مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان علمی و اثرگذار در بخش کشاورزی و منابع طبیعی

بازدید: 45 بازدید

در روز 22 آذر 1401، مراسم گرامیداشت هفته پژوهش و فناوری و تقدیر از برگزیدگان علمی و اثرگذار بخش کشاورزی، با حضور حجت الاسلام ربانی نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی، دکتر سید مجتبی خیام نکویی معاون وزیر و رئیس سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی، دکتر علیرضا مهاجر معاون وزیر در امور زراعت، دکتر علی خیر الدین معاون فناوری و نوآوری وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، دکتر سمیه رفیعی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی، معاونان و مدیران سازمان تات و همچنین روسا و معاونین مراکز تحقیقاتی در موسسه تحقیقات  اصلاح و تهیه نهال و بذر برگزار شد.

در ابتدای مراسم، حجت الاسلام ربانی اظهار داشتند تجلیل از برگزیدگان بخش کشاورزی و منابع طبیعی اهمیت بسیاری دارد. در عرصه رسانه اعم از مجلات، رسانه‌های مکتوب و غیرمکتوب در درون و بیرون وزارت جهاد کشاورزی باید جشنواره‌ای برای تقدیر از رسانه‌های مختلف بخش کشاورزی برنامه‌ریزی شود. عرصه پژوهش وسیع است، اما باید باور به مسئله حیاتی بودن دانش و پژوهش، بیش از گذشته مورد توجه قرار گیرد.

در این مراسم، دکتر حسین جعفری معاون پژوهش و فناری اظهار داشتند هفته پژوهش هر ساله با سه هدف برگزار می‌شود در بخش اول پژوهش را به عنوان نیاز روز مطرح کنیم و نشان دهیم که برای توسعه کشور راهی به جز پژوهش نیست. هدف دوم اینکه تعیین عملکرد با برگزاری نمایشگاه‌های مختلف مثل نمایشگاه هفته پژوهش، فن بازار و نمایشگاه‌های متعددی که در مراکز استان‌ها برای بیان فعالیت موسسات و همکاران ما است و همچنین رویکردهای جدیدی که ما باید داشته باشیم با نگاهی به کارهای گذشته که انجام داده‌ایم و برنامه ریزی برای آینده و سومین هدف تجلیل از پژوهشگران و فناوران برتر است. وی افزود امسال در مجموع 25 نفر در مجموعه سازمان تات به عنواین مختلف به عنوان پژوهشگر برتر انتخاب شده‌اند. از این تعداد 12نفر از همکاران مراکز تحقیقاتی استانی  و 3 نفر از برگزیدگان دانشگاه‌های برتر کشور می‌باشند. به نوعی میتوان گفت این مراسم تجلیل از برترین‌های بخش کشاورزی و منابع طبیعی سازمان تات و دانشگاه‌ها است.

پژوهشگران برتر امسال در محورهای پژوهشگران یافته محور، پژوهشگران فناور محور، پژوهشگران مرز علم انتخاب شده و از 54 دستاورد ارائه شده از طرف موسسات  و مراکز تحقیقاتی، 26 مورد مربوط به سال جاری بوده که شاخص‌های فناورانه را داشتند و  به داوری گذاشته که از این میان 6 دستاورد از سازمان تات و یک دستاورد از دانشگاه‌ها انتخاب شدند. شایان ذکر است طبق عرف سالیان گذشته، یک نفر پژوهشگر مروج معین برتر، یک نفر  پژوهشگر مروج ارشد برتر، یک آزمایشگاه تحقیقاتی برتر و همچنین یک ایستگاه تحقیقاتی برتر مورد تقدیر قرار خواهند گرفت.

