ضرورت‌ها و الزامات توسعه و مدیریت توسعه پارک‌های جنگلی کشور بررسی شد.

بازدید: 46 بازدید

جلسه با ذکر مقدمه و ارائه گزارشی از مباحث مطروحه در گروه راهبردی مدیریت پارک‌های جنگلی توسط آقای دکتر مهدی پورهاشمی، ریاست محترم بخش جنگل مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور آغاز شد. در ادامه هریک ازاعضای حاضر به طرح دیدگاه‌های خود پرداختند.

 

در این جلسه آقای دکتر جلیلی (ریاست محترم موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور) بیان داشتند.

موسسه به این نتیجه رسیده که رویکرد توسعه کشور باید به سمت خدمات برود و نه صنعت و کشاورزی. ترانزیت کالا و مسافر و گردشگری در میان­مدت می­توانند اقتصاد ایران را به پیش ببرند تا در فاز بعد با حصول ثروت بتوان به سمت صنعت هم رفت. توسعه باید در جهتی باشد که فشار به طبیعت کاهش یابد. گردشگر اگر خوب مدیریت نشود، خود می­تواند به یک معضل تبدیل شود. در دنیا ۱۶۰۰۰عنوان شغل وجود دارد و در ایران فقط ۳۰۰۰عنوان شغل داریم. پیرامون گردشگری مشاغل زیادی قابل ایجاد است.

ایشان افزودند بخش تحقیقات و مدیریت منابع طبیعی با شناختی که از اکوسیستم دارد، ظرفیت و کاربری منابع طبیعی را تعیین می­کند و مدیران استانی و بخش­هایی که فقط به دنبال بهره­مندی از خدمات اکوسیستم هستند، نباید در این حیطه اعمال نظر کنند. مناطق حفاظت شده براساس نیاز اکوسیستمی، پوشش گیاهی و حیات وحش تعیین شده و بر خدمات گردشگری اولویت دارد. تصمیم­گیری پیرامون این موارد بر عهده بخش تخصصی منابع طبیعی و سازمان جنگلها است.

در این راستا مؤسسه با تشکیل وزارت منابع طبیعی با مأموریت مدیریت عناصر مختلف محیط طبیعی (گیاه و حیات­وحش) مجزا از سازمان محیط­زیست موافق است. سازمان محیط­زیست به­‌عنوان نهاد ناظر بر عملکرد سایر دستگاه­ها مأموریت دارد و این مأموریت باید حفظ شود.

 

 در این جلسه راهبردی آقای مهندس افشین ارجمند (مسئول محترم گروه پارک­ها و نهالستان­های جنگلی مرکز جنگل­های خارج از شمال سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور) به ارائه آمار پارک‌ها­ و تفرجگاه­های جنگلی خارج از شمال کشور، مشکلات موجود و پیشنهادات در قالب پاورپوینت ارائه دادند و آقای دکتر افشین دانه‌کار (عضو محترم هیئت علمی دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران) به ارائه مباحثی پیرامون مفاهیم پایه، رویکردهای برنامه‌­ریزی گردشگاه­های جنگلی، گام­های برنامه­‌ریزی فضایی گردشگاه­های جنگلی، گام­های طرح­ریزی مدیریتی (فضایی- راهبردی) گردشگاه­های جنگلی، گام­های طرح­ریزی مدیریتی گردشگاه­های جنگلی و معرفی منابع مفید در قالب پاورپوینت پرداختند.

برای دانلود  گزارش ارائه شده توسط آقای مهندس افشین ارجمند  اینجا  و  آقای دکتر افشین دانه‌کار اینجا کلیک کنید.

 

دسته‌بندی اخبار و تازه های گروه مشورتی تدوین راهبردها
اشتراک گذاری
ورود به سایت