تأثیر تیمارهای مختلف تنک کردن بر ویژگی های فیزیولوژیک بلوط ایرانی (Quercus brantii)

بازدید: 61 بازدید
جست‌گروه­ های بلوط ایرانی در منطقه ریخلان مریوان

طاهره علی­ زاده

کارشناس پژوهش بخش تحقیقات جنگل مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور

بلوط ایرانی یا برودار (Quercus brantii) یکی از ارزشمندترین گونه‌های درختی است که در جنگل­ های زاگرس به‌فراوانی گسترش دارد و به شرایط سخت محیطی سازگار است (شکل ۱). جنگل ­های بلوط زاگرس به­ دلیل موقعیت، عملکرد و تنوع زیستی حاکم بر آن از اهمیت ویژه­ای برخوردار است. عوامل مختلف تخریب در درازمدت باعث تغییر سیمای ظاهری این جنگل‌ها شده و امروزه این جنگل‌ها به‌صورت جنگل­ های شاخه ­زاد ساده در آمده‌اند که ساختاری شکننده دارند. برای ترمیم ساختار این توده‌ها، استفاده از عملیات پرورشی تنک­ کردن با هدف  کاهش رقابت بین جست‌های موجود در یک جست­ گروه توصیه می‌شود. این کار سبب می‌شود تا پتانسیل رویشی جست‌گروه به جست­ های مناسب و برتر انتقال داده شود.

 

درختان بلوط ایرانی در منطقه ریخلان مریوان

شکل ۱- درختان بلوط ایرانی در منطقه ریخلان مریوان (عکس: محمد متینی ­زاده، اردیبهشت ۱۳۹۴)

 

در همین راستا، پروژه ­ای با عنوان تأثیر تیمارهای پرورشی جست‌گروه‌ها بر برخی شاخص‌های فیزیولوژیک جست‌گروه‌های بلوط در جنگل­ های ریخلان مریوان توسط پژوهشگران بخش تحقیقات جنگل موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور https://www.rifr-ac.irانجام شد (شکل ۲) تا ضمن اجرای عملیات پرورشی از چگونگی تغییر ویژگی‏ های شاخص فیزیولوژیک در اثر تیمارهای مختلف پرورشی آگاهی به‌دست آید. برای این منظور سه تیمار تنک­ کردن شامل: ۱) تیمار سنگین (برداشت ۳۲ درصد جست‌های هر جست­ گروه)؛ ۲) تیمار سبک (برداشت ۱۸ درصد جست‌های هر جست­ گروه) و ۳) تیمار شاهد درنظر گرفته شد. این تیمارها برای جست‏ گروه­ ها تنش مثبت یا منفی محسوب شده و بر مسیرهای  متابولیسمی درون درخت اثرات متفاوتی می­ گذارند. نخستین نمونه ‏برداری اندکی پس از اعمال تیمارهای پرورشی و دومین و سومین نمونه‏ برداری‏ در بهار و پاییز سال پس از اعمال برش‌های پرورشی انجام شد.

جست‌گروه­ های بلوط ایرانی در منطقه ریخلان مریوان

شکل ۲- جست‌گروه­ های بلوط ایرانی در منطقه ریخلان مریوان (عکس: محمد متینی­ زاده، اردیبهشت ۱۳۹۴)

براساس نتایج این پژوهش، تیمار سنگین سبب افزایش معنی‏ دار  وزن خشک برگ و  سطح آن، مقدار گلوکز در شاخه و ریشه و فعالیت آنزیم پراکسیداز در برگ و ریشه شده بود. همچنین،  اگر چه مقدار عناصر فسفر، پتاسیم، کلسیم، آهن و مس نیز افزایش یافته بود، اما از نظر آماری معنی‏ دار نبود. تیمار سبک نیز باعث افزایش مقدار نیتروژن برگ و شاخه، فعالیت آنزیم پراکسیداز در شاخه و  فعالیت آنزیم کاتالاز شده بود. درمجموع، یافته­ های این پژوهش نشان داد که جست­ گروه ­هایی که تحت تیمار سنگین بودند، بیش از تیمار سبک به بهبود شرایط تغذیه ‏ای بلوط در رویشگاه مورد مطالعه کمک کردند و از شرایط بهتری برخوردار بودند.

دسته‌بندی اخبار و تازه های جنگل خاتمه یافته
اشتراک گذاری
ورود به سایت