راهبردهای کلان بخش تحقیقات بیابان

بازدید: 51 بازدید

در این ارائه به راهبردهای کلان بخش تحقیقات بیابان به شرح زیر اشاره شد:
1) ارتقاء و تقویت خدمات پایش و نظارت در فرآیندهای بیابان زایی کشور
2) ارتقاء و توسعه روش ها و فناوری های کنترل کانون های بحران فرسایش بادی و ریزگرد
3) احیاء اکوسیستم های بیابانی از طریق تقویت پوشش گیاهی و بهبود شاخص های تنوع زیستی
4) بهبود اثرات مدیریت و بهره وری آب و خشکسالی در اکوسیستم های بیابانی کشور
5) استفاده از ظرفیت ها و مزیت های نسبی مناطق بیابانی به منظور بهره برداری پایدار و بهبود معیشت جوامع محلی
آقای دکتر خسروشاهی با توجه به تعریف بیابان زایی که عبارت است از : تخریب سرزمین در مناطق خشک، نیمه خشک و نیمه مرطوب خشک تحت تاثیر تغییرات اقلیمی و فعالیت های انسانی، به 9 معیار و 36 شاخص معرفی شده موثر بر پدیده بیابان زایی که توسط دانشگاه تهران ارایه شده است، اشاره کردند.
ایشان افزودند داده ها و اطلاعات مورد نیاز در محاسبات شاخص های بیابان زایی از منابع مختلف همچون سازمان هواشناسی کشور و وزارت نیرو به شکل روزانه، ماهانه، فصلی و سالانه در اختیار محققین حوزه تحقیقات بیابان قرار می گیرد. این داده ها توسط روش‌های تحلیل داده در بازه های زمانی مختلف تفسیر می شود. این تفاوت بخش تحقیقات بیابان با بخش های تحقیقات مرتع و جنگل در زمینه فعالیت های پایش است. بخش تحقیقات بیابان همانند بخش های جنگل و مرتع برای پایش به داده برداری سالانه از عرصه متکی نیست. در مورد پایش پوشش گیاهی نیز به همین ترتیب محققان بخش تحقیقات بیابان از طریق تصاویر ماهواره ای ارقام و اطلاعات را می توانند استخراج کرده و به تفسیر و تحلیل آن بپردازند. البته برخی از شاخص های بیابان زایی مانند شاخص های خاک وحساسیت اراضی، حتما به بازدید از عرصه و برداشت‌های زمینی نیازمند است. ولیکن، داده های اکثر شاخص های اقلیمی مانند شاخص های گردوغبار، شاخص های خشکسالی، مطالعات مربوط به منابع آب سطحی و زیرزمینی، پهنه های آبی موجود، و سایر شاخص های بیابان زایی از طریق سازمان هواشناسی و وزارت نیرو قابل تامین است.
در تکمیل مطالب ارائه شده، جناب آقای دکتر جلیلی بر پرهیز از کلی گویی در بیان شاخص های بیابان زایی و تبیین کردن جزئیات فرآیند بیابان زایی تاکید کردند.
در ادامه، دکتر جلیلی رئیس موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور اظهار کردند که وظیفه موسسه یافتن پاسخ‌های علمی و منطقی به رویدادهای طبیعی و ارائه راهکار برای مشکلات پیش رو بوده و اقدامات اجرایی بعهده دستگاه‌های اجرایی مرتبط می‌باشد.
در پایان، مقرر گردید بر اساس مباحث مطرح شده، پروژه های تحقیقاتی پایش بخش بیابان برای 5 سال آینده مشخص و در جلسه آتی ارایه شود.

دسته‌بندی اخبار و تازه های گروه مشورتی تدوین راهبردها
اشتراک گذاری
ورود به سایت