رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور: ضرورت توجه به اولویت‌های پژوهشی حوزه منابع طبیعی در استان سیستان و بلوچستان

بازدید: 118 بازدید
  • علی علیزاده در جلسه شورای پژوهشی، با تأکید بر ضرورت توجه به اولویت‌های پژوهشی حوزه منابع طبیعی در استان سیستان و بلوچستان گفت: اگر در منطقه سیستان، تنها مشکلی که باید روی آن تأکید کنیم، بحث کمبود آب و موضوع ریزگردها و فرسایش خاک است؛ بزرگترین مشکل راهبردی منابع طبیعی در منطقه بلوچستان، موضوع آبخیزداری و چگونگی مهار آب است.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، علیزاده در ابتدای جلسه ضمن ابراز تسلیت به مناسبت ورود به ایام محرم و عزاداری سرور و سالار شهیدان، ابراز امیدواری کرد که همگی بتوانیم ادامه دهنده راه آن امام شهید باشیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در ادامه ضمن آرزوی موفقیت برای رئیس جمهور منتخب گفت: باعث افتخار و خوشحالی است که مقام معظم رهبری، همواره اقتدار کشور را در همراهی و حمایت مردم می‌بینند.

علیزاده در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت: اولین اتفاق ناگوار طی سال‌های اخیر در منطقه سیستان، خشک شدن تالاب هامون بوده که موضوع ریزگرد هم به آن افزوده شد و به تبع آن، متأسفانه مردم منطقه در حال مهاجرت هستند. وی ادامه داد: به دلیل بی‌تدبیری و نبود مدیریت قوی و دلسوز، اعتبارات مناسب تخصیص داده شده به منطقه، به هدر رفته است.

علیزاده افزود: اگر می‌خواهیم برای منطقه سیستان گام مؤثری برداریم باید هدف و سیاستمان این باشد که برای بخش تحقیقات منابع طبیعی منطقه، در حوزه تحقیقات بیابان (موضوعات: کمبود آب، ریزگرد، گرد و غبار، شن و ماسه، فرسایش خاک و…) برنامه و طرح تحقیقاتی پیشنهاد دهیم و با کمک آن مرکز، موضوعات را پیگیری کنیم.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور درخصوص مشکلات منطقه بلوچستان هم اظهار داشت: اگر در منطقه سیستان، تنها مشکلی که باید روی آن تأکید کنیم، بحث کمبود آب و موضوع ریزگردها و فرسایش خاک است؛ بزرگترین مشکل راهبردی منابع طبیعی در منطقه بلوچستان، موضوع آبخیزداری و چگونگی مهار آب است.

وی ضمن اشاره به رویکرد هوشمندانه و مدبرانه مقام معظم رهبری مبنی بر توسعه سواحل مکران افزود: این موضوع، فرصت بسیار مناسبی برای تحقیقات حوزه منابع طبیعی در منطقه بلوچستان است و بایستی آنرا به عنوان یک رویکرد راهبردی در نظر بگیریم و در تدوین طرح‌های تحقیقاتی منابع طبیعی در این منطقه و مناطقی از استان هرمزگان، در چهارچوب توسعه سواحل مکران حرکت کنیم.

در این جلسه، سید موسی صادقی گزارش خود تحت عنوان “ارزشیابی پروژه های تحقیقاتی مراکز تحقیقاتی زابل و ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان” را به اعضای حاضر درجلسه ارائه داد. وی ضمن اشاره به وضعیت نیروی انسانی بخش تحقیقات منابع طبیعی در این مراکز، به موضوعاتی از جمله: وضعیت طرح‌ها به تفکیک گرایش‌های مصوب استان، تعداد طرح‌های درحال اجرا به نسبت تعداد اعضای هیئت علمی و کارشناسان، تحلیل کلی طرح‌ها بر اساس بررسی و اقدامات نظارتی، نقاط قوت و ضعف اجرای طرح‌ها، راهکارها و پیشنهادها برای اصلاح طرح‌ها همچنین، دستاوردها و اقدامات شاخص بخش پرداخت و به پرسش­‌های مطرح شده پاسخ داد.

گفتنی است جلسه شورای پژوهشی مؤسسه، صبح یکشنبه 1403/4/17 با حضور علی علیزاده، رئیس مؤسسه؛ محمد متینی زاده، مشاور و رئیس حوزه ریاست و سایر اعضاء شورا در سالن جلسات مدیریت هماهنگی امور پژوهشی و ارتباطات علمی برگزار شد.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کلیک کنید.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت