مرکز پژوهش های مجلس گزارش کرد: تهدید زوال باغ گیاه شناسی ملی ایران بر اثر توسعه شهری نامتوازن.

بازدید: 241 بازدید
  • براساس گزارش نظارتی مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی درباره باغ گیاه شناسی ملی ایران و خطرات بلندمرتبه‌سازی‌های حاشیه باغ، اگر این باغ گیاه شناسی به عنوان ثروت کلی ایرانیان در نظر گرفته شود، صرفا ارزش خدمات تفرجی- حفاظتی به این گنجینه ملی، حدود 543 میلیون دلار در سال، برآورد می‌شود.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مرکز پژوهش‌های مجلس طی گزارشی دقیق و کارشناسی از وضعیت باغ گیاه شناسی ملی ایران و تهدیدهای توسعه نامتوازن شهری برای این گنجینه ملی، راهکارهایی را برای تداوم حیات باغ و حفظ این میراث ملی و جهانی ارائه داد.

در این گزارش ابتدا، ضمن بیان تاریخچه باغ و اهمیت حفظ آن به الزامات و ضروریات حفظ یک باغ گیاهشناسی در تراز جهانی اشاره شده است.

در ادامه ضمن بررسی پیشینه تقنینی موضوع، نگاهی به ارزشگذاری باغ های گیاه شناسی درایران وجهان داشته و عدم رعایت حریم و پیامدهای مختلف آن، روی باغ گیاه شناسی ملی را مورد واکاوی دقیق قرارداده است.

این گزارش با بررسی باغات گیاه شناسی در دنیا از جمله باغ‌های انگلستان و سنگاپور، به مسئله مهم حفظ حریم و پیامدهای محیط زیستی عدم رعایت حریم باغ و تاثیر آن بر منظر باغ گیاهشناسی ملی ایران اشاره داشته است.

مرکز پژوهش های مجلس در این گزارش مفصل، در راستای جلوگیری از زوال تدریجی باغ به دلیل صدور مجوز بلندمرتبه سازی، پیشنهادهایی نظیر: حفظ حریم و رعایت ضوابط استقرار واحدهای گروه خدماتی؛ توقف ساخت و ساز و ابطال پروانه های صادره با رعایت حقوق و جلوگیری از تضرر مالکان؛ ثبت باغ گیاهشناسی ملی ایران به عنوان میراث جهانی یونسکو؛ تبیین جایگاه باغ به عنوان یک سرمایه و گنجینه ملی برای عموم مردم ایران اسلامی و تصویب ضوابط حریم برای دیگر باغ های گیاه شناسی کشور را ارائه داده است.

گفتنی است گزارش مذکور، طی شماره 19723 و کد موضوعی 250 در تاریخ 1403/2/1 منتشر شده است.

برای دیدن مشروح گزارش، اینجا کلیک کنید.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت