روز مزرعه

بازدید: 45 بازدید

مناسبترین تراکم کاشت صنوبر در دوره بهره‌برداری کوتـاه‌مـدت (شهرستان نظرآباد)

برنامه آموزشـی و ترویجی مشارکت در برگزاری روز مزرعه در مزارع کشاورزان بـا عنـوان «مناســبترین تراکـم کـاشت صــنوبر در دوره بهره‌برداري کوتـاه‌مـدت» روز یکشنبه مورخ 18/07/1400 در عرصه‌های صنوبرکاری بهره‌بردار محترم آقای سید سارنگ موسوی‌زاده واقع در شهرستان نظرآباد برگزار شد.

این مراسم با حضور کارشناسان محترم بخش تحقیقات صنوبر، مسئولان و کارشناسان اداره کل منابع طبیعی استان البرز و ادارات منابع طبیعی شهرستان، جهاد کشاورزی شهرستان نظرآباد، نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز، اداره ترویج سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، مؤسسه آموزش و ترویج کشاورزی، صدا و سیمای شهرستان نظرآباد، مسئول دفتر حوزه نمایندگی ولی‌فقیه، کارشناسان اداره ترویج و اداره روابط عمومی موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و کشاورزان و بهره‌برداران پیشرو برگزار گردید.

آقای موسوی‌زاده فعالیت خود را در زمینی به مساحت 6 هکتار با نهالهای صنوبر نیگرای یکساله، با آبیاری جوی‌پشته (هفته‌ای یکبار به مدت 13 ساعت) در فاصله کاشت 2×2 متر شروع کرده است.

ایشان ضمن معرفی مشخصات و موقعیت این مزرعه، ابتدا مسائل مربوط به کشت و موانع و مشکلات مربوطه را گزارش کردند و بعد از مسئولان مربوطه درخواست نمودند که اقدامات لازم برای توسعه صنوبرکاری در اختیار بهره‌بردار قرار بگیرد و این روند تسهیل گردد.

 

 

 

 در ادامه، دکتر محسن کلاگری (رئیس گروه تحقیقات صنوبر) و مجری این برنامه در مورد اقدامات مؤسسه در تولید نهال شناسنامه‌دار و توزیع آن به سازمان جنگلها و ادارات کل منابع طبیعی و معرفی رقم مناسب برای مناطق شمال کشور و مناطق غرب و مرکزی کشور مطالب لازم را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد.

 

 

 

 دکتر محمدی‌زاده (رئیس محترم اداره جنگل‌داری و جنگل‌کاری اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز) نیز در مورد برنامه ملی طرح زراعت چوب و اقدامات این اداره کل در راستای توسعه صنوبرکاری در استان و تولید و تأمین نهال رایگان شناسنامه‌دار به بهره‌برداران مواردی را یادآور شد.

با توجه به هدف این گردهمایی، با بررسی وضعیت نهال‌ها توصیه‌هایی مبنی بر نحوه آبیاری، نحوه و زمان هرس و اصول فنی نگهداری از درختان صنوبر در اختیار مزرعه‌دار قرار گرفت.

 

 

 

در ادامه برنامه، نشستی با حضور آقایان دکتر فرضی (مدیرکل محترم منابع طبیعی و آبخیزداری استان البرز)، آقای مهندس قاسمی (فرماندار محترم) و دادستان محترم شهرستان نظرآباد برگزار شد که در مورد اهمیت زراعت چوب و توسعه آن در استان البرز، عملکرد اداره کل منابع طبیعی استان البرز در بحث زراعت چوب و توسعه آن در اراضی ملی و مستثنیات و همکاری اداره کل منابع طبیعی با مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در تأمین نهال از ارقام شناسنامه‌دار مطالب لازم به شرکت‌کنندگان توضیح داده شد.

اداره ترویج و انتقال یافته‌های تحقیقاتی

موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

 

دسته‌بندی اخبار و تازه های اداره ترویج روز مزرعه-اداره ترویج
اشتراک گذاری
ورود به سایت