تعامل و همراهی بخش‌های تحقیقاتی و اجرایی با بهره‌برداران در ترویج و توسعه زراعت چوب

بازدید: 94 بازدید

طرح ملی توسعه زراعت چوب کشور با همکاری موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع و سازمان منابع‌طبیعی و آبخیزداری در سال 1398 تدوین شد. متعاقب آن ارقام پرمحصول صنوبر که قلمه آنها در ایستگاه تحقیقاتی البرز تکثیر شده بود، پس از تولید نهال توسط ادارات منابع­‌طبیعی به صورت رایگان در اختیار بهره­‌برداران ذی­‌صلاح قرار گرفت.

تاکنون سطح تقریبی 100 هکتار با پشتیبانی اداره کل منابع­‌طبیعی استان البرز به عرصه زراعت چوب این استان افزوده شده‌است. صنوبرکاری‌­ها به صورت توده‌­ای با شبکه آبیاری قطره‌­ای و یا به صورت نواری در حاشیه اراضی کشاورزی و باغات به خوبی استقرار یافته و رشد قطری و ارتفاعی مطلوبی را نشان داده‌­اند.

جلب مشارکت بخش خصوصی از طریق اعطای تسهیلات، توزیع ارقام پرمحصول، ترویج، آموزش و رفع موانع ارتباط با بازار فروش چوب از وظایف و اولویت‌­های مشترک موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع و ادارات کل منابع‌­طبیعی استان‌ها می­‌باشد.

از جمله پیامدهای مثبت توسعه زراعت چوب در کشور علاوه بر کاهش فشار قاچاق چوب بر اراضی جنگلی و بیشه‌زارهای طبیعی و کمک به حفاظت از آن‌ها، اشتغال­‌زایی و تامین مواد خام مورد نیاز صنایع چوب و کاغذ خواهد بود.

 

بازدید محققین بخش تحقیقات صنوبر و کارشناسان اداره منابع‌طبیعی استان البرز از صنوبرکاری‌های مردمی

(عکس: ساوجبلاغ استان البرز، پاییز 1401)

 

پایه سه ساله صنوبر نیگرا، اصلاح شده توسط موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع و توزیع شده توسط اداره کل منابع‌طبیعی استان البرز

(عکس: ساوجبلاغ استان البرز، پاییز 1401)

 

استفاده از اراضی خالی کارخانه­‌جات جهت زراعت چوب

(عکس: ساوجبلاغ استان البرز، پاییز 1401)

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های گونه های سریع الرشد
اشتراک گذاری
ورود به سایت