بازخوانی طرح مدیریت جامع صیانت از جنگل

بازدید: 45 بازدید

طرح مدیریت جامع صیانت از جنگل در سومین نشست کارگروه راهبردی مدیریت جنگل‌های هیرکانی مورد تحلیل و بازخوانی قرار گرفت. در این جلسه که با حضور جمعی از متخصصان و دستگاه‌های اجرایی و دانشگاه ابراز شد. مهم ترین سیاست‌ها و اقدامات اجرایی طرح جامع صیانت از جنگل و همچنین نقاط قوت و ضعف و ناکامی‌های این طرح توسط آقای مهندس نصرتی معاونت وقت جنگل سازمان جنگل‌ها، در امور جنگل مورد بررسی و بازخوانی قرار گرفت. در ادامه اعضای کارگروه به بیان دیدگاه‌های پیرامون پرداختند.

 در پایان آقای دکتر جلیلی در جمع‌بندی تاکید کردند که نسبت به سایر اسناد برنامه‌ای سازمان جنگل‌ها؛ برنامه جامع صیانت، یک سند بالادستی چارچوب‌دار و کم‌نظیر است؛ اما چرا به طور کامل اجرایی نشده است؟

 با نقش درآمد نفت در توسعه کشور دو اتفاق افتاد:

۱- با توسعه فیزیکی، مصرف‌گرایی افزایش یافت و ظرفیت تخریب طبیعت افزایش یافت.

۲- جمعیت افزایش یافت و برای تامین نیاز خود منتظر برنامه‌های دولت نماند. در اینجاست که دوستداران طبیعت کشور باید جامعه و حاکمیت را آگاه و متقاعد کنند که با تخریب منابع طبیعی، تمدن ایران به خطر می‌افتد. از طرف دیگر حاکمیت باید از مسیر توسعه منابع‌محور شامل نفت، معدن، زمین و آب دست بردارد و تا این اتفاق نیفتد، هیچ تحول مناسب و پایدار دیگری اتفاق نخواهد افتاد. از این روی ما باید با صدای بلند رویکرد توسعه جایگزین با توسعه منابع‌محور موجود را مطرح کنیم.

دستورکار جلسه بعدی کارگروه ارائه اقدامات انجام شده در راستای مدیریت پایدار جنگل توسط آقای دکتر کامران پورمقدم (رئیس محترم شورایعالی جنگل، سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور) تعیین شد.

دسته‌بندی اخبار و تازه های گروه مشورتی تدوین راهبردها
اشتراک گذاری
ورود به سایت