مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، میزبان برگزاری نشست علمی روز جهانی مقابله با بیابان زایی و خشکسالی در 29 خرداد ۱۴۰۲

بازدید: 34 بازدید

 

 بیابان زایی، پس از دو بحران آب و تغییر اقلیم، به‌عنوان سومین چالش جهانی در قرن ۲۱ مطرح است. “زلزله خاموش” تعبیری است که برگرفته از اثرات گسترده اکولوژیکی، اجتماعی و اقتصادی (از جمله فقر شدید و گسترده و تخریب منابع پایه) بیابان­ زایی است. در همین راستا از آنجا که فعالیت ­های انسانی به عنوان مهمترین عامل در ایجاد و گسترش این پدیده شوم مطرح است، جامعه جهانی در طول چند دهه‌ی گذشته توجه ویژه‌ای به آن معطوف داشته است. روز ۱۷ ژوئن برابر با ۲۷خرداد، به‌عنوان روز جهانی مقابله با بیابان­ زایی و خشکسالی نامگذاری شده است. سازمان ملل و کشورهای عضو کنوانسیون مقابله با بیابان­ زایی هر ساله با انتخاب یک شعار، مراسمی را در این روز برگزار می­کنند. این روز در حقیقت یادآوری و هشداری است در زمینه‌ی پیامدهای ناشی از بیابان‌زایی و حساسیت و جدیت در خصوص اجرای برنامه‌های مهار و کنترل آن.

جمهوري اسلامي ايران، سومين كشور امضاء كننده كنوانسيون است که در سال ۱۳۷۵ آن را به تصويب مجلس شوراي اسلامي رساند و رسماً به عضويت كنوانسيون مقابله با بيابان زايي ملل متحد در آمد. دفتر امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور، همه ساله مجری برنامه­ های متنوعی در روز جهانی مقابله با بیابان­ زایی است. تا ضمن تبیین وضع موجود بیابان زایی در کشور و اقدامات صورت گرفته در این زمینه، هشدارها و راهکارهای لازم برای مقابله با این پدیده را یادآور شود.

شعار روز جهانی مقابله با بیابان زایی سال ۱۴۰۲ با عنوان “نقش و حقوق زنان در مدیریت پایدار سرزمین” انتخاب شده است. این شعار، برگرفته از این حقیقت است که زنان روستایی، بازیگران اصلی اکثر برنامه ­های حفاظت و بازسازی زمین و معکوس نمودن روند تخریب در جهان هستند. با اینحال از حقوق و مالکیت کمتری بر زمین برخوردارند لذا، می­ توان با تاکید بر نقش و حقوق زنان در اقدامات مقابله با بیابان­ زایی، بر کارایی و بهره ­وری این اقدامات افزود. به گزارش روابط عمومی مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، با توجه به استقال خوب صورت گرفته از جانب سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور و با هدف تقویت همکاری، بین بخش ­های اجرایی و تحقیقاتی، مؤسسه تحقیقات جنگلها و مراتع کشور، میزبان برگزاری نشست علمی روز جهانی مقابله با بیابان ­زایی در تاریخ 29 خردادماه سال ۱۴۰۲ خواهد بود. این در حالیست که این مؤسسه، تحقیقات و یافته ­هاي علمی ارزشمندی در زمینه مطالعات جامع بیابان، بیابان ­زایی و گرد و غبار در ایران به مرحله انجام رسانده است. امید آنکه با تقویت مشارکت و هم ­افزایی بین بخش­ هاي آموزشی، اجرایی و تحقیقاتی، بر ارتقاي آگاهی، حساس سازي و اعلام هشدار پیامدهاي مخرب بیابان­ زایی در بین مسئولان، سازمان ­هاي مردم نهاد و هموطنان، افزوده و نقش یکایک نهادها و افراد جامعه را در تحقق مـدیریت پایـدار سـرزمین یادآور شویم.

دسته بندی اخبار صفحه اصلی اخبار ویژه
اشتراک گذاری
ورود به سایت