بازدید علیزاده از مركز تحقيقات و آموزش کشاورزی و منابع طبيعي آذربایجان شرقی

بازدید: 61 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، علیزاده، رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور طی سفر دو روزه خود به آذربایجان شرقی (1402/09/07 لغایت 1402/09/08)، ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و ایستگاه تولید نهال شامداران واقع در جلفا ، در نشست های مربوطه شرکت کرد.

علیزاده روز سه شنبه در جلسه ای که با حضور ، بایبوردی رئیس مرکز و رئیس کمیته علمی، داوودی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، نجیب زاده رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی و دبیر کمیته علمی مرکز و اعضای کمیته فنی اداره کل در محل اتاق جلسه اداره کل تشکیل شد، حضور یافت. در ابتدا، داوودی توضیحات کاملی در مورد روند اجرای طرح نهضت مردمی تهیه و تولید یک میلیارد درخت در استان آذربایجان شرقی ارائه داد. سپس مختاری، مشاور مدیرکل و مجری استانی طرح، با پخش کلیپ و اسلاید در مورد عملکرد اداره کل مطالبی را ارائه کرد. در ادامه این جلسه، علیزاده ضمن تشکر از اقدامات مناسب اداره کل منابع طبیعی در چارچوب این طرح گفت استان آذربایجان شرقی جزو معدود استان هایی است که فعالیت های خوبی در جلب مشارکت های فرا سازمانی و مردمی داشته است. ایشان همچنین ضمن تأکید بر تدریجی بودن طرح و اینکه خود را محدود به اجرای طرح در 4 سال نکنیم افزود بهتر است اداره کل منابع طبیعی از نظرات کمیته علمی در انتخاب گونه ها حداکثر استفاده را ببرد. در انتها، بایبوردی ضمن اشاره به ارتباط خوب و موثر بین مرکز تحقیقات و اداره کل، در مورد دو طرح خاص در دست اجرا سفارش شده از سوی اداره کل، توضیحاتی ارائه کرد.

رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور سپس در جلسه مرکز تحقیقات استان و با حضور رئیس مرکز؛ پاسبان اسلام، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته های مرکز، همچنین رئیس و اعضای بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز حضور یافت. در ابتدای این جلسه، بایبوردی مطالبی را در مورد مشکلات اجرای طرح های بخش تحقیقات منابع طبیعی و کمبود نیروی انسانی در مرکز و در بخش، ارائه کرد. در ادامه، نجیب زاده ضمن خوش آمد گویی، گزارشی از وضعیت بخش، تعداد اعضای هیئت علمی، محققین و کارشناسان، طرح های در حال اجرا و دستاوردهای تحقیقاتی ارائه کرد. ایشان نبود امکانات کافی( بودجه ناچیز اختصاص یافته برای طرح ها، نبود کارشناس و ماشین ….) برای اجرای طرح ها را از مشکلات جدی بخش در این زمینه عنوان کرد. در ادامه، اعضای بخش نیز نظرات خود را در مورد اجرای بهینه طرح های تحقیقاتی مطرح کردند.

علیزاده در این جلسه با تشکر از زحمات بخش و تأکید بر اینکه بخش های تحقیقاتی، پشتوانه مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور هستند به توضیح و تشریح سؤالات و مشکلات پرداخت. ایشان افزود تخصیص نیروی کارشناسی منوط به دریافت سهمیه از طرف سازمان تات است. وی ادامه داد هر سال طرح های تحقیقاتی استان ها توسط مؤسسه مورد ارزشیابی قرار می گیرند و این موضوع، تاثیر بسزایی در بالابردن کیفیت اجرایی طرح ها دارد. ایشان در ادامه تأکید کرد ارتباط با نهادهایی مانند دانشگاه و شهرداری، اداره کل منابع طبیعی و سازمان جهاد کشاورزی فرصتی مناسب برای بررسی مشکلات استان در حوزه منابع طبیعی و برطرف کردن مشکلات مربوطه از طریق طرح های خاص است.

علیزاده در ادامه برنامه‌های خود در استان آذربایجان شرقی، در تاریخ 1402/09/08،  همراه با نجیب زاده، دبیر علمی و رئیس بخش تحقیقات جنگل و مرتع مرکز و مختاری، مشاور مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و مجری طرح نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت به منظور بررسی اقدامات به عمل آمده در چارچوب نهضت ملی کاشت یک میلیارد درخت، از نهالستان­ شامداران اداره کل منابع طبیعی واقع در شهرستان­ جلفا بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، حدود ۲۰ گونه درختی ازجمله انواع صنوبر، سنجد، ارغوان، ون، زبان گنجشک، توت، اقاقیا، کاج  و … در این نهالستان­ تولید می‌شود. رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور ضمن بازدید و تقدیر از تلاش کارکنان، کمیت و کیفیت تولید در این نهالستان‌ها را بررسی و نکاتی جهت بهبود روند کار متذکر شد. گفتنی است ایستگاه شامداران جلفا با مساحت 345 هکتار در 10 کیلیومتری شرق جلفا، بزرگترین ایستگاه اداره کل منابع طبیعی استان در تولید نهال برای طرح نهضت مردمی کاشت یک میلیارد درخت می باشد.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت