شناسایی اراضی مناسب برای توسعه جنگل‌های مانگرو در سواحل جنوبی ایران (استان‌های هرمزگان و بوشهر)

بازدید: 62 بازدید
جنگل های مانگرو

خسرو میرآخورلو

عضو هیئت علمی بخش تحقیقات جنگل، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور

 

جنگل‌های مانگرو از اکوسیستم‌های تمایزیافته مناطق حاره محسوب می‌شوند. این جنگل‌ها معمولاً با واژگانی مانند زیستگاه‌های ماندابی، زیستگاه­های حساس به عوامل تخریب، حیاتی، منحصر به‌فرد، حفاظتی، همیشه‌بهار دریایی و غیره نام برده می‌شوند. این توصیف­ها، اهمیت این جنگل‌ها را از نظر بوم‌شناختی، حفاظتی، اقتصادی- اجتماعی و زیبایی‌شناسی نشان می‌دهد. به‌همین دلیل، جنگل‌های مانگرو مورد توجه ویژه سه معاهده محیط‌زیستی جهان یعنی کنوانسیون تالاب‌ها، تنوع زیستی و میراث­ جهانی قرار گرفته‌اند.

جنگل‌های مانگرو ایران در گستره مناطق جرزومدی، مصب‌ها، دلتاها و جزایر بین خورها در طول سواحل جنوب کشور به‌صورت خالص و مخلوط پراکنش داشته و به‌طور عمده با دو گونه حرا (Avicennia marina) و چندل (Rhizophora mucronata)  پوشیده شده‌اند. وسیع‌ترین رویشگاه جنگلی حرا در جزیره قشم و بندر خمیر با مساحت حدود ۱۰۰۰۰ هکتار، بهترین منطقه جنگلی مانگرو در ایران، از نظر تراکم و کیفِیت درختان است (شکل ۱).

جنگل های مانگرو

شکل ۱- جنگل حرا در بندر خمیر استان هرمزگان

 

با توجه به اهمیت و ارزش‌های بی‌شمار و غیرقابل جایگزین این جنگل‌ها از یک‌سو و تخریب آن‌ها طی سال‌های اخیر از سوی دیگر، ضروری است اقدامات مضاعفی برای حفظ، احیا و توسعه این جنگل‌ها انجام شود. طی دهه‌های گذشته، از طرف سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، اقدام به جنگل‌کاری در امتداد سواحل استان‌های دربردارنده جنگل‌های مانگرو شد، اما به‌دلیل مکان‌یابی نامناسب و درنظر نگرفتن شرایط اکولوژیکی و نیازهای رویشگاهی گونه‌های جنگلی مانگرو، این جنگل‌کاری‌ها با موفقیت زیادی همراه نبود. به‌همین دلیل، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور پروژه‌ای را با هدف مکان‌یابی اراضی دارای پتانسیل توسعه جنگل‌های مانگرو در امتداد سواحل خلیج فارس در استان‌های هرمزگان و بوشهر آغاز کرد. هدف این پروژه،  متمرکز کردن طرح‌های جنگل‌کاری با گونه‌های حرا و چندل در مناطق مستعد با درنظر گرفتن فاکتور­های اکولوژیکی و ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی رویشگاه­های مانگرو بود. نتایج این پروژه که در سال ۱۳۹۱ منتشر شد، حاکی از مساحت قابل توجه اراضی مستعد توسعه جنگل‌های مانگرو در سواحل استان‌های هرمزگان و بوشهر بود که معادل ۱۳۰۹۹۴ هکتار برآورد شد (جدول ۱).

جدول ۱- مساحت اراضی قابل توسعه جنگل‌های مانگرو به‌تفکیک استان‌های هرمزگان و بوشهر

استانمساحت قابل توسعه مانگرو (هکتار)
هرمزگان۷۴۳۶۶
بوشهر۵۶۶۲۸
جمع۱۳۰۹۹۴

 

 با توجه به نتایج و ماهیت کاربردی این طرح، پیشنهاداتی به‌شرح زیر ارائه شد:

  • در مناطق دارای پتانسیل توسعه در استان‌های هرمزگان و بوشهر براساس نقشه‌های تهیه شده (در انتهای مطلب قابل مشاهده است)، با یک برنامه زمان‌بندی ۱۰‌ساله، طرح توسعه جنگل‌کاری با گونه‌های مانگرو تهیه شود.
  • در تهیه طرح جنگل‌کاری در مناطق دارای پتانسیل جنگل‌کاری مشخص شده در این پژوهش، مطالعات خاکشناسی بستر و استفاده از شاخص‌های خاک بستر و آب مندرج در نتایج این پژوهش ضروری است.
  • توصیه می‌شود درخصوص مدت زمان آبگیری و عمق رسوبات بستر طبیعی جنگل‌های مانگرو پروژه‌های جدیدی اجرا شود
  • نقشه اراضی قابل توسعه جنگل مانگرو، استان هرمزگان

نقشه اراضی قابل توسعه جنگل مانگرو، استان بوشهر

دسته‌بندی اخبار و تازه های جنگل پروژه های جنگل مقالات کارشناسان
اشتراک گذاری
ورود به سایت