دوازده گیاه مورد علاقه پروانه‌ها

بازدید: 924 بازدید

نگارش: مرضیه علی نژاد

آیا می‌خواهید پروانه‌ها را به حیاط خانه خود بیاورید؟ برای اینکه باغ خود را برای این مهمانان رنگارنگ جذاب کنید، باید منبع مناسبی از شهد فراهم کنید. این دوازده گیاه چندساله مورد علاقه پروانه‌ها هستند و با کاشت آن‌ها این موجودات شگفت‌انگیز به استقبال شما خواهند آمد. گیاهان چندساله هرساله گل می‌دهند و همه گیاهانی که در زیر ذکر شده‌اند در مکان‌های آفتابی شکوفا می‌شوند.

فلوکس باغچه‌ای یا گُلِ آتشی (Phlox paniculata)

فلوکس باغچه‌ای با خوشه‌هایی ازگل‌های معطر روی ساقه‌های بلند، در تابستان و پاییز شهد تولید می‌کنند. با کاشت Phlox paniculata می‌توانید انتظار بازدید پروانه Phoebis sennae، پروانه اروپایی کلم و انواع پروانه‌های دم‌چلچله‌ای را داشته باشید.

گل رعنا (Gaillardia)

گل رعنا به خشکی مقاوم است و می‌تواند شرایط نامناسب خاک را تحمل کند. شکوفه‌های این گیاه پس از استقرار با اولین سرمای زمستان از بین می‌روند. تعداد زیادی از پروانه‌ها از شهد گل‌های این گیاه زیبا تغذیه می‌کنند. پس از شکوفه دادن، می‌توانید شاهد بازدید پروانه‌های دم‌چلچله‌ای، پروانه سفیده کلم و بانوی آراسته باشید.

علف پروانه (Asclepias tuberosa)

چندین گیاه «علف پروانه» نامیده می‌شوند، اما هیچ گیاه دیگری به جز Asclepias tuberosa شایسته این نام است. با کاشت این گل زیبای نارنجی پروانه‌های مونارک بسیار خرسند خواهند شد زیرا این گل هم منبع شهد و هم یک میزبان مناسبی برای لاروهایشان است. گلدهی علف پروانه به آهستگی آغاز می‌شوند اما این گل‌ها ارزش صبر کردن را دارند. تقریباً تمام انواع پروانه‌های موجود در باغ و محیط زندگی شما به این گل‌های زیبا جلب خواهند شد.

علف طلا (Solidago canadensis)

علف طلا گیاهی بسیار ارزشمند برای باغ شما است. گل‌های معطر آن در تابستان ظاهر می‌شوند و گلدهی تا پاییز ادامه دارد. پروانه‌هایی که از شهد علف طلا تغذیه می‌کنند شامل پروانه‌های دم‌چلچله‌ای، پروانه مونارک، پروانه گوگردی، پروانه‌های خانواده Lycaenidae هستند.

گل مینا (Aster novae-angiae)

 

گل مینا همان گل‌هایی هستند که احتمالاً شما در کودکی در دفتر نقاشی خود به شکل گل‌هایی با گلبرگ‌های متعدد و یک صفحه دکمه مانند زردرنگ در وسط کشیده‌اید. گل مینا در جلب گونه‌های مختلف پروانه‌ها بسیار ماهر است. گل مینا در اواخر سال گل می‌دهد که مصادف با مهاجرت پروانه مونارک است.

علف تب‌بر شیرین (Eupatorium purpureum)

علف تب‌بر شیرین برای کاشت در حیاط پشتی شما یک انتخاب بسیار عالی است. این گیاه در ارتفاع تقریباً شش فوتی بالای گیاهان چندساله رشد می‌کنند. در حالی که برخی از کتاب‌های باغبانی Eupatorium را یک گیاه سایه‌پسند در مناطق مرطوب به شمار می‌آورند، اما این گیاه تقریباً در هر مکانی، از جمله باغ‌های پر نور که محل مناسبی برای حضور پروانه‌ها هستند نیز می‌تواند زنده بماند. علف تب بر در اواخر فصل شکوفا می‌شود و انواع پروانه‌ها و زنبورها را به خود جلب می‌کند.

گیاه Liatris spicata

Liatris spicata نام‌های عمومی زیادی دارد: ستاره فروزان، لیاتریس و گل مار و … پروانه‌ها و زنبورها بسیار به این گیاه علاقه دارند. لیاتریس دارای گل‌های خوشه‌ای بنفش زیبا و برگ‌های علفی است. لیاتریس یک گیاه زیباست برای کاشت در باغ‌های چندساله توصیه می‌شود. سعی کنید برای کنتراست بیشتر چند واریته سفید از این گیاه در بین واریته های بنفش بکارید.

گیاه Coreopsis verticillata

Coreopsis یک گیاه چندساله است و که با کاشت آن می‌توانید از گل‌های تابستانی زیبای آن لذت ببرید. واریته ای که در اینجا مشاهده می‌کنید coreopsis برگ چرمی است. شکوفه‌های زرد این گیاه پروانه‌های کوچک‌تری مانند سفیده‌های کلم را به خود جذب می‌کنند.

سرخار گل (Echinacea purpurea)

اگر می‌خواهید باغبانی کم هزینه‌ای داشته باشید، سرخار گل یک انتخاب عالی است. Echinacea purpurea یک گیاه دارویی شناخته شده با گل‌های بزرگ بنفش و گلبرگ‌های آویزان است که برای جویندگان شهد مانند زنبورها و پروانه‌ها انتخاب بسیار مطلوب و مناسبی است.

گیاه Sedum Herbstfreude

گیاه سدوم با وجود اینکه از نظر ظاهری رنگارنگ نیست، اما نمی‌توانید پروانه‌ها را از آن دور نگه دارید. گیاه سدوم قبل از شکوفه‌دهی در اواخر فصل، تقریباً شبیه یک گیاه صحرایی با ساقه‌های آبدار به نظر می‌رسد. سدوم ها پروانه‌های گوناگون و مختلفی را به خود جلب می‌کنند.

کوکب کوهی (Rudbeckia fulgida)

 

گلدهی کوکب کوهی که نام دیگر آن سوسن چشم سیاه است، از فصل تابستان تا اویل زمستان است. کوکب کوهی فصل گلدهی طولانی دارد، به همین دلیل یک گیاه چندساله محبوب و منبع عالی شهد برای پروانه‌ها است. روی این گل‌های زرد به دنبال پروانه‌های بزرگ‌تر مانند دم‌چلچله‌ای‌ها و پروانه مونارک باشید.

نعنای وحشی (Monarda fistulosa)

نعنای وحشی علاوه بر جذب زنبورها، پروانه‌های بسیاری را نیز به خود جلب می‌کند. Monarda در بالای ساقه‌های بلند خود گل‌های قرمز، صورتی یا بنفش تولید می‌کند. همواره باید مراقب باشید که این گیاه را در کجا می‌کارید، زیرا این گل به سرعت در محیط اطراف رشد کرده و همانند علف هرز منطقه وسیعی را در بر می‌گیرد.

منابع:

Hadley, Debbie. “12 Plants That Butterflies Love.” ThoughtCo, Sep. 1, 2021, thoughtco.com/perennials-that-butterflies-love-1968217.

دسته‌بندی اخبار و تازه های موزه حشرات دانستنی های دنیای حشرات
اشتراک گذاری
ورود به سایت