الحاق موضوع زراعت چوب به برنامه الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی

بازدید: 76 بازدید

الگوی تولید محصولات کشاورزی، برنامه عملياتي تحقق امنيت غذایي پايدار است كه با اجراي دقيق و به‌هنگام آن،‌ انتظار مي‌رود كشور در مسير دست‌یابی به اقتدار غذایي و فائق آمدن بر تهديدهاي امنيت آبي حركت نمايد. در حقیقت الگوی کشت و تولید به دنبال پایداری تولید و انقلاب بهره‌وری بوده و در راستای دست‌يابی به تعیین هدفمند نوع محصول، مکان تولید و مقدار آن در بازه زمانی مشخص است.

با توجه به هدف مدیریت بهینه آب و خاک متناسب با اقلیم مناطق مختلف در راستای تأمین امنیت غذایی کشور و از آنجایی‌که مساحت شایان توجهی از اراضی کشاورزی تحت کشت درختان سریع‌الرشد و چوب‌ده هستند، پرداختن به زراعت چوب در الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی به استفاده بهینه از منابع آب و خاک کمک نموده و نقش چشمگیری در مدیریت فناوری تولید چوب، تأمین مواد اولیه صنایع، اشتغال‌زایی و ایجاد ارزش افزوده دارد.

 زراعت چوب نیز برای پایداری و استمرار در تولید مواد لیگنوسلولزی مورد نیاز کشور و همچنین به منظور حمایت از کشاورزان با توجه به طولانی بودن دوره بازگشت سرمایه، تأمین منابع آبی، در نظر گرفتن نوع محصول تولیدی مورد نیاز صنایع و دسترسی به بازار مصرف، نیازمند برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری در غالب برنامه الگوی کشت ملی محصولات کشاورزی است.

بخش تحقیقات صنوبر و درختان سریع‌الرشد با هدف استفاده از نتایج تحقیقاتی که طی سال‌ها تلاش دست‌اندرکاران زراعت چوب در مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور و ایستگاه‌های تحقیقاتی وابسته به دست آمده است و با هدف رسیدن به بالاترین عملکرد تولید چوب با بهره‌ورترین استفاده از آب و زمین، به این برنامه جامع پیوست. در این راستا نشست تخصصی دست‌اندرکاران تدوین پروژه زراعت چوب با دبیرخانه ستادی تدوین و نظارت بر الگوی کشت ملی در مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور برگزار شد و مبانی مدنظر در تنظیم این سند مورد بررسی قرار گرفته مقرر شد شرح خدمات این طرح با همکاری مجریان ستادی و مراکز استانی تنظیم گردد.

دسته‌بندی اخبار بخش اخبار و تازه های گونه های سریع الرشد
اشتراک گذاری
ورود به سایت