معرفی رقم پرمحصول صنوبر “البرز” در چهارمین جشنواره رقم

بازدید: 29 بازدید

چهارمین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی، امروز بتاریخ ۱۵ مرداد ۹۸ در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با هدف افزایش ارقام اصلاح شده متناسب با شرایط اقلیمی کشور و رونق تولید محصولات کشاورزی برگزار شد.

جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی از سال ۱۳۹۵ به منظور شناسائی و ارج نهادن به تلاش های ارزشمند محققان موسسات و مراکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی همه ساله برگزار می شود. در این جشنواره به اهمیت تحقیق برای تولید ارقام گیاهی با استفاده از روش های کلاسیک و نوین اصلاحی و توانمندی های محققان و کارشناسان موسسات و مراکز تحقیقات و بخش خصوصی توجه می شود.

جشنواره مذکور،تا کنون با حضور دانشگاه ها، سایر موسسات پژوهشی و بخش خصوصی در کنار موسسات و مراکز تحقیقاتی سازمان تحقیقات، در راستای بهره گیری از تمام ظرفیت های کشور در افزایش کمی و کیفی ارقام معرفی شده داخلی برگزار می گردد.

چهارمین جشنواره معرفی ارقام زراعی و باغی، امروز بتاریخ ۱۵ مرداد ۹۸ در سالن فجر سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با هدف افزایش ارقام اصلاح شده متناسب با شرایط اقلیمی کشور و رونق تولید محصولات کشاورزی برگزار شد.

وزیر جهاد کشاورزی امروز سه شنبه در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی در سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی ضمن تشکر از تلاش محققان این بخش گفت: باید تلاش کنیم در چارچوب ظرفیت های زیست محیطی و آب موجود در کشور از طریق تحقیقات و افزایش بهره وری، محصولات بیشتری تولید کنیم

مهندس محمود حجتی با بیان این که ظرفیت های زیادی در کشور وجود دارد، اظهار داشت: این ظرفیت ها از طریق تحقیقات به ویژه در حوزه بذر می تواند بسیاری از مشکلات بخش کشاورزی را حل کند.

وی افزود: در سال های قبل به طور متوسط هفت رقم جدید گیاهی از سوی موسسه های تحقیقاتی بخش کشاورزی معرفی می شد، اما امسال ۵۱ رقم جدید تولید شده که رکورد محسوب می شود.

 

باید از همه ظرفیت ها برای انتقال دانش به بخش کشاورزی استفاده کنیم.

وزیر جهاد کشاورزی در عین حال بر انتقال یافته های جدید تحقیقاتی به مزارع و کشاورزان از طریق آموزش و ترویج تاکید کرد و گفت: ما نتوانستیم یافته های تحقیقاتی را آن طور که باید به عرصه های کشاورزی انتقال دهیم.

وی در عین حال از بخش تحقیقات و محققان حوزه کشاورزی خواست به مشارکت در قراردادها با بخش خصوصی بیشتر توجه و در عین حال روش های جدیدی را برای کمک به تولید طراحی کنند.

حجتی ادامه داد: تمام عرصه های کشاورزی باید تبدیل به مراکز رشد شود و فواید این اقدام، به بخش تحقیقات و مردم می رسد.

وی بر افزایش تعامل بخش تحقیقات به طور مستقیم یا غیر مستقیم با دنیا تاکید ورزید و تصریح کرد: کارهای تحقیقاتی را نباید از صفر شروع کرد بلکه می توان از سایر تجربیات که در داخل و یا خارج صورت گرفته استفاده کرد.

تاکید بر ضرورت بهره‌گیری از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور

وزیر جهاد کشاورزی گفت: ایرانیان مقیم خارج نیز از توانایی ها و دانش و دسترسی های زیادی برخور دارند که می توان از طریق تعامل به این توانایی ها برای حل مشکلات بخش کشاورزی استفاده کرد

وی اظهار داشت: امروز به رغم وجود تحریم ها، وضعیت کشور در تامین غذا از هر مقطعی بهتر است به طوری که هم اکنون بیش از ۳ میلیون تن کالای اساسی کشاورزی در بندر امام خمینی (ره) موجود است.

حجتی افزود: ما در حوزه روغن و نهاده های واسطه ای که عمدتا مربوط به خوراک دام و طیور هستند وابستگی داریم که خوشبختانه هم اکنون این محصولات با وجود تحمیل هزینه های اضافی ناشی از تحریم، در کشور به وفور وجود دارد.

وی با بیان این که کشور در عمل با تحریم غذا و دارو روبرو است، اذعان داشت: آمریکایی ها ژست های بشر دوستانه می گیرند در حالی که فشار تحریم آنها بر مردم است، زیرا ارزی که در اختیار داریم را نمی توانیم برای خرید و تامین غذا مبادله کنیم و هزینه های گزافی برای این مبادله به کشور تحمیل می شود که بر قیمت غذا تاثیر گذار است.

وزیر جهاد کشاورزی گفت: متاسفانه گاهی برخی در کشور قیمت محصولات تولید شده در داخل را که با ارزی که قیمت آن به صورت کاذب پایین نگه داشته شده با قیمت محصولات وارداتی که به پشتوانه یارانه ها و حمایت های فراوان تولید می شود، مقایسه می کنند و خواستار واردات هستند.

وی افزود: امروز با توجه به شرایط خاصی که در آن قرار گرفته ایم و افزایش قیمت دلار، صادرات محصولات کشاورزی افزایش یافته و شاهدیم برای جلوگیری از کمبود در بازار داخلی، محدودیت هایی را برای صادرات برخی محصولات کشاورزی گذاشته اند و از این رو ما پیشنهاد کردیم به جای سرکوب قیمت ها و یا محدودیت های صادراتی، عوارض صادراتی تعیین شود.

 

اهمیت بحث امنیت غذایی روز به روز برای دولت ها و ملت ها بیشتر می شود.

حجتی با اذعان به این که امروزه به دلیل محدودیت های اقلیمی و تغییرات آب و هوایی، افزایش جمعیت و رفاه، امنیت غذایی اهمیت بیشتری در دنیا پیدا کرده است، تصریح کرد: با وجود مسایل سیاسی و محدودیت های اقتصادی که بدخواهان و کشورهای سلطه گر وارد می کنند، اهمیت تامین غذا چندین برابر شده است.

وی ادامه داد: در دنیا به تامین غذا توجه زیادی می شود به طوری که آمریکا تلاش می کند غذای مورد نیازش را خود حتی به قیمت تخریب محیط زیست تولید کند.

کشور‌های جهان؛ سالانه میلیاردها دلار به بخش کشاورزی یارانه می دهند.

حجتی گفت: در چنین شرایطی ترکیه نیز سالانه بیش از ۱۵ تا ۱۷ میلیارد دلار یارانه به بخش کشاورزی تزریق می کند تا کشاورزان بتوانند به فعالیت های شان ادامه دهند و این نشان می دهد که دنیا امروز چگونه با موضوع تامین غذا برخورد می کند.

 

معرفی ۵۱ رقم گیاهی جدید توسط سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی

جناب آقای دکتر کاظم خاوازی، رئیس محترم سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، صبح امروز در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی که در آن ۵۱  رقم گیاهی جدید توسط وزیر جهادکشاورزی رونمایی شد، گفت: یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در تولید بذر و نهال است و وابستگی در این زمینه می تواند امنیت غذایی را تحت تاثیر قرار دهد

رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تا کنون ۴۱۷ رقم گیاهی معرفی شده است، گفت: ۱۲۷ رقم مربوط به سال های ۹۲ تاکنون بوده است و امروز نیز ۵۱ رقم گیاهی را معرفی می کنیم. از این ۵۱ رقم جدید، ۱۷ رقم توسط موسسه تحقیقات اصلاح و بذر، ۱۳ رقم موسسه تحقیقات علوم باغبانی، ۱۲ رقم موسسه تحقیقات دیم، ۳ رقم موسسه تحقیقات،اصلاح و تهیه بذرچغندر قند، دو رقم پنبه، یک رقم برنج و یک کلون از سوی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور معرفی شده است و دو رقم  آن مربوط به بخش خصوصی است.

وی تولید بذر و نهال را یکی از مهمترین عامل در تولید دانست و اظهار داشت: سهم بذر و نهال در تولید محصولات کشاورزی ۳۰ درصد است که نشان می دهد این نهاده ها چقدر می تواند تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

 

تولید ۵۰ میلیون تن محصولات باغی؛ امسال 

جناب آقای مهندس طهماسبی، معاون محترم وزیر کشاورزی در امور باغداری گفت: از ۱۲۲ میلیون تن تولید محصول کشاورزی در کشور، حدود ۵۰ میلیون تن محصولات باغی، گلخانه‌ای و سبزی و صیفی است.

محمد علی طهماسبی در چهارمین جشنواره معرفی ارقام گیاهی افزود: امسال ۲۳ میلیون تن محصول باغی و گلخانه‌ای و ۲۸ تا ۳۰ میلیون تن سبزی و صیفی در فضای باز تولید خواهد شد.

معاون امور باغبانی وزارت جهاد کشاورزی ادامه داد : برآورد‌ها نشان می‌دهد در شرایط تحریم، بخش کشاورزی نسبت به سایر بخش‌های صنعت و خدمات وضعیت خوبی دارد هر چند که باغبانی همواره با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده است.

طهماسبی مجموع اقلیم ایران را نمایشگاهی از محصولات باغبانی دانست و گفت: سلسله کوه‌های البرز و زاگرس موجب شده حدود ۴۰۰ اقلیم خرد و بزرگ در کشور داشته باشیم و استعداد‌هایی نظیر خاک، دما و آب و هوا سبب شده، ​ کسب و کار‌هایی مانند تولیدات گلخانه‌ای و بذر در کشور رونق داشته باشد.

وی افزود:​ تلاش‌های زیادی در حوزه تحقیقات باغبانی در چند سال اخیر صورت گرفته است و در عین حال شکل گیری موسسه تحقیقات علوم باغبانی، کارآفرینی‌های زیادی را در بخش کشاورزی ایجاد خواهد کرد.
معاون وزیر جهاد کشاورزی بر ضرورت عجین کردن تحقیقات باغبانی با بخش خصوصی اضافه کرد: باید به سمت ساماندهی تولید نهال کشور برویم و زنجیره باغبانی را هم در همه محصولات مرتبط تشکیل دهیم تا سود آن عاید مردم شود.


رونمایی از
۵۱ رقم جدید محصولات باغی و زراعی

در ادامه این برنامه، با حضور وزیر محترم جهاد کشاورزی از ۵۱ رقم جدید محصولات کشاورزی اعم از باغی و زراعی رونمایی شد.

و در ادامه، از محققین و کارشناسان دست‌اندرکار معرفی ارقام جدید تقدیر بعمل آمد.

آقای دکتر محسن کلاگری به نمایندگی از طرف تیم محققین مؤسسه در گروه تحقیقات صنوبر و درختان سریع الرشد در ستاد مؤسسه و مراکز تحقیقات استانی، در برنامه تقدیر از پژوهشگران دست‌اندرکار معرفی ارقام حضور پیدا کردند

دسته بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت