اولین نشست هماهنگی کمیته‌های علمی استانی نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت

بازدید: 47 بازدید

به گزارش روابط عمومی ‌مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، اولین نشست هماهنگی کمیته‌های علمی استانی نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت در محل سالن اداری مالی ‌مؤسسه در روز یکشنبه مورخ 1401/12/21 ساعت 8:30 با حضور دکتر علیزاده، رئیس ‌مؤسسه، رؤسای مراکز تحقیقاتی استان‌ها، رؤسای بخش‌های تحقیقاتی منابع طبیعی استان‌ها و اعضای شورای پژوهشی ‌مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور به صورت حضوری و مجازی برگزار گردید.

در ابتدای جلسه، دکتر ثاقب‌طالبی ضمن خوشامدگویی به شرکت‌کنندگان، اشاره مختصری به سوابق برگزاری جلسات ستادی متعدد در حضور وزیر محترم و برگزاری جلسات مختلف در سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور همچنین، فرایند مراحل واگذاری مسئولیت کمیته علمی ستادی به این ‌مؤسسه از سوی وزیر محترم و انتخاب اعضاء، تشکیل دبیرخانه و برگزاری جلسات این کمیته نمودند.

در ادامه جلسه دکتر علیزاده، ضمن تشکر از حضور وبیناری رؤسای مراکز تحقیقاتی استانی و رؤسای بخش‌های تحقیقاتی منابع طبیعی استان‌ها همچنین حضور اعضای شورای پژوهشی، اظهار داشتند سوالات و ابهامات متعددی بر اجرای این نهضت مطرح شده که در جلسات مختلف درحال بررسی و پیگیری هستیم به هر حال، این نهضت یک فرصت تاریخی برای سازمان تات ‌و مؤسسات پژوهشی و نهادهای آن از جمله: ‌مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور که تجربیات ارزشمندی در اختیار دارد،  پژوهشکده حفاظت خاک و آبخیزداری، ‌مؤسسه تحقیقات خاک و آب، ‌مؤسسه تحقیقات گیاه‌پزشکی کشور، پژوهشگاه بیوتکنولوژی، ‌مؤسسه تحقیقات فنی و مهندسی کشاورزی، ‌مؤسسه تحقیقات شوری، ‌مؤسسه تحقیقات دیم، معاونت آموزش، معاونت ترویج است که در این نهضت مشارکت کرده تا قابلیت‌ها و توانمندی‌های خود را محک بزنند.

دکتر علیزاده بیان داشتند رؤسای مراکز تحقیقاتی استان‌ها، به عنوان رئیس کمیته علمی استان بوده که ابلاغ انتصاب ایشان طی هفته جاری از سوی این ‌مؤسسه صادر و ارسال شده است و مدیران جهاد کشاورزی استان، به عنوان مجری و مسئول اجرای طرح در استان بوده که با هدایت ایشان، امور مربوطه در استان پیگیری می‌شود. رئیس کمیته علمی نهضت مردمی تولید و کاشت یک میلیارد درخت، از رؤسا و دبیران کمیته‌های استانی درخواست کردند به منظور ایجاد هماهنگی و همسویی بیشتر میان کمیته علمی ستادی با کمیته‌های علمی استانی، به اصول، وظایف و انتظاراتی که در قالب پی دی اف در ادامه این جلسه ارائه می‌شود توجه نمایند.

1-رعایت اصول علمی؛ که در این راستا، مجریان طرح، موظف به رعایت مصوبات کمیته علمی هستند. ایشان تأکید کردند کمیته‌های علمی (ستادی یا استانی) ناظر بر صحت علمی فعالیت‌ها بوده و صرفا ابزاری برای تأیید هرنوع فعالیت بخش اجرا، نیستند. لذا کمیته‌های علمی می باید در جریان کلیه فعالیت‌های جاری و پیش‌روی واحدهای اجرایی در استان بوده و ضمن سنجش تصمیمات و اقدامات بر اساس اصول علمی، اشراف کاملی بر اصول علمی مرتبط و دستاوردهای تحقیقاتی داشته باشند همچنین راه کارهای علمی و اصولی را تدوین نموده و به صورت مکتوب به واحدهای اجرایی ابلاغ نمایند.
2-توجه کافی به تجارب موفق و ناموفق قبلی؛ که باید ضمن توجه به اصول علمی، از متخصصان ماهر و صاحب‌نظر و تجارب جهانی استفاده شود.
3-معقول و علمی بودن کاشت یک میلیارد نهال؛ که با توجه به مطالعات طرح راهبردی احیا و توسعه جنگل توسط این ‌مؤسسه، طرح مذکور، شدنی است. ایشان اظهار داشتند با توجه به ظرفیت احیای جنگل‌های کشور با وسعت 3.7 میلیون هکتار، پیش‌بینی می‌شود حدود یک سوم از ظرفیت این طرح در قالب احیای جنگل‌های کشور قابل اجرا باشد.
4-لزوم تدریجی بودن اجرای طرح به منظور مشخص شدن ایرادات و ابهامات و به حداقل رساندن هزینه و خطا. دکتر علیزاده بیان داشتند اگر 30% این طرح طبق اصول علمی با موفقیت اجرا شود بسیار بهتر است تا اینکه 100% آن بدون رعایت اصول علمی اجرا شود.
5-تولید نهال، اولین گام در اجرای این طرح است و گام‌های بعدی از جمله کاشت در زمین اصلی و مراقبت از آنها، بسیار مهمتر از گام اول بوده و لازم است طبق اصول علمی اقدام گردد.
6-ارزشیابی براساس تعداد درختان کاشته شده و استقرار یافته در زمین اصلی پس از دو سال انجام گردد.
7-امنیت غذایی کشور یک اصل است و کاشت یک میلیارد درخت نباید هیچ گونه تأثیر منفی بر تولیدات زراعی، باغی، مراتع، دام و طیور بگذارد. به عبارت دیگر نباید این طرح، امنیت غذایی کشور را تحت الشعاع قرار دهد.
8-با توجه به اهمیت موضوع آب؛ تأکید می‌شود آب مورد نیاز این طرح عمدتا باید از آب‌های سبز، آب‌های نامتعارف (آب فاضلاب) و آب دریا تأمین شود. در این راستا، با توجه به هدررفت آب در بخش‌هایی مانند کشاورزی، آبیاری یک تا دو بار در سال، آن‌هم در یکی دو سال اولیه و قطع آبیاری در سال‌های آتی و استفاده از آب‌های سبز برای همیشه، می‌تواند از جنبه‌های مختلف قابل دفاع و مقرون به صرفه باشد.
9-تأکید بر کاشت نهال‌های بومی هر منطقه و ممنوعیت جدی کاشت نهال‌های مناطق دیگر به ویژه، مناطقی که از لحاظ اقلیمی متفاوت هستند.
10-توصیه به استفاده از محوطه‌های بذری مورد تأیید ‌مؤسسه در تأمین بذور مورد نیاز طرح مذکور.
11-تدوین طرح‌های تحقیقاتی مرتبط و ترغیب مجریان طرح به اجرای این طرح‌ها، در مراحل مختلف.
12-تولید محتواهای مختلف علمی در قالب فیلم، کلیپ، بروشور و … به فراخور نیاز مجریان استانی و مردم علاقه‌مند توسط کمیته‌های علمی استانی
13-جلوگیری از بروز هرگونه سوء تفاهم در انجام وظایف محوله با مجریان طرح و مدیریت اوضاع به نحوی که اولاً تمامی توصیه‌های کمیته مورد استقبال قرار گیرد، ثانیاً ضمن الزام مجریان به رعایت اصول علمی، احساس ایجاد مانع از سوی کمیته علمی، در مجریان ایجاد نشود.
14-کمیته علمی استان باید پاسخ‌گوی تمامی اقدامات انجام شده در استان باشد لذا با رصد فعالیت‌های اجرایی در استان، می توانند این فعالیت‌ها را تأیید کنند یا توصیه‌های اصلاحی ارائه دهند و یا به صورت مکتوب مخالفت نمایند.
15-در راستای مستندسازی وقایع مترتبه، لازم است ضمن تهیه گزارش جلسات کمیته علمی و صورتجلسات آن، نسبت به انجام بازدیدهای میدانی، رصد و ثبت گزارش‌های مربوط به فعالیت‌های جاری واحدهای اجرایی، شرکت در جلسات مرتبط در استان و رصد و ثبت تصمیمات اجرایی متخذه و ارسال منظم گزارش‌های استانی به دبیرخانه کمیته ستادی اقدام شود.

در ادامه جلسه، برخی از حضار به بیان نقطه نظرات خویش پرداختند که دکتر علیزاده حسب مورد، به آن پاسخ دادند. این جلسه راس ساعت 12 و با ذکر صلوات به اتمام رسید.

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت