در تاریخ 30 آذر گروهی از دانشآموزان دبیرستان ملاصدرا کرج در چارچوب برنامههای آموزشی و تربیتی خود، از بخش چوب و تحقیقات آن بازدید کردند. این بازدید با هدف آشنایی دانشآموزان با فعالیتها، دستاوردها و زیرساختهای تخصصی این بخش ترتیب داده شده بود.
در این بازدید، که با حضور 30 دانشآموز و همراهی معلمان و مسئولین مدرسه برگزار شد، فرصتی منحصربهفرد برای دانشآموزان فراهم شد تا از نزدیک با جنبههای عملی و تخصصی حوزه کاغذ آشنا شوند.
آشنایی کودکان با چرخه تولید کاغذ و اهمیت منابع طبیعی
دانشآموزان مقطع ابتدایی مدرسه ملاصدرا کرج به همراه معلمان خود، بازدیدی علمی و آموزنده از آزمایشگاه تولید خمیر و کاغذ بخش تحقیقات چوب و کاغذ مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع داشتند. این برنامه با هدف آشنایی کودکان با فرایند تولید کاغذ، حفظ منابع طبیعی و نقش جنگلها در زندگی روزمره برگزار شد.
سفر علمی به دنیای کاغذ
این بازدید شامل توضیحات عملی درباره مراحل مختلف تولید کاغذ از خمیر چوب بود. جناب آقای دکتر صالحی و دکتر رهامین با زبان ساده و شیوههای جذاب، فرآیندهایی مانند خرد کردن چوب، تولید خمیر، افزودن مواد شیمیایی و خشک کردن خمیر برای تبدیل به کاغذ را به دانشآموزان نشان دادند. دانشآموزان با هیجان، مراحل مختلف را مشاهده کرده و پرسشهای زیادی درباره نحوه بازیافت کاغذ و جلوگیری از هدررفت منابع مطرح کردند.
بازیافت: درس بزرگی برای آیندهسازان
یکی از بخشهای مهم این بازدید، آشنایی دانشآموزان با فرآیند بازیافت کاغذ بود. مسئولان آزمایشگاه توضیح دادند که چگونه کاغذهای باطله میتوانند دوباره به چرخه تولید بازگردند و از قطع درختان جلوگیری کنند. این آموزشها تأثیری عمیق بر دانشآموزان داشت و برخی از آنها به این فکر افتادند که در مدرسه خود یک کمپین جمعآوری کاغذ باطله راهاندازی کنند.
لمس کاغذ دستساز؛ تجربهای فراموشنشدنی
یکی از جذابترین بخشهای این برنامه، کارگاه ساخت کاغذ دستساز بود. دانشآموزان با کمک محققان، توانستند با استفاده از خمیر کاغذ، صفحات کوچکی از کاغذ را با دست خود بسازند. این تجربه عملی، ارتباط عمیقی میان مفاهیم آموزشی و دنیای واقعی ایجاد کرد و شور و شوق فراوانی در کودکان برانگیخت.
پیام پایانی: احترام به طبیعت
در پایان بازدید، مسئولان مؤسسه بر اهمیت حفظ جنگلها و منابع طبیعی تأکید کردند و از دانشآموزان خواستند تا با صرفهجویی در مصرف کاغذ و کمک به بازیافت، حامی طبیعت باشند. این پیام، بازتاب روشنی از هدف اصلی این برنامه بود: پرورش نسلی آگاه و مسئول در برابر محیط زیست.
این بازدید، تجربهای آموزنده و شاد برای دانشآموزان بود که ضمن یادگیری علمی، آنها را به تفکر در مورد مسئولیتهای زیستمحیطی خود واداشت.