تولید گیاهان دارویی توسط شرکت های تعاونی

بازدید: 56 بازدید

خلاصه خبر: تمرکز طرح ملی گیاهان دارویی در توسعه سطح زیر کشت، بر کشاورزی قراردادی است که می توان با همکاری بخش خصوصی در قالب تعاونی های روستایی به صورت پرداخت یارانه و ارائه تسهیلات به شکل منسجم تری به تولید آن پرداخت. در این راستا موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور می تواند در معرفی گونه های گیاهی مناسب و مناطق مستعد برای کشت، آموزش کشاورزان و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت و ایجاد پایلوت های کشت و پایلوت های فراوری مشارکت مؤثری را داشته باشد.

در روز یکشنبه به تاریخ ۹۹/۰۷/۰۶ جلسه ای با هدف همکاری موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور و سازمان مرکزی تعاونی های روستایی ایران و مجری طرح گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی در خصوص تولید گیاهان دارویی در کشور با حضور دکتر شهبازی معاون آن سازمان، دکتر زینلی مجری طرح گیاهان دارویی، دکتر جلیلی، دکتر سفیدکن رئیس و معاون پژوهشی مؤسسه و تعدادی از متخصصین و پژوهشگران حوزه گیاهان دارویی در موسسه برگزار شد.

در ابتدا آقای دکتر شهبازی پتانسیل سازمان مرکزی تعاونی های روستایی ایران را شامل شرکت های تعاونی تولید با زمین های کشاورزی تحت پوشش با مساحت ۲/۵ میلیون هکتار اراضی آبی و ۸۰۰ هزار هکتار اراضی دیم و زمین های کشاورزی تحت حمایت با مساحت ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار، زمین های کشاورزی شرکت های سهامی زراعی به مساحت ۷۰ تا ۸۰ هزار هکتار، اتحادیه گیاهان دارویی و زیرساخت هایی از جمله انبار، صنایع فرآوری یا مجوز احداث صنایع فرآوری و مهمتر از همه اعتماد کشاورزان را معرفی نمودند. و خواستار همکاری مؤسسه و مجری طرح گیاهان دارویی با این تعاونی‌ها در کشت گیاهان دارویی شدند.

ایشان انتظار تعاونی ها از موسسه را معرفی گونه ها و ارقامی با عملکرد کمی و کیفی بالا، معرفی و تهیه نقشه های مناطق مستعد، آموزش و طراحی روش های فرآوری و آموزش و نظارت توسط محققین موسسه معرفی کردند و انتظار تعاونی ها از مجری طرح ملی گیاهان دارویی را معرفی بازار فروش داخلی و خارجی ارقام مدنظر، تامین بذر، نشاء و تخصیص یک یارانه ویژه به تولید گیاهان دارویی بیان نمود.

دکتر زینلی مجری طرح ملی گیاهان دارویی به تمرکز طرح ملی گیاهان دارویی بر روی کشاورزی قراردادی اشاره داشتند و حمایت این دفتر در پرداخت یارانه و تسهیلات و آمادگی بخش خصوصی برای عقد قرارداد با تعاونی ها را مطرح نمودند.
ایشان به پتانسیل تعاونی ها در داشتن ۳/۵ میلیون هکتار زمین که زیر کشت گندم و یا بلااستفاده هستند اشاره نمودند که لازم است ارزش افزوده آنها افزایش یابد. ایشان بیان داشتند که تعاونی ها پتانسیل های فراوانی در بخش فرآوری، بخش بازرگانی، انبارها و فروشگاه های گسترده دارند و به توان تاب آوری بالای تعاونی ها به عنوان یک حسن در زمینه تولید گیاهان دارویی اشاره داشتند. شرکت های تعاونی روستایی، شرکت های تعاونی تولید و شرکت های سهامی زراعی مجموعه های ذیل این سازمان هستند. ایشان مدیریت در دانش را از مهمترین ملزومات ذکر نمودند که در این راستا باید از مواد اولیه باکیفیت بالا، کشت مکانیزه و استانداردسازی حتما بهره ببریم.

 

دکتر سفیدکن با تشکر از زحمات متولیان گیاهان دارویی به اهمیت نقش تعاونی ها هم در زمینه کشت و هم راه اندازی کارخانجات و کارگاه های بسته بندی، فرآوری و تولید اسانس اشاره نمودند و بیان کردند که موسسه می تواند در معرفی گونه های گیاهی مناسب و مناطق مستعد برای کشت، آموزش کشاورزان و نظارت بر کاشت، داشت و برداشت و ایجاد پایلوت های کشت و پایلوت های فراوری مشارکت مؤثری را داشته باشد. و لازم است دکتر زینلی هم در زمینه پرداخت تسهیلات و یارانه ها، ضمانت خرید و کشاورزی قراردادی و حمایت از پایلوت ها و کارخانجات فرآوری مشارکت داشته باشند.
سپس گزارشی از الگوی ایجاد پایلوت‌های کشت گیاهان دارویی در استانهای حوضه دریاچه ارومیه توسط دکتر کریم زاده ارائه شد.
دکتر جلیلی رئیس موسسه نیز اظهار داشت در دهه ۴۰ که مبدا تحول در کشاورزی و منابع طبیعی کشور بود سه الگوی حمایت از زمین داران بزرگ، کشت و صنعت های دولتی و شرکت های سهامی زراعی مطرح شد که در بین آنها شرکت های سهامی زراعی نتایج بهتری را نشان دادند. ایشان بیان کردند که امروزه فقط می توان مشکل بخش کشاورزی را با این تعاونی ها حل کرد. موسسه از سال ۱۳۷۰ در حال تحقیق در حوزه گیاهان دارویی است و تولید گیاهان دارویی تولیدی صنعتی است که شامل زنجیره کشت تا فرآوری می باشد. در زمینه تولید گیاهان دارویی موفقیت های بالایی وجود دارد و تولید گیاهان دارویی در هر شرایطی، دارای صرفه اقتصادی است. دکتر جلیلی توانمندی های موسسه را در تعیین گونه های گیاهی مناسب، معرفی مناطق مستعد برای کشت، نظارت همه جانبه بر کشت و فرآوری و ایجاد پایلوت های دیم و آبی بیان نمودند.
ایشان افزودند در راستای همکاری های مشترک باید تفاهم نامه و قراردادی شفاف با هدف اصلی ظرفیت سازی در همه زمینه های اقتصادی، فرآوری و … در تعاونی ها، بین موسسه و همچنین تعاونی ها و دفتر طرح ملی گیاهان دارویی منعقد شود.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت