برگزاری برنامه ترویجی مزارع نمایشی و سایت‌های الگویی در مجتمع تحقیقاتی البرز

بازدید: 57 بازدید

در راستای تعامل بیشتر میان بخش‌های تحقیقاتی، ترویجی و اجرائی به منظور توسعه زراعت چوب در کشور، روز دوشنبه مورخ 1400/06/15 برنامه ترویجی مزارع نمایشی و سایت‌های الگویی در عرصه های تحقیقاتی و ترویجی صنوبرکاری مجتمع تحقیقاتی البرز توسط بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع الرشد و با حضور مسئولین و کارشناسانی از موسسه آموزش و ترویج کشاورزی، ادارات کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان تهران و البرز، نهالستان بزرگ کرج، تعدادی بهره بردار از شهرستانهای نظرآباد و ساوجبلاغ و کرج، مدیر هماهنگی امور پژوهشی و ارتباطات علمی و  اداره ترویج موسسه برگزار گردید.

در ابتدا  دکتر کلاگری رئیس بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع الرشد در ارتباط با معرفی کلن‌های پرمحصول صنوبر در مناطق مختلف کشور توضیحاتی را ارائه نمودند. بمنظور افزایش ضریب نفوذ این ارقام معرفی شده در کشور موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع اقدام به احداث خزانه تولید قلمه در ایستگاه‌های مختلف از جمله ایستگاه کرج نمود. این قلمه‌های شناسنامه‌دار  سالیانه در اختیار  نهالستان‌های بخش‌های دولتی، خصوصی و بهره‌برداران قرار خواهد گرفت.

سپس مهندس باقری مجری طرح تولید قلمه در ایستگاه کرج در خصوص نوع گونه‌های کشت شده، فاصله مناسب کاشت، سیستم آبیاری قلمه‌های تولیدی، مدیریت جست‌ها و سایر عملیات داشت توضیحات مفصلی را ارائه نمودند. همچنین پرسش‌هایی نیز در عرصه مطرح شد که پاسخ‌های لازم داده شد.

در ادامه از قطعه تحقیقاتی بخش صنوبر بازدید شد و  دکتر کلاگری مطالبی درباره  پروژه ملی “تعيين مناسبترين فاصله کاشت بر روي عملکرد توليد چوب کلنهاي موفق صنوبر ” که هدف آن بالابردن تولید چوب در واحد سطح است را تشریح نمودند.  بسته به قطر هدف، فاصله کاشت مناسب تعیین می‌شود. در صورت نیاز به درختان قطور کاهش فاصله کاشت نه تنها هزینه‌های بالاتری را  تحمیل می‌نماید بلکه به دلیل جایگزین شدن رویش ارتفاعی به جای رویش قطری مانع از دستیابی به نتیجه مطلوب می‌شود. از سوی دیگر فاصله کاشت زیاد با هدف دست‌یابی به قطر بالا نیازمند افزایش دوره بهره‌برداری بیشتر بوده که به لحاظ اقتصادی برای کشاورزان مقدور نیست. در خاتمه پرسش‌هایی نیز در ارتباط با فواصل مناسب کاشت برای کشت تلفیقی صنوبر با محصولات زراعی و روش‌های اقتصادی نمودن مزرعه صنوبرکاری مطرح شده پاسخ‌های لازم داده شد.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های گونه های سریع الرشد
اشتراک گذاری
ورود به سایت