برگزاری همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی

بازدید: 67 بازدید

همایش روز جهانی مقابله با بیابان زایی با حضور محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی، نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد(فائو)، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و جمعی دیگر از مقامات کشوری و مسئولان محلی خوزستان در روز دوشنبه به تاریخ ۲۸ خرداد ۱۳۹۷ شمسی، در سالن اجتماعات گیت بوستان اهواز برگزار شد.
در این همایش آقایان مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی،‌ دکتر غلامرضا شریعتی استاندار خوزستان، دکتر جلیلی رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مهندس مطیعی مدیرکل منابع طبیعی استان خوزستان، حجت الاسلام مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی، حجت‌الاسلام سید مصطفی طباطبایی‌نژاد مسئول حوزه نمایندگی ولی فقیه در سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری کشور، نماینده سازمان خواروبار و کشاورزی ملل متحد (فائو) سخنرانی نمودند.

آقای دکتر حیدری پوری معاون آبخیزداری، امور مراتع و بیابان سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور بیانیه کنوانسیون مقابله با بیابانزایی ملل متحد را از طرف “مونیک باربو”، دبیر اجرایی کنوانسیون مقابله با بیابانزایی ملل متحد قرائت نمودند.
وزیر محترم جهاد کشاورزی در سخنرانی خود، اهمیت و جایگاه خاک و حفاظت از آن را مورد تاکید قرار دادند و اشاره نمودند که وزارت جهاد کشاورزی اجرای طرحها را بر اساس اصول علمی مورد نظر قرار می دهد. مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از طرف وزارت جهاد کشاورزی مسؤلیت مطالعات جامع کنترل گرد و غبار (ریزگرد) استان خوزستان را بر عهده دارد.
آقای دکتر جلیلی، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، ضمن ارائه آخرین گزارش پیشرفت مطالعات جامع ریزگرد استان خوزستان، بیان کردند که مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، مطالعات جامع را با تشکیل ۵ گروه تخصصی مطالعاتی در زمینه های خاک و فرسایش بادی، منابع‌ آب هیدرولوژی، هوا و اقلیم، پوشش گیاهی، کشاورزی، دامداری و اقتصادی اجتماعی در دست پیگیری دارد و خوشبختانه عملیات میدانی مطالعات گرد و غبار رو به اتمام و تا نیمه پائیز گزارش مطالعات جامع آماده ارائه می گردد.
ایشان احداث کانال انتقال آب به کانون گردوغبار جنوب شرق اهواز که از فعالترین کانونهای داخلی استان خوزستان است را شیوه مناسبی برای کنترل گردوغبار در منشاء حوزهای منصوره و شریفه که قبلا به صورت طبیعی از سیلابهای فصلی برخودار می شده اند مطرح نمودند. ایشان به پوشش جنگلی ایجاد شده در تپه های شنی استان خوزستان با استفاده از گونه کهور پاکستانی اشاره کردند و اهمیت این درخت را در کنترل ماسه های روان اشاره نمودند و تاکید کردند که این گونه که قریب به دو قرن پیش وارد ایران شده و نزدیک به نیم قرن در عملیات بیابان زدایی از آن استفاده می شود در هیچ منطقه ای از استان خوزستان مهاجم نبوده است.
همچنین مطرح نمودند استفاده از گونه های گیاهی باید متناسب با اهداف و شرایط اکولوژیک منطقه کشت آنها، صورت گیرد به همین دلیل در احیای جنگلهای طبیعی حتما باید از گونه های بومی همان رویشگاه، در زراعت چوب از گونه هایی که تولید آنها اقتصادی است و در کنترل پدیده هایی مانند ریزگرد و و تپه های ماسه ای که اصولا مناطقی فاقد پوشش گیاهی و یا با پوشش گیاهی با تراکم بسیار کم هستند از گونه های سازگار و دارای قابلیت برای اهداف کنترل گردوغبار و ماسه های روان هستند استفاده شود. گونه کهور پاکستانی در کنار سایر گونه های بومی که قابلیت تحقق اهداف مورد نظر را دارند از گونه های مناسب می باشد.
ایشان یکی از مسائل اساسی در مدیریت منابع آب و خاک کشور را مورد توجه قرار دادن رویکرد حفاظتی مطرح نمودند. رویکردی که هر نوع مداخله و اقدامی را در مدیریت منابع، بر پایه اطمینان از حفظ پایداری منابع آب و خاک کشور ضروری دانسته و تاکید کردند که رویکرد حفاظت به مفهوم حفاظت در شکل فیزیکی و عدم هرگونه مداخله ای نیست. از طرفی در حوزه کشاورزی تاکید بر تمرکز بخش کشاورزی در محصولاتی که در راستای امنیت غذایی است نمودند و با توجه به موقعیت کشور از نظر آب و هوایی نسبت به سایر محصولات هیچ ضرورتی بر پشتیبانی وزارت جهاد کشاورزی در این محصولات نیست.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و رویدادها
اشتراک گذاری
ورود به سایت