معرفی پژوهشگران برتر حوزه کشاورزی و منابع طبیعی در مراسم هفته پژوهش سازمان تحقیقات با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهور و وزیر جهاد کشاورزی

بازدید: 52 بازدید

در مراسم هفته پژوهش سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی که با حضور دکتر سورنا ستاری (معاون علمی، فنی ریاست جمهوری)، دکتر کاظم خاوازی (وزیر جهاد کشاورزی)، دکتر کامبیز بازرگان (رئیس سازمان تحقیقات)، دکتر وفابخش (معاون زراعت وزارت جهادکشاورزی) جمعی از روسا ‌و معاونین وزارت جهاد کشاورزی و علوم تحقیقات و فناوری به صورت وبیناری در روز دو شنبه به تاریخ 99/9/24 برگزار شد از تعدادی از پژوهشگران و محققان بخش‌های مختلف کشاورزی و منابع طبیعی در غالب دسته‌بندی های مختلف در محل سازمان تحقیقات و با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ستاد کرونا تقدیر بعمل آمد.
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به ضرورت توجه به نوآوری در بخش کشاورزی اظهار کرد: در این راستا باید فرهنگ جدیدی پایه‌گذاری شود و سهم شرکت‌های دانش بنیان را بالا برد. باید توجه داشته باشید که دانشگاه‌ها و موسسات تحقیقاتی پژوهش می‌‌‌کنند ولی تولید و تجاری‌سازی ‌کار شرکت‌ها است و از دانشگاه‌ها نمی‌توان انتظار داشت که محصول نهایی مانند واکسن تولید کنند. بخش کشاورزی یکی از بخش‌های جذابی است که می‌تواند بسیار درآمدزا باشد و شرکت‌های مختلفی به آن وارد شوند، تغییر در سیستم‌های سنتی سخت است ولی باید به نوآورهایی روی آورد که به خودکفایی و توانمندی بالایی توسط جوانان بااستعداد این مرز و بوم رسیده شود. ایشان در ادامه ضمن تشکر از دکتر خاوازی و دکتر بازرگان خواستار تغییر نگرش در این زمینه شدند.
دکتر خاوازی در ادامه صحبت‌های دکتر ستاری اظهار داشت که رشد و توسعه بخش کشاورزی بدون حضور پژوهشگران محقق نمی‌‌شود و بخش اعظمی از توفیقات امروز بخش کشاورزی در نتیجه فعالیت‌های سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی و پژوهشگران آن است، باید دانش فنی موجود را در این زمینه بالا ببریم. با توجه به اینکه در زمینه تولید بذر بیش از 90 درصد خودکفایی وجود دارد باید به گونه‌ای عمل شود که در زمینه بذور سیفی و سبزی نیز خودکفایی لازم را کسب کنیم و تا پایان 1400 در این زمینه به خودکفایی خواهیم رسید.
ایشان لزوم توجه به حضور جوانان و بخش خصوصی را از زمینه‌های مساعد پیشرفت بخش کشاورزی در آینده دانست و گفتند: آزمایشگاه‌‌های تحقیقاتی فقط برای محققان ما نیست، بلکه باید فارغ‌التحصیلان خوب و باهوش که آزمایشگاه و امکانات ندارند نیز در این آزمایشگاه‌ها مشغول به‌کار شوند.
وزیر جهاد کشاورزی در ادامه پژوهش را پیش زمینه سه مرحله شناخت مساله، روش‌ها و پژوهشگر مروج ارشد دانستند. به واسطه دوری از اتفاقات و فضاهای تولیدی تعداد کمی از پژوهشگران ما با واحدهای تولیدی کار می‌کنند، باید شناخت خود را از واحدهای تولیدی بالا برده و در این زمینه حضور جدی پژوهشگران در بخش‌های مختلف لازم است. روش‌های ما بسیار قدیمی است و باید در بسیاری از تجهیزات، دستگاها، آزمایشگاه‌ها و حتی روش کار از روش‌های جدید و به روز دنیا استفاده شود. در راستای فعالیت‌های کشاورزی یافته‌ها و پژوهش‌های زیادی وجود دارد که به عرصه نمی‌روند، پژوهشگر مروج ارشدها باید دانش خود را منتقل کنند و پیگیری این مساله باید توسط سازمان تحقیقات صورت گیرد.
وی ادامه داد: متاسفانه ما در دو بخش سرعت کمی را شاهد هستیم که یکی از این موارد هوشمند‌سازی و دیگری سیستم جامع یکپارچه‌ای می‌باشد که برای بررسی و برآورد سطح کشت‌های ما ضروری و کاربردی است.
رئیس سازمان تحقیقات ضمن تبریک هفته پژوهش و گرامی‌داشت یاد عزیزانی که در طی سال گذشته به دلیل ابتلا به کرونا از میان خانواده این سازمان به رحمت خدا رفتند از تلاش‌های آنها تشکر کرد.
دکتر بازرگان در ابتدای سخنرانی خود گزارشی از فعالیت‌های پژوهشی سازمان تحقیقات را ارائه نمودند. دکتر بازگان گفت: با توجه به شکل‌گیری پژوهش در هدف دهی به محدودیت‌های موجود و با در نظر گرفتن شرایط کشور که دارای محدویت‌ها و فشارهای بسیاری در حوزه‌های مختلف آب و خاک، تغییرات اقلیمی و فشارهای بین‌المللی است پژوهش‌های صورت گرفته ضرورتی برای بیان این محدودیت‌ها می‌باشد و باید به امر پژوهش در کشاورزی و غذا توجه داشت، ما به عنوان بازیگران پژوهش در ارتقا این جایگاه در دنیا تغییراتی را بوجود آوریم و به یکی از اجرای نظام نوآوری در کشاورزی رسیده‌ایم.
معاون وزیر و رئیس سازمان، تحقیق برای توسعه را از رویکردهای مهم سازمان دانست و بیان داشت: در حوزه کشاورزی در سازمان تحقیقات فعالیت‌های مفیدی صورت گرفته و دستاوردهای خوبی حاصل شده است. اقداماتی از قبیل برپایی دومین دوره ایده های برتر بخش کشاورزی، با هدف مشارکت جوانان با دستاوردهای برتر علمی در حوزه کشاورزی در سطح کلان که برای دومین بار امسال برگزار شد. در راستای تعاملات مشترک با دانشگاه ها برای اولین بار محققینی با همکاری وزارت علوم و جهاد کشاورزی معرفی شدند. سازمان تحقیقات آموزش وترویج کشاورزی بر اساس مصوبه هیات امنا با در اختیار قرار‌دادن زیرساخت‌ها و امکانات آزمایشگاهی از سال گذشته تاکنون، 10 طرح بزرگ مشارکتی با موضوعات فناورانه و نوآورانه با بخش خصوصی اجرا کرده‌است. یکی دیگر از فعالیت‌های مفید سازمان ارزیابی برگزیدگان سال گذشته بود که در زمینه تولید و تجاری‌‌سازی بخش کشاورزی نقش بزرگی را ایفا کردند.
دکتر بازرگان در خصوص انتخاب پژوهشگران و طرح‌های برگزیده آنها افزود: پژوهشگران سازمان براساس سه رویکرد مرز علم، یافته‌محور و فناور‌محور تقسیم‌بندی شدند که در جلسه انتخاب و ارزیابی دستاوردهای پژوهشی سازمان که با حضور کشاورزان و نمایندگان انجمن‌های تخصصی و بخش خصوصی برگزار شد، از میان 15 کاندیدای پژوهشگر برتر مرز علم نهایتا 1 نفر ، از میان 29 کاندیدای یافته برتر 4 نفر و از میان کاندیدای فناور محور 2 نفر معرفی شدند.
در بخشی از این مراسم تفاهم‌نامه همکاری در زمینه امنیت غذایی میان دانشکده کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه گرگان و سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی توسط دکتر نجفی‌نژاد و دکتر بازرگان به امضا رسید.
در خاتمه مراسم از ۳ سامانه تخصصی فناوری اطلاعات در بخش کشاورزی و منابع طبیعی و 8 دستاورد برتر پژوهشی بخش کشاورزی رونمایی شد. علاوه بر این رونمایی، با حضور دکتر ستاری، دکتر خاوازی و معاونین وزیر جهاد کشاورزی از 36 منتخب هفته پژوهش و فناوری سال جاری در بخش‌های پژوهشگران برترمرز علم، پژوهشگران برتر یافته‌محور، پژوهشگران برتر فناور‌محور، پژوهشگر- مروجان ارشد برتر، روسای آزمایشگاه و ایستگاه‌های تحقیقاتی برتر، حامیان پژوهش و فناوری، پیشکسوتان تحقیقات کشاورزی، ایده‌پردازان منتخب جشنواره ایده‌های برتر بخش کشاورزی، روسای برتر موسسه و مرکز تحقیقاتی منتخب با اهدای لوح یادبود تجلیل بعمل آمد.
در این میان دکتر خسرو ثاقب طالبی بعنوان پژوهشگر برتر ملی معرفی شدند. خسرو ثاقب طالبی پژوهشگر بخش تحقیقات جنگل و رئیس اداره امور بین الملل موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور با تخصص جنگل‌شناسی و اکولوژی جنگل و با تلاش صادقانه خود در زمینه انتشار مقالات علمی متعدد در دنیا که با استناد به آنها بعنوان یکی از برترین محققین بخش جنگل می‌باشد در این مراسم موفق به دریافت لوح تقدیر شدند.
علاوه بر دکتر ثاقب طالبی، مهندس فرهاد خاکساریان نیز بعنوان پژوهشگر برتر غیرهیات علمی با سابقه درخشان در زمینه خاک معرفی شدند. ایشان کارشناس ارشد بخش تحقیقات بیابان موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و با مسئولیت در زمینه آزمایشگاه خاک و فعالیت‌های متعدد در زمینه بررسی خاک‌های کشور نیز لوح تقدیر دریافت نمودند.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت