بازدید دکتر علیزاده از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان

بازدید: 74 بازدید

به گزارش روابط عمومی مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان اصفهان، در روزهای 4 و 5 دی‌ماه 1401 آقای دکتر علیزاده، رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از بخش تحقیقات منابع طبیعی استان اصفهان بازدید به عمل آوردند. این بازدید شامل جلسه با محققان بخش تحقیقات منابع طبیعی، جلسه با ریاست مرکز، دیدار با مدیرکل منابع طبیعی استان و بازدید از ایستگاه تحقیقات منابع طبیعی شهید فزوه، مجموعه دانش بنیان تولید تجهیزات لازم جهت تهیه خمیر کاغذ از چوب درختان بود.

در جلسه با همکاران بخش، آقای دکتر برهانی معاون پژوهشی مرکز ضمن خوشامدگویی، در زمینه فعالیت‏‌های پژوهشی و جایگاه مرکز اصفهان در بین سایر مراکز کشور و محدودیت‌ها و نیازهای موجود مطالبی را بیان نمودند. آقای دکتر علیزاده اظهار داشتند که مقرر شده موسسه در دو حوزه طرح‌های شناختی و توسعه‌ای فعالیت نماید. در حوزه طرح‌‏های بلند مدت، شناخت و پایش وضعیت موجود و برطرف کردن مشکلات و ابهامات، با استفاده از سایت‌‏های تحقیقاتی و پارامترهای مشخص و یکسان مد نظر است. در حوزه طرح‌‏های تحقیقاتی توسعه‌‏ای نیز کاربردی بودن و قابلیت تجاری بودن مورد توجه است. برای دستیابی به این هدف و با توجه به کمبود نیروی انسانی موسسه و مراکز استانی باید از دو راهبرد ظرفیت عموم مردم برای پیشبرد اهداف تحقیقاتی (Crowed sourcing) و برون سپاری (Out sourcing) استفاده کرد. نمونه‏‌ای از طرح‏‌های تحقیقاتی توسعه‏‌ای که از طریق برون سپاری در حال اجرا است، پیگیری زراعت چوب در مناطق مستعد استان‏‌های بوشهر، هرمزگان و خوزستان است که با همکاری یک شرکت خصوصی از اصفهان در حال انجام است و همچنین در خصوص گیاهان دارویی و بذر گیاهان مرتعی نیز کارهای خوبی صورت گرفته است. در این جلسه دکتر دوازده امامی با در نظر گرفتن آلودگی آب‏‌های زیرزمینی در روش‏‌های قدیمی تولید چوب تاکید نموده و اظهار داشتند که در بخش تحقیقات برنامه‌های مدونی برای گیاهان دارویی وجود دارد ولی این مسئله در اجرا مشاهده نمی‏‌شود.

دکتر بحرینی‏‌نژاد به لزوم وجود یک مجله علمی برای مرکز تاکید نمودند. سایر همکاران نیز به ترتیب فعالیت‌‏های علمی در دست اجرای خود را به اختصار توضیح دادند. در ادامه جلسه مهندس مامن پوش از محققان بازنشسته مرکز که در زمینه زراعت چوب فعالیت می‌نمایند در مورد شرکت سداد و فعالیت‏‌های آن در زمینه تولید چوب و کاغذ نیز توضیحاتی را ارائه دادند. پس از پایان جلسه، بازدیدی از هرباریوم بخش و بانک بذر جدید مرکز صورت گرفت.

 

 

رئیس موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور در جلسه ای که با ریاست مرکز تحقیقات اصفهان جناب آقای دکتر دادار نیز هماهنگ شده بود حضور یافتند و در خصوص زمینه‌های مختلف همکاری با مرکز مسائلی مورد بحث و بررسی قرار گرفت، در این جلسه دکتر علیزاده جهت همکاری برای حل مسائل موجود در استان نیز اعلام آمادگی نمودند. ایشان همچنین از ایده احداث باغ ایران‌زاد با همکاری شهرداری استان اصفهان نیز استقبال کرده و آمادگی موسسه را در زمینه همکاری برای احداث این باغ تخصصی اعلام کردند.

رئیس موسسه طی نشستی با مدیرکل منابع طبیعی استان اصفهان که به همراه رییس مرکز تحقیقات، معاون پژوهشی و رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی حضور یافته بودند آمادگی موسسه و مرکز تحقیقات را برای همکاری با اداره کل استان اظهار داشتند. سرپرست اداره کل منابع طبیعی استان یکی از مشکلات موجود بر سر راه همکاری اجرا و تحقیقات را زمان‌‏بر بودن فعالیت‌‏های تحقیقاتی و نیاز به پاسخ آنی و فوری دستگاه‌‏های اجرایی اشاره کردند. مهندس امینی به همکاری خوب با تحقیقات از گذشته تا حال اشاره نموده و ابراز امیدواری کردند که این ارتباطات بیش از گذشته شود. در ادامه دکتر دادار به برگزاری روز منابع طبیعی در اسفندماه هر سال اشاره و اظهار داشتند که قرار است این برنامه به همراه رویدادهای استارت آپی در خصوص منابع طبیعی و محیط زیست برگزار شود. همچنین با توجه به احداث بانک بذر در مرکز، اعلام آمادگی نمودند که از نمونه‏‌های بذور گیاهان موجود در اداره کل در این بانک بذر نگهداری گردد.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار ویژه
اشتراک گذاری
ورود به سایت