برگزاری نشست نخبگانی برای باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

بازدید: 183 بازدید

در ادامه سلسله جلسات نخبگانی در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، پنجمین نشست آن به موضوع باغ گیاه‌شناسی و نقش بلندمرتبه‌سازی­ در ضلع شمالی بر حیات آن اختصاص یافت.

باغ گیاه‌­شناسی ملی ایران با توجه به تاریخچه، تنوع گونه­ای منحصر به فرد و دارا بودن بیش از 4000 گونه گیاهی ارزش بالایی داشته و از نظر مکانی و جغرافیایی نیز به لحاظ قرارگیری در پایتخت ایران و همچنین نزدیک بودن به مراکز تحقیقاتی و دانشگاه‌­ها بسیار مورد توجه قرار گرفته است. اما متاسفانه در سال‌­های اخیر با توجه به فعالیت‌­های انسانی این مجموعه ارزشمند دستخوش تغییراتی شده که آن را در معرض خطر نابودی قرار داده است. یکی از مهم­‌ترین خطرات غیرقابل جبران، بلندمرتبه‌سازی‌­های اطراف باغ بوده که منجر به کاهش منابع آبی و در نتیجه خشکیدگی و زوال تدریجی گونه‌­های گیاهی باغ خواهد شد. علیرغم پیگیری­‌های انجام شده تاکنون هیچ‌گونه اقدامی در جهت متوقف کردن بلندمرتبه‌سازی‌های اطراف باغ صورت نگرفته است.

برای بررسی ابعاد این بحران و همچنین بحث درخصوص چاره‌های ممکن برای مقابله با پروژه بلندمرتبه‌سازی، نشستی در روز سه‌شنبه 13 دی در موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع کشور با حضور معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی، تنی چند از نخبگان و اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، سازمان‌های مردم‌نهاد منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شد.

در این جلسه دکتر علیزاده ضمن خوش آمدگویی به حاضرین با ارائه توضیحاتی در رابطه با تاریخچه باغ گیاه‌­شناسی ملی ایران و تنوع بالای گیاهی، این مجموعه را به عنوان محیطی ارزشمند در زمینه­‌های علمی-آموزشی و اجتماعی-فرهنگی معرفی و بر لزوم حفاظت از آن به عنوان گنجینه‌­ای گرانبها تاکید داشتند. ایشان مشکل کاهش شدید حجم منابع آبی باغ گیاه‌شناسی که متاثر از بلندمرتبه‌سازی‌­های اطراف باغ است را مشکلی بسیار جدی قلمداد کرده و از مسئولین ذی‌صلاح درخواست داشتند با در نظر گرفتن ثبت ملی باغ گیاه­‌شناسی و تصویب حریم باغ در وزارت میراث فرهنگی، و همچنین مسئله‌داربودن مجوزهای ساخت و ساز ساختمان­‌های شمال باغ خواستار توقف و انتقال این پروژه به محل دیگر شدند.

سایر اعضا نیز، باغ گیاه‌شناسی  همانند باغ‌­های گیاه‌شناسی  دنیا بر اساس مطالعات علمی گسترده گذشتگان احداث شده است و به دلیل در برداشتن گونه‌­های گیاهی منقرض شده در طبیعت به عنوان یکی از ارزشمندترین منابع و ذخایر ژنتیکی کشور معرفی شده و طبق نظرات اندیشمندانه محققین، در صورت ادامه روند بلندمرتبه‌سازی‌­ها خطراتی همانند کاهش منابع آبی، کاهش وزش باد و تهویه هوا، افزایش دما و ایجاد جزایر حرارتی، افزایش گرد و غبار، نفوذ پساب فاضلاب و همچنین نابودی منظر را در پی خواهد داشت. در ادامه دکتر زند از این مجموعه به عنوان باغی منحصر به فرد در خاورمیانه با تنوع گیاهی بالا، غیرقابل تکرار و به عنوان نماد شاخص طبیعی کشور ایران نام بردند و حفاظت از آن را اعتبار و آبروی کشور در مقابل جهانیان و نسل‌­های آینده و همچنین حفظ تمدن ایران دانستند. همچنین دبیر شورای ملی هماهنگی تشکل‌های محیط زیست و منابع طبیعی بر درخواست رسمی سازمان‌های مردم‌نهاد از وزارت کشور برای تشکیل زنجیره انسانی خبر داد.

در این جلسه، مهندس فرزانه صادق مالواجرد، معاون راه و شهرسازی با بیان اینکه باغ گیاه‌­شناسی ثروتی بین نسلی بوده، حفاظت از آن را بسیار با اهمیت عنوان کردند. ایشان ضمن اشاره به ابلاغیه‌­های صادر شده در خصوص لزوم رعایت استانداردهای ساخت و ساز و مجوز ساخت و سازها حداکثر تا 5 طبقه در منطقه 22 تهران، اهتمام خود را برای پیگیری هرچه‌تمام‌تر توقف ساخت و ساز و انتقال بلندمرتبه‌سازی‌­های اطراف باغ گیاه‌­شناسی به محلی دیگر اعلام کرده و بر مطالبه‌­گری و تقدم حقوق عمومی بر حقوق خصوصی تاکید داشتند.

در پایان جلسه ریاست محترم موسسه ضمن قدردانی از حاضرین جلسه ابراز امیدواری کردند با پیگیری‌ها و مطالبه‌­گری‌­ها، قدم­‌های بزرگی در جهت حفاظت از این مجموعه ارزشمند برداشته شود.

دسته‌بندی اخبار اصلی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت