جلسه کمیته علمی نهضت مردمی کـاشت یـک میلیارد درخت دراستان گیلان با حضور رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

بازدید: 281 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، جلسه کمیته علمی طرح مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در استان گیلان، صبح روز شنبه مورخ 7/11/1402 در محـل سالن جلسات سازمان جهاد کشاورزي اسـتان گیلان و با حضور علیزاده، رئیس مؤسـسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و رئیس کمیته علمی نهضت مردمی کـاشت یـک میلیارد درخت؛ محمدی، رئیس سازمان جهاد کشاورزي اسـتان؛ عباسی مژدهی، رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان؛ رضوی، مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان همچنین، محققین بخش تحقیقات منابع طبیعی، استادان دانشگاه گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی؛ نماینده اداره کل محیط زیست؛ فرمانده بسیج جامعه کشاورزی و منابع طبیعی سپاه قدس و تعدادی از اعضای انجمن زراعت چوب و صنوبرکاران نمونه کشوری برگزار شد.

در این جلسه، رئیس سازمان جهاد کشاورزي استان ضمن خیرمقدم به حضار، اظهار داشت در بحث زراعت چوب پیشینه ای قدیمی وجود دارد. سیاستهای راهبردی نظام، تاکیدات مقام معظم رهبری، پیگیری های ریاست محترم جمهور و وزارت جهادکشاورزی مبین تجلی فرهنگی است که در بین ایرانیان وجود دارد. دراین طرح علاوه بر جنبه اقتصادی، اهداف توسعه پایدار سرزمین نیز مدنظر قرار گرفته است. ایشان باتوجه به واگذاری مسئولیت این طرح در استان به سازمان، خواهان مشارکت جدی همه دستگاه های متبوع و تبدیل این پویش به فرهنگ پایدار سرزمینی به ویژه در دانش آموزان و از سنین پایین شد. وی در ادامه خواستار استفاده بیشتر از ظرفیت دانشگاه ها و مراکز علمی و تحقیقاتی شد. محمدی توجه ویژه به این طرح در استان را با آغاز پویش مردمی از 11 آذر ماه، همزمان با شهادت میرزاکوچک خان جنگلی اعلام کرد که با حضور استاندار محترم و نمایندگی ولی فقیه آغاز شد.

در ادامه این جلسه، رئیس مؤسـسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور توسعه فضای سبز، بیابانزدایی و تثبیت شن های روان در مناطق مرکزی، کشت اکالیپتوس در مناطق جنوبی، احیاء جنگل ها ، توسعه زراعت چوب و کشت صنوبر را از اهداف طرح کاشت یک میلیارد درخت در مناطق مختلف کشور عنوان کرد. وی حضور تولیدکنندگان را مغتنم شمرده و خواهان پیگیری و رفع مشکلات صنوبرکاران از طریق مسئول ویژه زراعت چوب در کشور شد. علیزاده، توجه به پیشینه مطالعات و نتایح یافته های تحقیقات انجام شده در مؤسسه و بخشهای تحقیقاتی منابع طبیعی مراکز استانها در زمینه گونه های مناسب برای کاشت در مناطق مختلف، فاصله کاشت، نیاز آبی و غیره را برای نتیجه گیری لازم برشمرد. رئیس کمیته علمی نهضت مردمی کـاشت یـک میلیارد درخت با اشاره به نتایج طرح تحقیقاتی انجام شده در مؤسسه، بیان داشت که 900 هزار هکتار اراضی وجود دارد که می تواند زیر پوشش زراعت چوب قرار گیرد و تولیدات آنها، نیاز چوبی کشور را برطرف خواهد ساخت.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار مراکز
اشتراک گذاری
ورود به سایت