در ادامه این مراسم، دکتر علیرضا مهاجر اظهار داشتند سازمان تات از مسیر مقاله‌ محوری در حال حرکت به سمت انتقال تکنولوژی در سطح مزرعه و کشاورز محور شدن است، این اقدام نشان دهنده حرکت رو به جلو بوده و باید مشکلات بخش کشاورزی، از مزرعه به آزمایشگاه و پلتفرم‌های تحقیقاتی ارسال شود  و اگر این اقدام صورت گیرد می‌توانیم شرایط بهتری برای کشور ایجاد کنیم. عقب‌افتادگی کشور در تولید بذر هیبرید در برخی از محصولات وجود دارد که باید برای آن برنامه‌ریزی شود چون دنیا به سمت محصولات هیبریدی حرکت می کند. ایشان با تاکید بر ضرورت جامع‌نگری در تحقیقات، بیان داشتند زمانی که  یک پژوهشگر، بذری را معرفی می‌کند، باید کود و سم مناسب و زمان کاشت و آبیاری آن را نیز ارایه دهد.

دکتر علی خیرالدین، به مقایسه بین پژوهش و فناوری و جایگاه کشورمان در سطح بین‌المللی پرداختتند و ادامه دادند ایران از لحاظ شاخص تولیدات علمی، رتبه اول در منطقه و رتبه پانزدهم در جهان را دارد، کشور ما در حوزه فناوری و نوآوری در سال ۲۰۱۴ رتبه ۱۲۰ را در بین ۱۳۲ کشور داشت خوشبختانه در رتبه‌بندی سال جاری به رتبه ۵۳ رسیده‌ایم. در کل کشور، ۷۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان داریم که حدود ۲ هزار و ۲۰۰ واحد آن‌ها در پارک‌های علم و فناوری مستقر هستند و اکنون ۵۱ پارک علم و فناوری، ۲۶۰ مرکز رشد و ۲۸ مرکز تخصصی کشاورزی و صنایع غذایی در کشور فعالیت دارند.

دکتر سیدمجتبی خیام‌نکویی، با توجه با نامگذاری سال جاری در حوزه دانش‌بنیان‌ها، برنامه‌هایی پیش‌بینی شده که در مرحله اول در سازمان تات، ظرفیتی را ایجاد کرده است، تا در سال جاری بتوانیم ۱۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان را مستقر کنیم. خوشبختانه با شروع سال جاری و از فروردین تا اردیبهشت راه‌اندازی پارک علم و فناوری با قابلیت استقرار ۳۰۰ شرکت دانش‌بنیان را داشتیم، همچنین ۱۰ دهکده فناوری و نوآوری پیش‌بینی شده که ۷ دهکده تاکنون راه‌اندازی شده و مابقی آن نیز تا پایان سال راه‌اندازی خواهد شد، هر دهکده قابلیت استقرار ۱۰۰ شرکت دانش‌بنیان را دارد. در ابتدای سال، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان بخش کشاورزی ۴.۲ درصد بود، که در حال حاضر به ۶.۵ درصد رسیده است.

دکتر سمیه رفیعی، با تاکید بر حمایت کمیسیون کشاورزی از توسعه و عملیاتی کردن تحقیقات کشاورزی اظهار داشند، شاهد اجرای تحقیقات بسیار خوبی در حوزه کشاورزی هستیم و این تحقیقات بسیاری از دغدغه‌های این حوزه مانند “لکه سفید” در تولید میگو و فناوی ساخت گرده‌افشان برای درخت نخل را با هزینه کم برای نخلداران رفع کرده است. ایشان ضمن تاکید برکاربردی شدن تحقیقات در جهت رفع وابستگی، افزود: الگوی کشت، کلید رفع مشکلات است، وزارت جهاد کشاورزی اهتمام خوبی برای عملی شدن الگوی کشت دارد.

در پایان این مراسم از پژوهشگران برتر سازمان تات و سایر مراکز تحقیقاتی تجلیل  به عمل آمد که در این میان از موسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور سرکار خانم دکتر آناهیتا شریعت محقق بخش تحقیقات زیست فناوری منابع طبیعی معرفی شدند.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی
اشتراک گذاری
ورود به سایت