بازدید خبرگزاری آناتولی ترکیه از موزه حشرات باغ گیاه‌شناسی ملی ایران

بازدید: 67 بازدید

طی بازدید خبرگزاری آناتولی ترکیه از موزه حشرات باغ گیاه‌شناسی ملی ایران، واقع در بخش تحقیقات حفاظت و حمایت، در تاریخ 1400/8/16، معاونت محترم این بخش تحقیقاتی، سرکار خانم دکتر معصومه زمانی و مدیریت محترم موزه، سرکار خانم دکتر فرزانه کازرانی، توضیحاتی پیرامون موزه حشرات ارائه نمودند.

موزه حشرات باغ گیاه‌شناسی ملی ایران یکی از بزرگترین موزه‌های نمایشی تحقیقاتی در کشور است. دکتر فرزانه کازرانی، مدیریت موزه حشرات، در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی اظهار داشت: در این موزه بیش‌ از 3 هزار نمونه از حشرات مختلف نگه‌داری می‌شود که ما‌حصل تحقیقات پژوهشگران این حوزه بوده و بخش زیادی از آن‌ها وارداتی است و خریداری شده است و یا به صورت هدیه دریافت شد.

دکتر کازرانی درباره تأثیر خشک‌سالی بر تنوع زیستی حشرات و میزان آفات توضیح داد: تغییرات آب و هوایی روی جمعیت حشرات تأثیر می‌گذارد. اساساً باعث می‌شود جمعیت حشرات و آفات در یک دوره آب و هوایی کمتر شود و در یک دوره آب و هوایی دیگر کاملاً جایگزین شود. به همین دلیل آفات مختلف در زمان‌های مختلف جمعیتشان تغییر می‌کند و برای محصولات کشاورزی و جنگلی مشکل ایجاد می‌کند.

وی علت هجوم ملخ‌ها در بازه‌های زمانی مختلف به ایران را خشک‌سالی دانست و گفت: ملخ‌های مهاجر برای ما و کشورهای همسایه آفت مهمی محسوب می‌شوند چراکه توانایی بالایی در مهاجرت دارند و می‌توانند خودشان را به کشور ما برسانند و چون خوراک بالایی دارند خطری برای محصولات کشاورزی به شمار می‌روند.

همچنین دکتر معصومه زمانی، معاون بخش تحقیقات و حفاظت و حمایت مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور نیز در گفت‌وگو با خبرنگار آناتولی درباره این موزه اظهار داشت: این مرکز 3 سال پیش تأسیس شده است. در واقع یکی از بزرگترین موزه‌های علمی و نمایشی کشور است. حشرات به صورت علمی و تخصصی شناسایی شده‌اند و ماحصل 30 سال تحقیقات محققان برجسته کشور است.

دکتر زمانی افزود: بازدید از این موزه برای کودکان بسیار آموزنده و جذاب است. همچنین دانشجویان و محققین به صورت تخصصی برای بررسی نمونه‌ها به این مرکز مراجعه می‌کنند. امیدواریم با ایجاد این موزه بتوانیم گام مؤثری در شناخت و توسعه هرچه بیشتر علم حشره‌شناسی برداریم.

گفتنی است موزه حشرات باغ گیاه‌شناسی ملی ایران در سال 1397 افتتاح و بیش از 3 هزار نمونه پروانه و حشرات از بیش از 60 کشور جهان در آن جمع‌آوری و نگه‌داری شده است.

دسته‌بندی اخبار اصلی اخبار صفحه اصلی اخبار و تازه های حمایت و حفاظت اخبار و تازه های موزه حشرات
اشتراک گذاری
ورود به سایت