مدیرعامل شرکت آب منطقهای تهران با تاکید براینکه باید از هماکنون نگران وضعیت آب در سال آینده باشیم، گفت: اگر روالِ کنونی تا سال ۹۸ ادامه یابد و خدای ناکرده نزولات به همین اندازه باشد، بیتردید آب جیرهبندی خواهد شد. وی ادامه داد: ذخیره برف ما امسال تقریباً صفر است، در حالی که پارسال در همین زمان حدود یک متر ذخیره برف داشتیم، در نتیجه از ورودی سدها حدود ۴۰۰ میلیون مترمکعب و از میزان روان آبها نیز نزدیک به ۷۰۰ میلیون مترمکعب کاسته خواهد شد. وی صرفه جویی را تنها راه عبور از بحران کمآبی و جیرهبندی آب شرب شهروندان تهرانی عنوان کرد.
فرهنگ مصرف بیرویه آب، ظرف مدت کوتاهی به وجود نیامده که در زمان کوتاهی تغییر کند. دو عامل برای موثربودن فرهنگسازی باید در کنار هم قرار بگیرد. اولی پیامسازی و تکرار پیام و دومی نقره داغ. اگر به رسانههای کشور به خصوص صدا و سیما نگاه کنیم، هرگز متوجه نمیشویم بحرانی به نام آب در کشور جریان دارد، چون همه چیز در آن دیده میشود بجز آموزش مصرف بهینه آب. این نگرانی وجود دارد، وقتی فشار کم آبی زیاد شد، به صورت سردستی و در فرصت کم، تعدادی پیام “سیا ساکتی” با هزینههای سرسام آور ساخته و پخش شود که تاثیر این گونه پیامرسانیها را قبلاً دیدهایم. بحث نقره داغ هم به این شکل است که با آب ارزان و تقریباً بیارزش نمیشود به جنگ بحران آب رفت. یک الگوی خوب برای فرهنگسازی، طرح بستن کمربند ایمنی بود. ترکیبی از مقداری فرهنگ سازی و مقداری هم جریمه و مجازات.