رئیس بخش تحقیقات علوم چوب و فراورده‌های آن: ارائه راهکارهای اساسی برای تأمین ماده اولیه لیگنوسلولزی صنایع وابسته، یکی از راهبردهای مهم این بخش تحقیقاتی است

بازدید: 149 بازدید
  • رئیس بخش تحقیقات علوم چوب مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور: این بخش، تحقیقات کاربردی گسترده‌ای در زمینه بکارگیری مواد اولیه غیرجنگلی در صنعت چوب و کاغذ داشته که قابلیت ارائه به بخش صنعت را دارد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، کامیار صالحی ضمن اشاره‌ای مختصر پیرامون تاریخچه بخش چوب و دستاوردهای سال‌های گذشته به ارائه برنامه‌های این بخش تحقیقاتی در سال پیش رو پرداخت.

صالحی با اشاره به راهبرد اساسی بخش چوب و فراورده‌های آن گفت: یکی از راهبردهای اساسی بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن، ارائه راهکارهای اساسی در راستای تأمین ماده اولیه لیگنوسلولزی صنایع وابسته است. وی ادامه داد: در سال‌های اخیر افزایش چشم‌گیر جمعیت و سهم سرانه مصرف چوب و نیاز روزافزون به محصولات و مصنوعات چوبی، سبب افزایش بیش از اندازه تقاضا براي فرآورده‌هاي مرکب چوبی شده است. سطح اندك جنگل‌های کشور و لزوم صیانت و حفاظت از جنگل ها و توقف بهره‌برداری از آن‌ها، تنگناها و مشکلاتی را برای تأمین چوب و مواد لیگنوسلولزی مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ به همراه داشته است.

وی با اشاره به معضلات این بخش افزود: عدم واردات چوب با پوست به دلیل به مخاطره افتادن منابع جنگلی و منافع ملی، سبب تشدید این معضلات شده است. لذا برای تأمین نیاز ماده اولیه این صنایع، استفاده از منابع جایگزین، امری اجتناب ناپذیر بوده و رویکردی نوین به سوی کاربرد منابع غیرجنگلی نظیر مواد لیگنوسلولزی حاصل از زائدات لیگنوسلولزی کشاورزی و باغات و نیز زراعت چوب را به همراه داشته است.

صالحی ضمن برشمردن وظایف تحقیقاتی بخش چوب گفت: بخش تحقیقات علوم چوب تحقیقات کاربردی گسترده‌ای در زمینه بکارگیری مواد اولیه غیرجنگلی در صنعت چوب و کاغذ داشته است که قابلیت ارائه به بخش صنعت را دارد.

وی در خصوص بحث واردات چوب اظهار کرد: منابع لیگنوسلولزی غیر جنگلی تنها می‌تواند بخشی از نیاز صنایع وابسته را تأمین کند بنابراین، کشور ناگزیر به واردات چوب است. اما با توجه به اینکه واردات چوب با پوست می‌تواند سبب تهدید منابع جنگلی و منابع طبیعی کشور شود، لذا ارائه راهکاری مناسب و کاربردی برای واردات چوب، می تواند ضمن تأمین مواد اولیه صنایع چوب و کاغذ، سبب کاهش فشار بر منابع جنگلی کشور شده و مزایای متعدد دیگری را به همراه داشته باشد. در همین راستا این بخش تحقیقاتی با همکاری سازمان حفظ نباتات، سازمان انرژی اتمی، صنایع سلولزی وزارت صمت و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری مجدانه پیگیر ارائه راهکاری کاربردی درخصوص آفت زدایی چوب به منظور واردات است.

صالحی در ادامه با اشاره به اقدامات بخش تحقیقات علوم چوب در سال گذشته افزود: ارتباط با صنایع مختلف چوب و کاغذ کشور، شرکت بخش تحقیقات علوم چوب در نمایشگاه‌های تخصصی صنعت چوب و کاغذ و ارائه دستاوردهای بخش به دست اندرکاران واحدهای صنعتی، دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه، عضویت بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن در اتحادیه تولیدکنندگان و صادرکنندگان مبلمان، همکاری نزدیک با دفتر صنایع سلولزی، چاپ و نوشت افزار وزارت صمت در راستای ارائه برنامه راهبردی صنایع چوب و کاغذ کشور، کسب رتبه الف مجله تحقیقات علوم چوب و کاغذ ایران از طرف کمیسیون نشریات علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، شروع عملیات راه‌اندازی دستگاه پایلوت نیمه صنعتی تولید الیاف MDF، ساخت دستگاه خمیرساز گروه تحقیقات شیمی چوب، خمیر و کاغذسازی، ساخت سیستم تهویه پرس گرم آزمایشگاهی، سرویس و راه‌اندازی دستگاه‌ها و ماشین آلات بخش درودگری از دیگر اقدامات بخش تحقیقات علوم چوب و فرآورده‌های آن در سال 1402 است.

رئیس بخش تحقیقات علوم چوب در انتها به برنامه‌های پیش روی این بخش تحقیقاتی پرداخت و گفت:  تداوم همکاری با صنایع مختلف چوب و کاغذ، دفتر صنایع سلولزی وزارت صمت، اتحادیه مبلمان، اجرای طرح‌های مشترک با واحدهای صنعتی، راه‌اندازی پایلوت نیمه صنعتی تولید الیاف MDF، راه‌اندازی دستگاه خمیرساز و همچنین ادامه همکاری با سازمان حفظ نباتات کشور، سازمان انرژی اتمی، سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری در راستای تأمین ماده اولیه صنایع وابسته از مهمترین برنامه‌های بخش تحقیقات علوم چوب در سال پیش رو است.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کلیک کنید.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت