حضور رئیس مؤسسه، در جلسه کمیته علمی کاشت یک میلیارد درخت استان قم

بازدید: 126 بازدید

پنجمین جلسه کمیته علمی نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در تاریخ 1402/10/05 در محل سالن اجتماعات اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با حضور علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و رئیس کمیته علمی؛ حاجی رضا، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان؛ محمد شعاعی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان؛ حیدری، مدیرکل هواشناسی استان؛ مسعود ترابی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و اعضای کمیته علمی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در ابتدای این جلسه اظهار داشت از مساحت کل استان، یک میلیون هکتار متعلق به منابع طبیعی است که این اراضی شامل جنگل های دست‌کاشت، اراضی مرتعی و بیابانی است.

وی با اشاره به اینکه مشکلی که استان را آزار می‌دهد توسعه بیابان است، خاطر نشان کرد در صدد هستیم در راستای برطرف کردن پدیده گرد و غبار که شش ماه از سال استان را آزار می‌دهد، فعالیت های مثمری انجام دهیم. ایشان با بیان اینکه، استان قم در انتهای حوزه آبخیز قرار دارد، گفت در حوزه تخصیص منابع آبی، سهم استان قم محدود شده و همین موضوع، مشکلات فراوانی به بار آورده لذا توجه ویژه در سطح ملی را می‌طلبد.

محمد شعاعی درخصوص نقش قم در طرح مردمی کاشت یک میلیارد درخت تصریح کرد سهم استان قم در این طرح، کاشت هشت میلیون درخت طی یک برنامه چهار ساله است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم افزود در راستای اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت، همزمان با سراسر کشور در استان قم نیز کمیته فنی- اجرایی تشکیل شد. در این کمیته مقرر شد، با توجه به شرایط آب و هوایی و اقلیم استان و ضرورت توجه به موضوع بیابان و مقابله با بیابان زایی، بیشتر فعالیت نهالستان ثامن، معطوف به تولید گونه های بیابانی باشد.

محمد شعاعی در خاتمه خاطر نشان کرد در خصوص کاشت درخت، فعالیت های مختلفی به صورت پویش های بذرکاری و نهال کاری در سطح استان صورت گرفته است که هدف آن عمدتا بر فرهنگ سازی و مشارکت مردمی متمرکز بوده است.

در ادامه جلسه، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با بیان این موضوع که اقلیم استان قم، یک اقلیم متنوع است، اظهار داشت شرایط جغرافیایی و سیاسی استان با توجه به این که پایگاه جهان تشیع است، بسیار حساس و نیازمند توجه بیشتری است.

وی افزود شرایط آب و هوایی استان بسیار شکننده است و اجرای نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در استان قم کمک می کند تا بتوانیم مقداری از این شکنندگی را کم کنیم.

مسعود ترابی با اشاره به مشکل گرد و غبار در قم خاطرنشان کرد یکی از مواردی که قم را به شدت آزار می‌دهد، بحث گرد و غبار و نحوه برخورد با آن است که توجه ویژه‌ای را جهت برطرف کردن و تثبیت آن می‌طلبد و امید است اجرای طرح کاشت یک میلیارد درخت در کشور به استان قم هم کمک شایانی نماید.

رءیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان با اشاره به روند افزایشی جمعیت استان و مناسب نبودن شرایط آبی به نسبت آن، تصریح کرد دو رودخانه مهم قم، “قره‌ چای” و “قمرود” ، به علت تبخیر بسیار بالایی که در استان رخ می‌دهد، آورد بسیار پایینی را برای استان دارد که همین موضوع موجب شده شرایط مساعدی را به لحاظ آبی در استان قم شاهد نباشیم.

وی افزود طبق دستورالعمل مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، تاکنون جلسات کمیته علمی جهت اجرای این طرح به صورت منظم و با حضور همه ادارات مرتبط با این موضوع تشکیل شده و برنامه‌ریزی های مناسبی برای تحقق یافتن این طرح از جمله تعیین گونه های مناسب، صورت گرفته و توسعه بر اساس توان اکولوژیک استان از جمله برنامه هایی است که دنبال می‌شود و امید است این طرح بتواند یک کمربند مناسبی را برای استان قم ایجاد کند.

مرتضی داودی، معاون فنی اداره‌ کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم در این جلسه طی گزارشی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای کاشت نهال در استان اظهار کرد این طرح مردمی از سال گذشته آغاز و با دو نهالستان، کار به صورت رسمی شروع شد.

داودی با بیان اینکه تعهد استان در سال جاری کاشت دو میلیون اصله نهال است، خاطرنشان کرد برنامه‌ریزی اصلی برای تولید نهال های بیابانی نظیر تاغ، گزشور، قره داغ و آتریپلکس همچنین تولید نهال زراعت چوبی نظیر گز شاهی و اکالیپتوس در دستور کار است.

وی افزود تمرکز اصلی در کاشت نهال ها روی گونه هایی است که نیاز های آبی کمتری دارند و در همین راستا تسطیح و آماده سازی عرصه نهالستان در سطح 4.5 هکتار صورت گرفت و اجرای سیستم آبیاری تحت فشار در حدود یک هکتار اجرایی شد.

در ادامه این جلسه، علی علیزاده رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور اظهار داشت از زمانی که نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت در کشور آغاز شد، اجرای علمی و اصولی این پروژه در دستور کار دولت قرار گرفت و مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع مسئول اجرایی شدن این طرح در کشور شد.

وی با بیان اینکه ظرفیت کاشت یک میلیارد درخت در کشور به خوبی فراهم است، خاطرنشان کرد طی تحقیقات صورت گرفته در سال های گذشته و با توجه به شرایط اقلیمی کشور این امر دور از دسترس نیست و این ظرفیت به خوبی در کشور وجود دارد.

رئیس کمیته علمی طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت با بیان اینکه این طرح نباید محدود به همین چهار سال باشد عنوان کرد کاشت درخت یک فعالیت تدریجی است و باید برای گسترش فضای سبز در کشور برنامه‌ریزی های طولانی مدت صورت گیرد.

وی ادامه داد هزینه پشتیبانی و نگهداری این نهال ها در کشور 18 هزار میلیارد تومان برآورد شده که از دایره اعتبارات دولتی خارج است و استفاده از ظرفیت های مردمی و بخش خصوصی را می‌طلبد.

علی علیزاده اولویت اول را حفظ منابع طبیعی گذشته دانست و گفت ایجاد منابع طبیعی و پوشش جنگلی و مرتعی جدید و ماندگار از اهداف دولت در این طرح است و سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور به نمایندگی از دولت به هیچ عنوان به دنبال آمار و ارقام ساختگی نیست.

علیزاده با بیان این که از تجربیات قبلی در این طرح استفاده می‌کنیم، اظهار داشت تجربیات قبلی در رسیدن به هدف نهایی در این طرح بسیار مفید هستند و امیدواریم بتوانیم با اجرای این طرح کمک شایانی به ایجاد منابع طبیعی ماندگار در کشور نماییم.

علیزاده پس از این جلسه به اتفاق اعضای کمیته علمی در مراسم درختکاری که در محل شهرک صنعتی شکوهیه قم برگزار شده بود شرکت کرد و پس از قرائت فاتحه در مزار شهید گمنام، به پاسداشت و یادبود شهدای نیروی انتظامی در حادثه راسک، یک عدد نهال زیتون غرس کرد.

 

 

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار مراکز
اشتراک گذاری
ورود به سایت