راهبردهای بخش مکانیزاسیون

بازدید: 52 بازدید

این جلسه در مورخ 99/08/20 برگزار گردد. در این جلسه، ابتدا گزارشی از عملکرد بخش تحقیقات مکانیزاسیون و نیز تعاریفی از مکانیزاسیون منابع طبیعی، اهداف بخش، سوالات موجود، تعاریف شاخص­های مکانیزاسیون بوسیله دکتر خلیل کریم زاده، ارائه گردید. در ادامه محوریت کلی طرح­های پیشنهادی بخش در مسیر راهبرد مشخص شده و طرح­ها و پروژه­های پیشنهادی و نیز پروژه­‌های ارائه شده به کمیته فنی، بیان شده و مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفتند.

جناب آقای دکتر عادل جلیلی (ریاست محترم موسسه تحیقات جنگل‌ها و مراتع کشور)، بیان فرمودند که دلیل جا نیافتادن مکانیزاسیون در بخش منابع طبیعی، نگاه بخشی­‌نگری ما است که از نگاه دانشگاه سرچشمه گرفته است و اجازه نگاه کلان­تر را به ما نمی­دهد؛ مکانیزاسیون در واقع نوعی ظرفیت­‌سازی و رفع موانع است. باید به مکانیزاسیون در مقیاس موسسه نگاه کرد. تحقیقات مکانیزاسیون باید زبان علمی و تخصصی ما در موضوعات پروژه­ها باشد. ظرفیت داخلی و خارجی را باید مشخص کنید، لازم است در کنار محققان بخش مکانیزاسیون، محققان سایر بخش­ها هم قرار بگیرند. بررسی شود در دنیا در بخش نهالستان جنگلی یا گیاهان دارویی چرا و به چه میزان مکانیزاسیون نفوذ کرده است. از تمام ظرفیت­های کشوری از جمله اساتید دانشگاه­ها، پایان‌نامه‌­های دانشجویی، کارخانجات و … استفاده شود که لازمه این کار مشخص کردن موضوعات تحقیق در منابع طبیعی است. ایشان تأکید بر روی تأمین منابع مالی خارجی بصورت تعریف پروژه­‌های خاص داشتند. مطابق با نظر ایشان با مدیریت خانم دکتر سفیدکن، بایستی نشست­هایی بین بخش تحقیقات مکانیزاسیون با سایر بخشهای موسسه برگزار شود. همچنین ایشان بر روی لزوم بازدیدهایی در سطح کشورهای مختلف تأکید داشتند. جمع­بندی فرمایشات جناب آقای دکتر جلیلی به قرار زیر بود:

  • تمام بخش­های موسسه در پروژه­های خود لازم است توجه به مکانیزاسیون را به عنوان ابزاری در جهت پیشبرد اهداف خودشان در زمینه های اقتصاد، فن­آوری تولید، ظرفیت­‌سازی و … قرار دهند.
  • بخش مکانیزاسیون باید به دنبال منابع مالی برای تعریف پروژه‌­های خاص باشد.
  • جذب پایان­‌نامه‌­های دانشجویی و دانشجویان پسادکترا زیر نظر متخصصین بخش صورت گیرد.
  • راه­اندازی سوله موجود در ایستگاه البرز هم به عنوان کارگاه و هم دفتر کار پرسنل بخش پیگیری شود.
دسته‌بندی اخبار و تازه های گروه مشورتی تدوین راهبردها
اشتراک گذاری
ورود به سایت