سخنرانی رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در آیین بزرگداشت استاد کریم ساعی در دانشگاه تهران

بازدید: 64 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور به نقل از خبرگزاری مهر، علی علیزاده رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور صبح دوشنبه (1402/10/04) در هفتاد و یکمین یادبود استاد کریم ساعی، بنیانگذار علوم نوین منابع طبیعی ایران که در سالن اجتماعات امام خمینی (ره) دانشکده منابع طبیعی دانشگاه تهران مستقر در کرج  برگزار شد، شرکت کرد و به ایراد سخنرانی پرداخت.

علیزاده  با اشاره به اینکه سپهر کشور ما مملو از خاطرات کم نور از گذشته‌ای باافتخار است، افزود به نظر می‌رسد برگزاری این گونه جلسات بتواند این خاطرات کم نور را درخشان نماید.

وی ادامه داد کشورهایی که عمر کوتاهی دارند به شکلی، تاریخ خود را تدوین می‌کنند تا برای آیندگان درس‌ها و اعتماد به نفس به همراه داشته و افتخارآمیز باشد و به عنوان یک کاتالیزور بتواند آینده را ترسیم کند، ایشان افزود ما گذشته پرافتخاری داریم که باید خاطرات آن را از کم نوری به درخشانی ببریم. علاوه بر تقدیر و تکریم از گذشتگان و بزرگان، ما باید آنها را الگوی خود قرار دهیم و از این افراد درس بیاموزیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار داشت اگرچه یک نفر نمی‌تواند در تمام جنبه‌ها اسوه، نمونه و الگو باشد اما اسوه و الگو بودن اشخاصی همچون استاد ساعی، از سه منظر قابل بررسی است: عشق و علاقه فراوان آنها به تخصص و کار خود، عشق و علاقه آنها به میهن و پشتکار، ازخودگذشتگی و فداکاری مخلصانه آنها برای پیشرفت کشور.

علیزاده با اشاره به اینکه ویژگی‌های مذکور، بزرگان را شاخص کرده‌اند و ما باید راه آنها را ادامه دهیم، ادامه داد از جمله ویژگی‌های استاد ساعی می‌توان به پشتکار، سعی، هوش، استعداد، توانایی، بلندنظری و آینده نگری دقیق و نگاه علمی و عمیق ایشان به قضایا اشاره کرد. استاد ساعی اولین کتب حوزه جنگلداری را تدوین کرد و در تأسیس و راه اندازی نهادهای لازم در بخش جنگل، عملاً وارد عرصه شد و پیشگام اقداماتی بود که در آن زمان، مطرح نبودند.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اجرای طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور توضیح داد بنده به عنوان رئیس کمیته علمی این طرح، نقطه نظرات موجود را بر اساس یافته‌های علمی همکاران اعلام کرده‌ام. ایشان ادامه داد ظرفیت کشور برای کاشت یک میلیارد درخت فراهم است و بر اساس تحقیقات انجام شده می‌توانیم یک میلیارد درخت را در کشور بکاریم.

وی در پاسخ به این سؤال که آیا روندی که در سال گذشته آغاز شده همان روال درست و مد نظر بوده است اظهار داشت بخشی از روند مدنظر انجام شده و بخشی نیز انجام نشده که اجتناب ناپذیر بود و باید اصلاح شود. در سال اول، تولید نهال به خوبی صورت گرفت اما تولید گونه‌ها، آنطور که مدنظر بود انجام نشد، برخی گونه‌ها بیش از حد موردنظر تولید شدند و بعضی از آنها نیز تولید نشدند.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه این روند قابل اصلاح است و به دلیل یک ایراد کوچک نمی‌توانیم از ادامه حرکت جلوگیری کنیم، عنوان کرد این طرح یک طرح بلند مدت و روند کاشت یک میلیارد درخت نیز تدریجی است و ما در کمیته علمی به هیچ وجه اعتقاد نداریم که این تعداد باید تقسیم بر چهار شود و هر سال ۲۵۰ میلیون درخت کاشته شود. این کار ممکن نیست و اگر هم ممکن باشد با اشکالاتی موجه خواهد شد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اجرای این طرح را نیازمند ۱۸ هزار میلیارد تومان هزینه دانست و خاطرنشان کرد طرح مذکور از ابتدا، مردمی بود و عمده اعتبارات آن باید از بخش‌های فرا سازمانی منابع طبیعی تأمین شود.

رئیس کمیته علمی طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت با تاکید بر ضرورت جلب حمایت بخش‌های دیگر اعم از دولتی، غیردولتی، صنعت، نهادهای مردمی و … برای اجرای این طرح اظهار کرد برای آغاز این طرح، مبلغ ۲۳۰ میلیارد تومان اعتبار در نظر گرفته شده که امید است اختصاص یابد تا طرح بتواند به سمت جلو حرکت کند. ایشان افزود باید جنگل کاری را در کشور با حمایت‌های مردمی توسعه دهیم و در کنار آن از اعتبارات دولتی برای حفظ داشته‌ها و سایر اولویت‌های سازمان منابع طبیعی استفاده کنیم.

گفتنی است مرحوم دکتر کریم ساعی، در سال ۱۲۸۹ خورشیدی در مشهد به دنیا آمد. تحصیلات ابتدایی و متوسطه خود را در زادگاهش به پایان رساند و وارد مدرسه عالی فلاحت دانشگاه تهران، واقع در کرج شد و در سال ۱۳۱۰ خورشیدی با درجه مهندسی فارغ‌التحصیل شد.

در فاصله سال‌های ۱۳۰۷ تا ۱۳۱۳ که دانش آموختگان ایرانی به خارج کشور اعزام می‌شدند، کریم ساعی نیز برای مدت ۲ سال به مونپلیه در انستیتو اگرونومیک فرانسه رفت و با درجه ممتاز فارغ‌التحصیل شد.

به دلیل موفقیت‌های پی‌درپی در همان سال‌های تحصیل در فرانسه مجله  Revue de bois با چاپ عکس و زندگینامه‌اش، او را یکی از نوابغ و نوادر علمی معرفی کرد. پس از آن ساعی به آمریکا اعزام شد و در سال ۱۳۱۶ فوق لیسانس خود در رشته آمار جنگل را از دانشگاه برکلی کالیفرنیا دریافت کرد.

وی پس از بازگشت به ایران در همان سال به خدمت اداره کل کشاورزی درآمد و نخستین تشکیلات جنگلبانی ایران را در واحدی به نام دایره جنگل در اداره کل فلاحت تاسیس کرد. او در سال ۱۳۱۷ ریاست دایره جنگل را به عهده گرفت و پس از آن موفق شد اداره جنگلبانی را در سال ۱۳۱۹ خورشیدی، بنیان گذارد.

در سال ۱۳۲۱ خورشیدی دانشکده کشاورزی کرج، به پیشنهاد ایشان، رشته جنگل را بنیان‌ گذاشت و خود او به عنوان مدرس مشغول به تدریس این رشته در دانشگاه تهران شد. از سال ۱۳۲۴ پس از انتقال دانشکده کشاورزی از فلاحت به دانشگاه تهران، رشته جنگل توسعه بیشتری پیدا کرد.

سرانجام در روز پنجشنبه چهارم دی ۱۳۳۱ خورشیدی، کریم ساعی در راه بازگشت از یک ماموریت پژوهشی از شیراز به تهران بر اثر سقوط هواپیمای مسافربری نزدیک فرودگاه مهرآباد جان خود را از دست داد.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت