشکی و شوری، تثبیت شن­‌های روان، جلوگیری از فرسایش خاک، افزایش ارزش غذایی نیام آن برای تغذیه دام، استفاده از چوب به­ عنوان سوخت و زغال، جمع‌کردن صمغ از شاخه­ ها و تانن از پوست گیاه، از اهمیت چشم‌گیری برخوردار است. جنگل­‌کاری به­‌منظور تثبیت شن­‌های روان در ایران، برای اولین بار در سال ۱۳۳۸ در ابعاد محدود در منطقه الباجی اهواز آغاز شد، سپس جنگل‌کاری با کهور آمریکایی در سطح گسترده­‌ای در جنوب گسترش یافت. از سوی دیگر، داشتن محدودیت­‌هایی مانند گسترش بیش از حد گونه و تجدید حیات طبیعی آن در کنار جاده‌ها، کشت‌زارها، پارک‌ها و عرصه‌های طبیعی، آثار مربوط به آللوپاتی، رقابت شدید با گونه‌های بومی برای به‌دست‌آوردن رطوبت، تأثیر منفی بر فلور منطقه و آثار نامطلوب بر خاک، ویژگی بدون رقیب­ بودن را به این گونه داده است، به‌طوری‌که در برخی از استان‌ها مانند هرمزگان و سیستان و بلوچستان به­ عنوان گونه‌­ای مهاجم معرفی شده‌است. در ایران، برخی کارشناسان به ­دلیل برتری گونه کهور آمریکایی بر دیگر گونه‌های همین جنس و سایر درختان جنگلی، از حضور آن بیم دارند و خواستار ریشه‌کن نمودن و یا دست­ کم خودداری از کشت آن هستند. در مقابل، اکثریت قریب به اتفاق دست‌اندرکاران امور جنگل‌­کاری و تثبیت شن­‌های روان که از تحمل خارق ­العاده این گونه به شرایط سخت محیطی دلگرم هستند، خواستار ادامه کشت آن هستند.

دسته‌بندی اخبار بخش اخبار و تازه های جنگل
اشتراک گذاری
ورود به سایت