در چهارمین روز از برنامه انتقال یافته‌ها بررسی شد؛ کشت و تولید گیاهان بابونه و رازیانه، در شرایط اقلیمی استان البرز

بازدید: 120 بازدید
  • در روز چهارم از برنامه انتقال یافته‌ها در سال ۱۴۰۳،ایستگاه تحقیقات البرز، میزبان جمعی از محققان، مروجان و بهره‌‌‌برداران بود تا آخرین یافته‌های پژوهشی در زمینه های “کشت و تولید بابونه در شرایط اقلیمی استان البرز” همچنین، “بررسی کمی و کیفی جمعیت های مختلف رازیانه در برخی مناطق اقلیمی کشور” مورد بررسی و ارائه قرار گیرد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، امروز 12 خرداد، در چهارمین روز از برنامه انتقال یافته‌ها، نجمه هادی، استادیار بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، به موضوع “کشت و تولید بابونه در شرایط اقلیمی البرز” و فرحزا کاظمی سعید، محقق بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، به “بررسی کمی و کیفی جمعیت‌های مختلف رازیانه در برخی مناطق اقلیمی کشور برای انتخابت جمعیت برتر و معرفی رقم این گیاه”، پرداختند.

نجمه هادی، در ابتدای ارائه خود با اشاره به اهمیت گیاه بابونه در صنایع دارویی کشور گفت: کشت و تولید گیاه بابونه در ایستگاه تحقیقات البرز، بخشی از یک طرح بزرگ ملی است که در دستور کار مؤسسه قرار گرفته است. وی افزود: بابونه را در دنیا به عنوان یکی از مهمترین گیاهان دارویی می شناسند و در تمامی دارونامه های موجود از بابونه به عنوان یکی از مؤثرترین گیاهان دارویی یاد شده است.

استادیار بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی در ادامه، با اشاره به موارد مصرف بابونه در دنیا اظهار داشت: بابونه گیاهی یکساله است و در بسیاری از مناطق کشور به صورت خودرو رشد می کند و مهمترین کارکرد آن در صنایع مختلف غذایی، دارویی، آرایشی و بهداشتی است که البته در میان گیاهان دارویی از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

هادی ضمن اشاره به ساختار گل بابونه گفت: اسانس و ترکیبات فنولیک از مهمترین متابولیت‌های ثانویه بابونه به شمار می آیند و اسانس، در قسمت های پایینی گلچه های لوله ای، به شکل کروی تشکیل می شود. همچنین فلاونوئید ها، به ویژه آپیژنین، از جمله مهمترین ترکیب های فنولیک دارویی گیاه هستند که عمدتاً در گلبرگ های سفید بابونه تجمع پیدا می کنند.

وی در رابطه با روش و زمان کشت گل بابونه در ایستگاه تحقیقات البرز گفت: بابونه در این ایستگاه به دو روش و در دو بازه زمانی کشت می شود. در روش اول، در اواسط اسفند، کشت سطحی بذر، مخلوط با ماسه بادی در گلخانه برای تولید نشاء و در اواسط فروردین نیز کشت مستقیم بذرها در مزرعه به صورت سطحی، مخلوط با ماسه بادی داخل شیارهای کم عمق با فاصله 15 سانتی متری بین گیاهان صورت می گیرد.

هادی در ادامه، در پاسخ به سؤالی راجع به مزایای اقتصادی کاشت بابونه اظهار داشت: گیاه بابونه در دنیا به عنوان “ملکه گیاهان دارویی” شناخته می شود لذا، صرفه و توجیه اقتصادی برای کاشت این گیاه وجود دارد. وی افزود: در وهله اول باید ذهن کشاورز را روشن و از اهمیت بابونه برایش صحبت کنیم. در مرحله بعدی، باید شرایط آب و هوایی و اقلیمی منطقه تحت کشت کشاورزان در هر نقطه را به صورت مجزا بررسی کرده و با ارائه  اطلاعات مناسب به کشاورز، او را در کشت هرچه بهتر بابونه یاری کنیم.

هادی ادامه داد: اگر مراحل کشت بابونه به درستی و با دقت طی شود، برگشت سرمایه در این گیاه، خیلی زود اتفاق می افتد.

در ادامه چهارمین روز از برنامه انتقال یافته ها، فرحزا کاظمی سعید، نتایج آخرین یافته های تحقیقاتی در زمینه گیاه رازیانه را تشریح کرد.

کاظمی سعید در ابتدا، با اشاره به خواص گیاه رازیانه گفت: رازیانه، یک گیاه دارویی با خواص متعدد درمانی است و مهمترین کارکرد آن، به ویژه در زمینه حل مشکلات گوارشی است.

وی در ادامه در رابطه با خاستگاه این گیاه دارویی گفت: رازیانه در اکثر نقاط دنیا کشت می شود اما جنوب اروپا و مدیترانه و غرب آسیا خاستگاه بومی این گیاه هستند.

کاظمی سعید با اشاره به زمان کشت رازیانه اظهار کرد: بهترین زمان برای کشت گیاه رازیانه، اواخر اسفند و اوایل بهار است و در ایستگاه تحقیقات البرز، در سال دوم کشت، بیشترین بهره وری را از این گیاه شاهد بودیم.

پژوهشگر بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی، در انتها به طرح ملی کاشت رازیانه در اقصی نقاط کشور اشاره کرد و افزود: طرح ملی کاشت رازیانه در پنج استان البرز، اصفهان، آذربایجان شرقی و همدان صورت گرفته است تا با ارائه نتیجه مناسب برای هر اقلیم، جمعیت مناسب همان منطقه برای کاشت استفاده شود.

جهت دریافت اخبار در کانال ایتای مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور کلیک کنید.

دسته‌بندی اخبار بخش اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های اداره ترویج اخبار و تازه های گیاهان دارویی
اشتراک گذاری
ورود به سایت