عزم مدیریت منابع طبیعی کشور در نجات بوم‌سازگان زاگرس

بازدید: 70 بازدید

با توجه به خشکیدگی و تخریب گسترده‌ای که متوجه جنگل‌های زاگرس شده است از محل صندوق توسعه ملی اعتباراتی برای پایش، احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته است. در طرح بوم سازگان زاگرس اقداماتی جهت حفظ و توسعه این جنگل‌ها و مقابله با آفات، بیماری‌ها و خشکیدگی این جنگل‌ها اجرا می‌شود.

 

 یازدهمین نشست ستاد ملی برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس با حضور رییس و معاونین سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور،  رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی و به علاوه استاندار کهگیلویه و بویراحمد، نماینده یاسوج و مدیران کل ادارات منابع طبیعی استان‌های زاگرس نشین در یاسوج برگزار شد. در این نشست نمایندگان موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور از جمله مهدی پورهاشمی و خسرو ثاقب طالبی و همچنین رییس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان های چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویر احمد نیز حضور داشتند.

 در این جلسات که به طور منظم در یکی از استان‌های زاگرس‌نشین برگزار می‌شود، احیا جنگل‌های زاگرس که طی سال‌های اخیر به شدت تخریب شده است با استفاده از افزایش سطح پوشش گیاهی در این مناطق و به علاوه اجرای طرح‌های آبخیزداری مد نظر قرار می‌گیرد.

تاکید بر نقش حیاتی مؤسسه و مراکز تحقیقاتی در کلیه برنامه‌های اجرایی مرتبط با احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس

رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور در این نشست اعلام کرد:« امسال به منظور حفظ جنگل‌ها و مراتع حوزه زاگرس۶۴۵ میلیارد تومان در ۱۱ استان تامین اعتبار شده که ۴۸۵ میلیارد تومان آن از محل صندوق توسعه ملی در نظر گرفته شده است.»

خلیل آقایی با اشاره به افزایش اعتبار سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور در سال جاری اعلام کرد:« اعتبار این سازمان که  سال گذشته  ۷۰۰ میلیارد تومان بود در سال جاری به هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان افزایش یافته است.»

رییس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور با تاکید بر نقش حیاتی مراکز تحقیقاتی در کلیه برنامه‌های اجرایی مرتبط با احیا و توسعه جنگل‌های زاگرس اعلام کرد:«در تمامی برنامه‌های مرتبط با احیا و حفاظت از جنگل‌های زاگرس نقش اساسی نظارت علمی مراکز تحقیقاتی استان‌ها و موسسه تحقیقات جنگل‌ها و  مراتع کشور باید به منظور اجرای صحیح برنامه‌های احیا و توسعه این جنگل‌ها مد نظر قرار گیرد.»

سهم ۳۸ میلیارد تومانی کهگیلویه و بویراحمد در حفاظت از جنگل‌های زاگرس

معاون آبخیزداری و امور مراتع و بیابان سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری در این نشست با اشاره به این که جنگل‌های زاگرس یک هزار و ۳۰۰ کیلومتر طول و بیش از ۲۰۰ کیلومتر عرض دارند و با توجه به مساحت ۶ میلیون هکتاریشان ۴۰ درصد از جنگل‌های ایران را شامل می‌شوند گفت:« امسال از محل صندوق توسعه ملی چهار هزار و ۸۳۰میلیارد ریال برای اجرای طرح‌های آبخیزداری و آبخوانداری جهت حفاظت از آب، خاک، جنگل‌ها و مراتع زاگرس در ۱۱ استان کشور اختصاص یافته  که  از این مبلغ۳۸۰ میلیارد ریال آن به کهگیلویه و بویراحمد تخصیص یافته است.»

خسرو شهبازی در ادامه افزود:« ۷ رودخانه بزرگ کشور و ۴۰ درصد آب‌های شرین کشور در حوزه زاگرس وجود دارد که اهمیت حمایت از این جنگل‌ها را یادآور می‌شود.حفاظت از منابع خاک، جنگل و مراتع جزو مهم‌ ترین دغدغه‌های مدیران ارشد سازمان است. طرح ملی بوم سازگان زاگرس با هدف احیا جنگل ها، مراتع، گونه‌های جانوری و گیاهی و با مشارکت ۱۱ استان زاگرس نشین  برای مقابله با خشکسالی‌ها، آفات و بیماری‌های این جنگل‌ها اجرا می‌شود. »

اجرای ۵۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی در کشور با مشارکت مردم

مدیرکل حفاظت و حمایت سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز با اشاره به ساخت کمربند حفاظتی گفت: «۵۰۰ کیلومتر کمربند حفاظتی با مشارکت مردم و با اجرای طرح‌های سودآور و اشتغال زا در کشور در حال اجرا است.»

بهمن افراسیابی با اشاره به  تامین سوخت مورد نیاز ۱۰ هزار خانوار ساکن در جنگل گفت: ۸ و نیم میلیون متر مکعب چوب سالانه توسط بومی ها، جنگل نشینان و عشایر کشور سوخت می‌شود.

افراسیابی با اعلام نگرانی از سرانه  پایین  حفاظت از جنگل در کشور نسبت به میانگین جهانی گفت: در دنیا به ازای هر ۲ هزار هکتار جنگل یک نفر نیروی انسانی از جنگل‌ها مراقبت می کند که  این رقم در ایران به ازای حدود ۴۰ هزار هکتار جنگل یک نفر است.

تاکید بر نظارت علمی بر اجرای برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس توسط مؤسسات پژوهشی

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی نیز در یازدهمین نشست ستاد ملی برنامه مدیریت بوم سازگان زاگرس با اشاره به بیانات رهبر انقلاب اعلام کرد:«در بودجه سال ۹۸ به دنبال این بودیم که مجوزی از مقام معظم رهبری   برای برداشت از صندوق توسعه ملی کسب کنیم و ‏سرفصل‌هایی را نیز مشخص کردیم و ایشان با سرفصل منابع ملی و طبیعی موافقت کردند و فرمودند صندوق توسعه ملی و منابع ‏ملی مربوط به همه نسل ها است‎ .‎»

غلامرضا تاجگردون ادامه داد:در بودجه سال ۹۹ علاوه بر مباحث مربوط به  آبخیزداری باید موضوع تامین نیروی انسانی را هم حل کنیم. در این زمینه باید از حوزه مشارکتی، مردمی و بودجه‌ای به صورت تلفیقی استفاده کنیم.»

تاجگردون با تاکید بر نقش سازمان ها و مراکز پژوهشی در نظارت‌ علمی بر  اجرای اقدامات مختلف اضافه کرد:«لازم است که در فعالیت‌های اجرایی از سازمان‌های پژوهشی و آموزشی استفاده شود. نظارت علمی بر اقدامات مورد نظر در زمینه‌های مختلف این طرح می‌تواند بر عهده موسسات و مراکز علمی  قرار گیرد.»

دسته‌بندی اخبار اصلی اخبار صفحه اصلی اخبار مراکز اخبار و تازه های جنگل اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت