ترویج کاشت درختان صنوبر با استفاده از پساب صنایع لبنی

بازدید: 52 بازدید

توسعه زراعت چوب با گونه­ های سریع ­الرشد در کشور می­تواند علاوه بر تامین نیازهای داخلی صنایع و کارخانجات چوبی از تخریب جنگل­ها نیز به شدت جلوگیری نماید. از آنجایی­که آب یکی از چالش­های جدی برای توسعه زراعت چوب در کشور است، استفاده از ظرفیت فاضلاب شهری و پساب صنایع و کارخانه ­های تولیدی به عنوان آب آبیاری از اهمیت زیادی در برنامه توسعه زراعت چوب برخوردار است. موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در طی چند دهه گذشته ارقام و كلن‌هاي مناسب صنوبر را در شرایط اقلیمی مختلف معرفی نموده است. از طرفی کاشت گونه­ های تندرشد و آبیاری آنها با فاضلاب و پساب یکی از اولویت­های تحقیقاتی این موسسه بوده و هست.

با تکیه بر این دستاوردهای تحقیقاتی و در راستاي سياست‌ها و الويت‌هاي پژوهشي در جهت ترويج زراعت چوب با آب‌هاي نامتعارف، محققين بخش تحقيقات صنوبر و درختان سريع‌الرشد طرح تحقیقاتی مشترك با کارخانه لبنی پگاه شهرستان گلپایگان را با هدف  بررسي پتانسیل استفاده از پساب تولید شده در این کارخانه به عنوان آب آبیاری در زراعت چوب اجرا نمودند.

در این کارخانه لبنی سالانه مقادير زيادي پساب توليد مي‌شود که مدیریت و دفع مناسب این پساب تولیدی یکی از مسائل مهم زیست­ محیطی است. از آنجا‌که کارخانه لبنی پگاه شهرستان گلپایگان مجهز به سیستم تصفیه فاضلاب بوده و روزانه مقادیر قابل توجهی پساب تولید می­شود، از این آب می توان برای کاشت درختان تندرشد و تولید چوب استفاده کرد.

در این پروژه تحقیقاتی بيش از 300 اصله نهال صنوبر از 3 گونه صنوبر تبریزی، کبوده و هیبرید مفید در فضای این کارخانه کاشته شد و محققین بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع­الرشد موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور پتانسیل استفاده از این پساب تولیدی را به عنوان آب آبیاری در زراعت چوب در طی یک دوره 5 ساله مورد بررسی و پایش سالانه قرار خواهند داد. امید است دستاوردهای این پروژه در جهت توسعه کاشت درختان تندرشد در فضای سبز صنایع و کارخانجات کشور و همچنین ترویج نهضت کاشت یک میلیارد درخت بتواند مفید باشد.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت