بازدید رئیس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور از استان مازندران

بازدید: 138 بازدید

به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، آقای دکتر علیزاده طی سفر دو روزه (1402/01/30 لغایت 1402/01/31)، ضمن بازدید از مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، سازمان جهاد کشاورزی و ایستگاه های تحقیقاتی استان، در نشست های مربوطه نیز شرکت کردند.

اولین نشست ایشان در روز چهارشنبه مورخ 1402/01/30 در سالن اجتماعات مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان و با حضور دکتر محمودی رئیس مرکز، دکتر ساداتی رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز، دکتر ذبیحی رییس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع چمستان و همکاران بخش منابع طبیعی برگزار شد. در این نشست، ابتدا دکتر محمودی ضمن خیرمقدم به دکتر علیزاده و تشکر از حضورشان در این مرکز، به معرفی ایستگاه‌های تحقیقاتی مرکز اشاره کرده و گزارشی اجمالی از وضعیت ایستگاه‌ها بیان کردند. در ادامه، دکتر ساداتی گزارشی از اهم فعالیت‌های بخش تحقیقات منابع طبیعی، به صورت پاورپوینت ارائه داد و هر یک از حاضرین نیز نقطه نظرات خود را مطرح نمودند که اهم سخنان ایشان به شرح ذیل است:

-حفظ و نگهداری بیشتر از عرصه‌ها و پیشگیری از خسارت های وارده

-کمبود شدید نیرو و تقاضای تأمین نیروهای تکنسین برای همکاری با محققین منابع طبیعی

-گزارشی مبسوط از چگونگی استفاده از تکنولوژی‌های نوین و پهپادها در عرصه، توسط دکتر خرمی

-درخواست تامین خودرو برای اجرای طرح های ملی و استانی

در ادامه، دکتر علیزاده، بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز را یکی از بخش‌های با سابقه زیاد، برد ملی و سلامت کامل یاد کرد و بیان داشت هر یک از محققین به فراخور محلی که هستند باید مشکلات و معایب را شناسایی کرده و در صدد ارائه پیشنهادهای متعدد از طرح‌های مناسب باشند و سپس به اجرای آن بپردازند. 

دکتر علیزاده در ادامه افزود از آنجایی که مهمترین بخش جنگل‌ها در خطه شمال قرار دارد بنابراین، بخش تحقیقات منابع طبیعی این مرکز می‌تواند با تعامل بیشتر با ارگان‌های استان، جایگاه ویژه‌ای کسب نماید. ایشان در پایان، اهمیت ابعاد مختلف طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت را یادآور شده و به پاسخ پیشنهادها و نظرات حاضرین پرداخت. 

دکتر علیزاده پس از این نشست، به اتفاق رئیس مرکز و رئیس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز، در اداره کل منابع طبیعی مازندران حضور یافت و با دکتر علوی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان و همکاران ایشان دیدار نمود. در این دیدار، دکتر ساداتی ضمن تشکر، به طرح‌های در حال اجرای مرکز ازجمله پروژه احیای مرتع اشاره کرد. در ادامه، دکتر محمودی بیان داشت با تعامل بیشتر بین اداره کل منابع طبیعی و متخصصان ذیربط در مرکز تحقیقات استان، انشاالله در تولید و زنده‌مانی کاشت نهال پیشرو خواهیم شد.

در این دیدار، دکتر علیزاده، بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز را یک بخش علمی و آکادمیک دانست و بیان داشت این بخش دارای ظرفیت علمی بالا و از نیروهای ارزشمند و متخصصی برخوردار است و مرکز تحقیقات باید طرح‌های مطالعاتی و تحقیقاتی را در اولویت کارهای خود قرار دهد.

رییس مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، موضوع کاشت یک میلیارد نهال را مهم دانست و عنوان داشت: این مؤسسه به عنوان رئیس کمیته علمی طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، موفق شده کمیته‌های علمی را در تمامی استان‌ها تشکیل دهد. ایشان ادامه داد در کاشت نهال باید همه جوانب در نظر گرفته شود از قبیل: نهال سالم و استاندارد، شناسایی اراضی مناسب برای کاشت، نور، آب کافی و … ایشان همچنین خواستار ارتباطی قوی‌تر و برقراری تعاملات بیشتر بین مرکز و اداره کل منابع طبیعی شد و تأکید داشت بین کمیته علمی و ستاد اجرایی ارتباط و هماهنگی بیشتری برقرار شود.

دکتر علوی ضمن خوشامدگویی به حاضرین، در خصوص کاشت یک میلیارد درخت اظهار داشت مدتی طولانی شاهد بی‌رونقی در نهالستان‌ها بودیم اما در حال حاضر با همت کارشناسان این اداره کل، شاهد احیا و کشت گونه‌های متعدد در نهالستان‌ها هستیم. همکاری ما دو سویه است و سعی ما بر این است که بیشترین طرح را در اختیار همکاران هیات علمی مرکز تحقیقات قرار دهیم.

دکتر علوی یکی از دغدغه‌های کاشت نهال را شناسایی درست محل کاشت درخت دانست و عنوان کرد نقاط باید شناسایی شوند که خوشبختانه متخصصان این اداره کل با کمک اپلیکیشن‌های مناسب، محل کاشت را شناسایی کرده و برای تعیین نوع گونه قطعا از متخصصان مرکز تحقیقات کمک گرفته خواهد شد.

پس از پایان این نشست، دکتر علیزاده با همراهی رییس مرکز و رییس بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز، در بعدازظهر چهارشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۲ به دیدارمهندس عنایتی رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران رفت. در این دیدار دکتر محمودی، بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز را یکی از بخش‌های فعال و تاثیرگذار اعلام کرده و ادامه داد، از مهمترین اقدامات موضوع طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت، تشکیل کمیته‌های علمی در کشور با ریاست دکتر علیزاده است.

دکتر محمودی، مهمترین موضوع مربوط به کاشت درخت را زنده‌مانی آن اعلام و اشاره کرد امروزه از فرآیند تهیه کاشت نهال سنتی باید به سمت نهال‌های باغبانی برویم لذا برای رسیدن به نتیجه مطلوب در عملیات کاشت درخت، باید به جای کاشت نهال ریشه لخت در عرصه، ابتدا آن را به صورت گلدانی تهیه نماییم تا هم محفوظ‌تر و هم مراقبت از آنها بیشتر باشد در این‌صورت با مصرف کمتر آب هم روبرو خواهیم بود و در نتیجه امکان زنده‌مانی و رشد نهال در عرصه را بیشتر خواهیم کرد.

در این نشست، دکتر ساداتی محور فعالیت‌های محققین معین مرکز را در گیاهان دارویی، زراعت چوب، یاوران تولید، استودیو کشاورز، روز انتقال یافته‌ها و …. عنوان کرد. ایشان مراحلی را که در کاشت نهال باید به آن توجه شود تهیه بذر مناسب، تعیین گونه‌های سازگار، ذخیره‌گاه‌های بذر و محل کاشت گونه‌ها دانست و از دغدغه‌های اصلی این کار را انتخاب عرصه عنوان کرده و اظهار داشت در کمیته‌های علمی باید از متخصصان این امر کمک گرفت.

در ادامه این نشست، دکتر علیزاده، بخش تحقیقات منابع طبیعی مرکز را از بخش‌های مهم برشمرد و مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی مازندران را دارای ظرفیت پتانسیل بالا برشمرد که جایگاه ویژه‌ای در سطح کشور دارد.

در ادامه این نشست، مهندس عنایتی بیان داشت باید همگرایی مناسبی با صاحب‌نظران در حوزه جنگل داشته باشیم و از ظرفیت‌های علمی بخش منابع طبیعی مرکز تحقیقات استان استفاده نماییم. ایشان افزود، استان مازندران جز استان‌های با تولید انبوه و متنوع از گونه‌های بذری است. ضمن آنکه با توجه به اینکه خواستگاه اکثر گیاهان دارویی استان در مازندران است بنابراین مسئولیت ما سنگین‌تر خواهد بود. ایشان ادامه داد صیانت و توسعه مناسب از اهم فعالیت‌های ما به شمار می‌آید و از آنجایی که ۵۵ درصد از جنگل‌های کشور در خطه مازندران قرار دارد بنابراین، طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت برای ما، یک فرصت تاریخی به شمار می‌آید.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران در پایان سخنان خود اعلام داشت در طرح ملی کاشت یک میلیارد درخت باید علاوه بر همت خودمان، از ظرفیت‌ها و حمایت‌های دیگر ارگان‌های دولتی و نهادهای مردمی هم استفاده نماییم.

دکتر علیزاده در دومین روز از سفر خود (پنج شنبه 31 فروردین ماه 1402)، به اتفاق دکتر محمودی و دکتر ساداتی و با همراهی رئیس ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع پاسند و همکارانشان، از پایگاه تحقیقات میانکاله زاغمرز و سپس از ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع پاسند بازدید به عمل آورد و از نزدیک در جریان فعالیت‌های پژوهشی و پروژه‌های تحقیقاتی این مجموعه‌ها قرار گرفت.

در این بازدید پس از گزارش دکتر نظیفی رئیس ایستگاه‌های شرق استان از فعالیت‌های ایستگاه‌های تحت اختیارشان و بیان دستاوردها و برخی مشکلات، گزارشی از وضعیت طرح‌ها و پوپلمان‌های گونه‌های موجود توسط دکتر ساداتی ارائه شد. 

پس از بازدید از عرصه های تحقیقاتی زاغمرز و پاسند، نشستی در ایستگاه تحقیقات جنگل و مرتع پاسند تشکیل شد و دکتر علیزاده ضمن اعلام رضایت از فعالیت‌های این مجموعه، نکات و رهنمودهای لازم را به رئیس ایستگاه و همکارانشان برای بهبود شرایط موجود بیان کرد.

دسته‌بندی اخبار اصلی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت