ارائه خدمات در راستای توسعه پژوهش‌های حوزه گیاهان دارویی و معطر

بازدید: 74 بازدید

 ضرورت انجام آزمون­‌های گیاهان دارویی

گیاهان دارویی و فرآورده‌هاي طبیعی نقش به سزایی در سلامت جامعه و درمان بیماری‌ها دارند. با توجه به فرهنگ بومی و روند رو به رشد تولید فرآورده‌هاي طبیعی و داروهاي گیاهی، همواره نیاز به وجود آزمون­‌های آزمایشگاهی برای پایش و اطمینان از کیفیت محصول تولیدي وجود دارد.

بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، یکی از بسترهایی است که ضمن توسعه پژوهش‌های حوزه گیاهان دارویی و معطر، زمینه را برای دریافت خدمات آزمایشگاهی واردکنندگان، تولیدکنندگان، پژوهشگران، فعالان فناور و دانشگاهیان این حوزه فراهم کرده است.

 

1- تنوع در ارائه خدمات آزمایشگاهی

شبکه آزمایشگاهی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به عنوان متولی انجام فعالیت‌های آزمایشگاهی و پژوهشی در حوزه منابع طبیعی در سراسر‌کشور، همکاری گسترده‌ای با دانشگاه‌ها و سایر مراکز تحقیقاتی داخل و خارج کشور دارد و عضو رسمی و فعال شبکه‌های آزمایشگاهی ملی (شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی، شبکه آزمایشگاهی فناوری نانو و شبکه آزمایشگاهی گیاهان دارویی) است. در شبکه آزمایشگاهی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور، 22 آزمایشگاه در قالب 8 بخش و گروه تحقیقاتی فعالیت دارند.

 بخش تحقیقات گیاهان دارویی و محصولات فرعی با دارا بودن 5 آزمایشگاه مستقل و پویا، یکی از مجهزترین و کامل­ترین بخش­‌ها برای انجام پژوهش‌های حوزه گیاهان دارویی و معطر است. این بخش از سال ۱۳۶۸ فعالیت خود را به منظور اهتمام به مدیریت دانش در زمینه گیاهان دارویی، استفاده بهینه از توان علمی و تحقیقاتی داخلی و خارجی در حوزه گیاهان دارویی و استفاده حداكثری و اصولی از طبیعت و فراورده‌ها در راستای سلامت انسان و رفاه اجتماعی آغاز کرده است.

 

آزمایشگاه­‌های بخش تحقیقات گیاهان دارویی بیش از یک دهه است که به عنوان همکار موسسه استاندارد در حوزه آنالیز اسانس­‌ها و ترکیبات طبیعی فعالیت دارند و اقدامات اساسی در راستای استقرار استاندارد ISO/IEC 17025 در این آزمایشگاه‌­ها در حال انجام است. بخش تحقیقات گیاهان دارویی تجربه همکاری با شرکت­‌های مطرح حوزه گیاهان دارویی و همچنین ارائه خدمات آزمایشگاهی و مشاوره­ای در راستای اجرای بیش از 300 پایان­ نامه دانشجویی را نیز در کارنامه فعالیت‌های خود ثبت کرده است.

 

2- آزمون­‌های حوزه گیاهان دارویی

بخش تحقیقات گیاهان دارویی با تجربه بیش از 3 دهه با دارا بودن متخصصان و دانش آموختگان و با استفاده از تجهیزات پیشرفته آزمایشگاهی امکان آنالیز مواد موثره گیاهان دارویی را در راستای خودکفایی و ارتقاء کیفیت محصولات صنایع دارویی و غذایی داراست.

آزمایشگاه‌­های این بخش با دارا بودن تجهیزات پیشرفته نظیر GC، GC/MS، HPLC، اسپکتروفوتومتر، پلاریمتر، رفراکتومتر و همچنین تجهیزات عمومی جهت استخراج اسانس و عصاره از گیاهان نظیر کلونجر، سوکسله، حمام اولتراسونیک، اولتراسونیک پروب­دار، سانتریفیوژ، هموژنایزر، انکوباتور، میکروسکوپ، روتاری و غیره قادر هستند تا علاوه بر آنالیزهای کمی و کیفی اسانس و عصاره، سایر آزمون­‌های این حوزه نظیر اندازه­ گیری میزان فعالیت آنزیم‌های آنتی اکسیدانی، برخی رنگدانه‌های گیاهی، پرولین، نشاسته، فنل، تانن، فلاونوئید، آنتوسیانین، پروتئین محلول و قند کل در نمونه‌های گیاهی را انجام دهند.

استخراج روغن، تعیین پروفایل اسیدهای چرب و آزمون­‌های حوزه عرقیات گیاهی و گلاب از جمله فعالیت­‌هایی است که در این بخش بصورت مداوم و مستمر در حال انجام است.

 

انجام برخی خدمات پرایمینگ بذر شامل پوشش‌دار کردن بذر، تیمارهای بیولوژیک بذر، انواع آزمون‌های جوانه‌زنی، تشریح و بررسی آناتومی گیاهی، انواع آزمون‌های مربوط به شکستن خواب بذر و تصویربرداری با میکروسکوپ نوری و استریومیکروسکوپ نیز در آزمایشگاه‌­های این بخش صورت می‌­گیرد.

 

3- آزمون­‌های عسل

علاوه بر آزمون­‌های حوزه گیاهان دارویی، با توجه به تولید، مصرف و صادرات بالای عسل در ایران و همچنین وجود امکانات آزمایشگاهی مورد نیاز، بخش تحقیقات گیاهان دارویی از سال 1398 جهت تعیین کیفیت عسل، اقدام به انجام آزمون‌­های این فراورده مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره 92 کرده است و با انجام آزمون­‌هایی نظیر اندازه‌گیری درصد قندهای احیا کننده و ساکارز، تعیین نسبت فروکتوز به گلوکز، اندازه‌گیری هیدروکسی متیل فورفورال، تعیین میزان فعالیت دیاستازی، اندازه‌گیری پرولین، رطوبت، اسیدیته آزاد، هدایت الکتریکی و خاکستر این امکان را برای تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان فراهم می‌کند تا از کیفیت عسل خود مطلع باشند.

 

 

4- آموزش و مشاوره

موسسه تحقیقات جنگل­‌ها و مراتع کشور و بالاخص بخش تحقیقات گیاهان دارویی علاوه بر ارائه خدمات آزمایشگاهی، در برگزاری دوره های آموزشی گروهی و خصوصی در حوزه آنالیز ترکیبات موثره گیاهی فعالیت دارد. همچنین این بخش با قابلیت ارائه مشاوره‌­های تخصصی در تمامی حوزه‌های اکولوژیکی، زراعی و فرآوری گیاهان دارویی آماده همکاری با دانشجویان، محققان، کشاورزان و تولید کنندگان گیاهان دارویی کشور است.

 

5- تعامل با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌‌های راهبردی

ارتباط موؤسسه با شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی تعاملی و سازنده است. اغلب متقاضیان خدمات آزمایشگاهی پژوهشگران و دانشگاهیان می­‌باشند که قادرند با یک جستجوی ساده دستگاه یا آزمون در شبکه فناوری‌های راهبردی، آزمایشگاه مورد نظر خود را انتخاب نمایند و از طرح­‌های تخفیف فصلی شبکه آزمایشگاهی فناوری استفاده کنند. شبکه آزمایشگاهی فناوری‌های راهبردی از طرفی دیگر با کاهش هزینه­‌های پرداختی توسط متقاضی، با افزایش مشتری مداری و افزایش حجم درخواست­‌ها به یاری آزمایشگاه‌ها آمده است. همچنین علاوه بر طرح‌های تخفیف، سایر طرح‌های حمایتی نظیر استقرار استاندارد 17025 و کالیبراسیون دوره‌ای تجهیزات با حمایت و نظارت شبکه به طور مستمر در حال انجام است، که این نیز گامی مثبت و موثر در جهت افزایش کیفیت خدمات آزمایشگاهی و کاهش هزینه­‌های پیش رو برای آزمایشگاه­‌هاست.

بخش تحقیقات گیاهان دارویی در راستای تحقق سیاست­‌های موسسه، آماده ارائه بیش 70 آزمون به متقاضیان خدمات آزمایشگاهی می­‌باشد. فهرست آزمون­‌ها و تعرفه­­‌های مربوطه در سایت شبکه آزمایشگاهی مؤسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور به آدرس http://labsnet.rifr-ac.ir/page/5230 قابل رویت است.

 

دسته‌بندی اخبار صفحه اصلی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت